وبلاگ - آخرین اخبار

اهمیت نورپردازی در معماری چیست؟

اهمیت نورپردازی در معماری موضوع بسیار مهمی ست و درواقع یکی از مهم ترین بخش های معماری ساختمان ها و دکوراسیون داخلی به شمار می رود. امروزه، نقش نورپردازی در معماری بسیار پر رنگ تر از گذشته است زیرا از نورپردازی علاوه بر روشن نمودن فضا برای زیبایی بیشتر فضاهای مسکونی، اداری و … استفاده می شود. با رعایت اصول نورپردازی در معماری و نتیجتا یک نورپردازی مناسب و روشمند می توان به دکوراسیونی معمولی جلوه ای بی نظیر بخشید و یا برعکس ، با نورپردازی نامناسب می توان دکوراسیونی زیبا و خاص را بدل به فضایی معمولی و روزمره کرد. درواقع اهمیت نور در معماری در این است که نورپردازی نما می تواند چه معماری فضای شهری و چه معماری داخلی منازل شما را به زیبایی توامان آراسته و حتی آن ها را زیباتر از آنچه هستند به نمایش بگذارد. 

 

مانی نور

تماس با ما

مشاوره رایگان درباره طراحی و تامین‌ کننده انواع پروژه های نورپردازی و همینطور تعمیرات تخصصی ال ای دی - 09126356672 
  • خدمات پس از فروش
  • گارانتی بی قید و شرط
  • ۱۵ سال سابقه کار
برای تماس کلیک کنید

نورپردازی نمای ساختمان را به مانی نور بسپارید!

 

اهمیت نورپردازی در معماری

نور در حوزه های هنری جایگاه خاصی دارد. یکی از هنرهایی که نقش نور و درواقع اهمیت نورپردازی در آن بسیار حائز اهمیت است، هنر معماری می باشد. تاثیر نورپردازی در معماری از بحث هایی جدیدی است که در کنار مواردی مانند مصالح، رنگ و … به میان آمده و بسیار حائز اهمیت است. معماری و نورپردازی مانند جسم و روح به هم نیازمندند. نورپردازی به معماری روح بخشیده و آن را از یکنواختی و کسالت روزمره خارج می کند. بدیهی ست که بدون نور و روشنایی، معماری ساختمان ها به چشم نمی آید. روشنایی در معماری اصلی مهم و حیاتی ست. در واقع آن قدر حیاتی که تا نوری از بنا یا هر چیز دیگری به چشم نرسد، نمی توان آن را دید.

در طول روز می توان جلوه های زیبای معماری ها را دید ولی آن چه اهمیت نورپردازی در معماری را بالا می برد دیدن بناهای مسکونی، تجاری، تاریخی و … در شب است. بدون نورپردازی تمامی ساختمان ها در شب شبیه هم بوده و مانند اجسامی بلند و سیاه رنگ دیده می شوند. نورپردازی باعث می شود معماری ساختمان ها به خوبی خود را نشان دهند. درواقع بگذارید چنین بگوییم که می توان با نورپردازی مناسب آن قسمت هایی از معماری را که به زیباتر شدن ساختمان کمک می کند برجسته تر نشان داد.

نقش نورپردازی در معماری داخلی و دکوراسیون

نقش نورپردازی در معماری داخلی و دکوراسیون بسیار حائز اهمیت است. اجازه بدهید اینطور بگوییم که اهمیت نورپردازی در معماری و دکوراسیون داخلی به اندازه ی اهمیت خود معماری و طراحی داخلی است. باید نورپردازی دکوراسیون را به شکلی صحیح و اصولی انجام داد و تمام و کمال اصول نورپردازی در معماری را رعایت و اجرا کرد. با نورپردازی نما می توان محیط را بزرگ تر نشان داد و یا برعکس کاری کرد محیط کوچک تر از چیزی که هست به چشم بیاید. اگر نورپردازی را روی دیوار و کنج های اتاق اجرا کنید، اطراف اتاق روشن تر از مرکز دیده می شود و اتاق بزرگتر به نظر می رسد.

ولی اگر در نورپردازی اتاق فقط از یک منبع نور برای روشن کردن محدوده ای خاص استفاده نماییم، فضای دید کم شده و اتاق کوچکتر از اندازه واقعی اش به نظر می رسد. بر اساس اصول حرفه ای نورپردازی در معماری داخلی، روشنایی همواره باید متناسب با فضا و کاربرد اتاق ها باشد. زیباسازی یکی از مهم ترین کاربردهای نورپردازی در معماری است. از نورپردازی علاوه بر تامین روشنایی محیط برای زیباتر شدن آن نیز استفاده می شود. استفاده درست و به جا از منابع نور از مصادیق دیگر اهمیت نورپردازی در معماری ست که توجه کردن به آن باعث می شود فضا چشم نواز تر گشته شده و جلوه ی بی مانندی از خود نشان دهد. برای دیدن معماری و نقش و نگار های دیوار یا سقف نیز می توان از نورپردازی بهره برد و با استفاده از روشنایی بیشتر این قسمت ها را بهتر و زیباتر نشان داد.

انوع نورپردازی در معماری و تاثیر آن ها بر عملکرد افراد

نورپردازی به دو شکل انجام می شود:

  • نورپردازی طبیعی
  • نورپردازی مصنوعی

نور خورشید را نور طبیعی و نور ساخته ی دست انسان را نور مصنوعی می گویند. معماری ساختمان ها باید به شکلی انجام شود که نور طبیعی روز آن را به خوبی و به شیوه ای مطلوب روشن نماید. نور خورشید علاوه بر روشنایی دارای مزیت های بیشمار دیگری نیز می باشد. بررسی ها نشان داده که نور خورشید روی سلامتی روحی افراد تاثیرگذار می باشد. نور خورشید با پیشگیری از تولید هورمون ملاتونین در خون، مانع مشکلات روحی در افراد می شود. استفاده بهینه از نور خورشید در معماری باعث صرفه جویی در مصرف انرژی نیز می شود. کیفیت روشنایی در معماری ساختمان بر روی افراد و عملکرد آن ها اثر می گرذارد و این خود نشان از اهمیت نورپردازی در معماری و لزوم توجه کردن به آن است. به کارگرفتن انواع نورپردازی در معماری داخلی، چه نورهای طبیعی و چه نورهای مصنوعی، روی عملکرد افراد مخصوصا در محل کار تاثیر زیادی دارد. روشنایی کافی باعث افزایش راندمان کاری افراد در محل کار می شود. با نورپردازی صحیح می توان سطح کیفی محیط را افزایش داده و هزینه های ناشی از مصرف انرژی را نیز کاهش داد.

 همچنین، ذیل محبث نورپردازی، مطالعه مقاله نور مصنوعی برای رشد گیاهان میتواند برایتان جالب باشد. در این مقاله از سری مقالات نورپردازی و نقش های آن که بر محور معرفی محصولاتی هم چون پروژکتور رشد گیاه، چراغ وال واشر و … نوشته شده اند، همزمان نکات بسیار جالبی درمورد نورپردازی اصولی برای شما جمع آوری کرده ایم.

تاثیر نورپردازی در معماری بناهای تاریخی

 در بخش قبلی از تاثیر نور در معماری داخلی گفتیم و حالا می خواهیم توضیح دهیم که چزا نورپردازی در معماری بناهای تاریخی بسیار مهم بوده و باید طبق اصول و شرایط خاصی صورت بگیرد. یکی از اصول نورپردازی در معماری این است که معمار هویت بنا را در نظر داشته باشد و طبق آن اقدام به طرح ریختن برای نورپردازی نماید. حفظ هویت بنا در نورپردازی بناهای تاریخی مهم ترین مسئله می باشد که نورپردازان باید به آن دقت نمایند. پی بردن به اهمیت نورپردازی در معماری اولین قدم برای حفظ کردن نما یا در واقع هویت بصری یک بنای تاریخی ست. بناهای تاریخی به دلیل قدمت زیاد و سبک معماری زیبا و ماندگارشان بسیار ارزشمند هستند. هدف بعدی نورپردازی در معماری، برجسته کردن وجه تمایز آن بنا و معماری نسبت به دیگر بناها می باشد. مورد دیگری که در نورپردازی بناهای تاریخی باید بسیار مورد توجه قرار گیرد و نصب منابع نور و روشنایی می باشد. نباید حین نصب منابع نور به بنای تاریخی آسیب وارد شود. علاوه بر این نباید با رنگ های متفاوت کاری کرد که بناهای تاریخی در شب متفاوت از روز به نظر برسند بلکه طبق اصول نورپردازی در معماری باید نورپردازی با هدف برجسته سازی زیبایی های معماری و تاثیرگذاری بیشتر آن بر بیننده اجرا شود.

تاثیر نورپردازی در فضای شهری

نورپردازی در فضای شهری باعث روشن شدن نمای ساختمان ها شده و جلوه زیبایی به آن ها می بخشد. اهمیت نورپردازی در معماری داخلی و فضای شهری در این است که با نورپردازی اصولی می توان ساختمان های یک منطقه خاص را با هم هماهنگ کرده و نمای دل انگیزی به آن ها بخشید. یکی از مهم ترین کارکردهای نورپردازی فضاهای شهری روشن شدن این فضاها و معابر برای رفت و آمد و ایجاد امنیت  است. افراد گهگاه ساعاتی از شب را در خارج از خانه سپری می کنند. با تامین روشنایی با انواع نورپردازی شهری، امنیت آن ها تامین شده و احساس آرامش خواهند کرد. با نصب چراغ LED خیابانی و رعایت اصول نورپردازی در معماری شهری، شهروندان با خیال راحت به گشت و گذار  در شهر می پردازند.

کاربرد تبلیغاتی و اقتصادی نورپردازی

یکی دیگر از کاربردهای نورپردازی در معماری، مربوط به تبلیغات و سود اقتصادی ست. با رعایت کردنم اصول نورپردازی در معماری، نظر مشتری ها جلب شده  آن ها به محیط های تجاری جذب می شوند. ساختمان ها و فضاهای تجاری می توانند با نورپردازی متناسب با نوع کار و فعالیت خود توجه افراد را به خود جلب نمایند. نورپردازی مکان های تفریحی و غذاخوری ها می تواند مشتری ها را به این مکان ها جذب کرده و باعث درآمد بیشتر صاحبان کسب و کار گردد. همچنین با نورپردازی مکان های تفریحی و توریستی می توان گردشگران زیادی را جذب نمود.

امروزه اهمیت نورپردازی در معماری برای همه ی ما واضح بوده و این حقیقت که نور در معماری روی کیفیت زندگی افراد تاثیر می گذارد یز کسی پوشیده نیست. بدون نورپردازی معماری مفهوم خود را از دست داده و همه چیز در تاریکی فرو خواهد رفت. البته حتما باید به به صورت کلی به اصول نورپردازی و استراتژی ها آن و به صورت خاص به اصول نورپردازی در معماری دقت کرد. برای این منظور، شما می توانید از متخصصین مانی نور مشاوره رایگان گرفته و برای نورپردازی دخلی مکانهای مورد نظرتان را با اصول حرفه ای و زیبایی شناسیک روز انجام دهید.

 

امیدوارم که از خواندن این مقاله لذت برده باشید.

با ما همراه باشید.

 

برخی از محصولات مانی نور

 
  
2 پاسخ
  1. Avatar
    پارسا گفته:

    سلام وقت شما بخیر باشه
    من یک لامپ اختصاصی میخواستم که قاب و نورش با نیاز من بخوره و یک برام سفارشی بزنید. ایا شما سفارش اختصاصی برای ساختن چراغ انجام میدید؟

    پاسخ
    • علی صداقت
      علی صداقت گفته:

      سلام جناب پارسا.
      بله، ما در مانی نور جدا از شعبات فروشگاهی خودمون، از سال ۸۴ یک کارگاه تخصصی برای تولیدات انواع لامپ ها و چراغ های مختلف براساس سلیقه مشتری پیاده سازی کردیم، طیف های مختلفی با لنز خاص و یا ترکیب های خاص تولید میکنیم. کافی هست شما با دفتر مرکزی و یا شماره همراه موجود در سمت چپ سایت (ایکون شناور هست) تماس بگیرید و درخواست خودتون ارسال کنید.
      محصولات همه ضمانت داره و همینطور هر جای ایران عزیز باشید ارسال میشه.
      موفق و پیروز باشید.

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *