وبلاگ - آخرین اخبار
مزایا و معایب سوئیچینگ

مزایا و معایب منبع تغذیه سوئیچینگ

سوئیچینگ چیست؟ استفاده از این منبع تغذیه چه مزایا و چه معایبی دارد؟ معمولاً افرادی که به کسب اطلاعات در زمینه نورپردازی و روشنایی یا ذخیره‌سازی برق علاقمند هستند، می‌دانند که سوئیچینگ یکی از متداول‌ترین و پر کاربردترین انواع منبع تغذیه است. تمامی دستگاه‌های الکترونیک از منبع تغذیه استفاده می‌کنند. در حقیقت منبع تغذیه توان الکتریکی مورد نیاز مصرف کننده را تأمین می‌کند.

منبع تغذیه می‌تواند به صورت مجزا کار کند و یا بخشی از یک دستگاه باشد. این محصول انرژی را به صورت مستقیم از برق شهری دریافت می‌کند و آن را به ولتاژ مورد نیاز تبدیل خواهد کرد. منبع تغذیه دارای دو نوع خطی و سوئیچینگ است. در ادامه با فروشگاه مانی نور که یکی از برترین عرضه‌کنندگان کالاهای با کیفیت در زمینه برق صنعتی و صنایع الکترونیک است، همراه باشید تا از مزایا و معایب منبع تغذیه سوئیچینگ مطلع شوید.

مانی نور

تماس با ما

مشاوره رایگان درباره طراحی و تامین‌ کننده انواع پروژه های نورپردازی و همینطور تعمیرات تخصصی ال ای دی - 09126356672 
  • خدمات پس از فروش
  • گارانتی بی قید و شرط
  • ۱۵ سال سابقه کار
برای تماس کلیک کنید

منبع تغذیه خطی

همان‌طور که پیشتر نیز ذکر شد، منبع تغذیه دارای دو نوع خطی و سوئیچینگ است. منبع تغذیه خطی بسیار ساده است و دارای اجزای سوییچینگ و دیجیتال نمی‌باشد یعنی قطع و وصلی جریان در آن اتفاق نمی‌افتد. در منبع تغذیه سوئیچینگ از ترانسفورماتور جریان متناوب به جریان مستقیم استفاده می‌شود.

منبع تغذیه سوئیچینگ

منبع تغذیه سوئیچینگ ابتدا ولتاژ ورودی را دریافت می‌کند و به چند روش به خروجی تبدیل خواهد کرد. در حقیقت از یک روش سوییچینگ نیمه هادی برای عبور ولتاژ در این دستگاه‌ها استفاده می‌شود. این دستگاه از رگولاتورهای سوئیچینگ برای تبدیل توان الکتریکی بهره می‌برد. در منبع تغذیه سوئیچینگ تغییر میزان دوره سیکل سوئیچ باعث کنترل ولتاژ و جریان خروجی خواهد شد. این دستگاه به صورت مداوم روشن و خاموش می‌شود و اتلاف توان در آن به پایین‌ترین حد ممکن می‌رسد.

این محصول دارای یک‌سوکننده ورودی و فیلتر، یک‌سوکننده خروجی، اینورتر، ترانسفورمر قدرت، حسگر جریان، سیستم فیدبک ولتاژ و مدار کنترل و… است. جالب است بدانید که یکی از پرکاربردترین دستگاه‌ها برای تجهیزات برقی همین منبع تغذیه است‌. از منبع تغذیه سوئیچینگ در دستگاه‌های مختلفی مانند تجهیزات درمانی و آزمایشگاهی، کامپیوترها، لوازم خانگی، سرورها، وسایلی که باتری دارند، تجهیزات ارتباطی در مخابرات و‌… استفاده می‌شود.

مزایای منبع تغذیه سوئیچینگ

اکنون که می‌دانید منبع تغذیه سوئیچینگ چیست، بهتر است از مزایای آن نیز مطلع شوید.

  • منبع تغذیه سوئیچینگ نسبت به منابع تغذیه خطی، بازدهی بیشتری دارد و از استاندارد بالاتری برخوردار می‌باشد. در حقیقت دلیل پرکاربرد بودن و محبوب بودن آن نیز همین موضوع است. بنابراین سوئیچینگ به دلیل راندمان بالایی که دارد، می‌تواند جایگزین مناسبی برای منبع تغذیه خطی باشد.
  • بازدهی منبع تغذیه سوئیچینگ حدود ۶۸ تا ۹۰ درصد است. توان تلفاتی بسیار پایینی دارد و انرژی کمتری مصرف می‌کنند.
  • این محصول ابعاد کوچک‌تری نسبت به منبع تغذیه خطی دارد و سبک نیز می‌باشد.
  • از آنجا که منبع تغذیه سوییچینگ اتلاف حرارتی کمی دارد، می‌تواند در بسته‌بندی‌های کاملاً فشرده‌ای قرار گیرد.
  • یکی از مزایای منبع تغذیه این است که ولتاژ ورودی می‌تواند در محدوده وسیعی تغییر کند در حالی که ولتاژ خروجی ثابت خواهد ماند. در حقیقت خروجی‌های پایدار و مستقل از ولتاژ تغذیه ورودی یکی از این محصول محسوب می‌شود.
  • قیمت منبع تغذیه سوئیچینگ مناسب است و خرید آن با توجه به صرفه‌جویی بالا در مصرف انرژی، به صرفه خواهد بود.
  • این محصول دارای پایداری بالا و عمر طولانی می‌باشد و همین باعث می‌شود که کاربر از عملکرد پایدار و قابل اطمینان آن در طول زمان مطمئن شود.
  • شما پیش از خرید پاور سوئیچینگ باید بدانید که یکی از مزایای استفاده از این محصول نویز و تداخل برق کم است. همین موضوع موجب می‌شود که کیفیت و عملکرد سیستم‌های الکترونیکی افزایش پیدا می‌کند و از قطعات آنها در مقابل نویز و اختلالات برق به خوبی محافظت شود.
  • بدون شک قابلیت کنترل و تنظیم قدرت این منبع تغذیه از مزایای آن محسوب می‌شود که همین موضوع امکان انطباق منبع تغذیه با نیازهای مختلف برق را فراهم خواهد کرد.

معایب منبع تغذیه سوئیچینگ

درست است که سوییچینگ دارای مزایای چشمگیری است اما معایبی نیز دارد که به آنها اشاره می‌کنیم.           

  • این محصول نویز الکترومغناطیسی ایجاد می‌کند که می‌تواند موجب اختلال عملکرد سایر دستگاه‌های الکترونیکی شود.
  • اگر سوییچینگ خراب شود و یا ایرادی فنی پیدا کند، تعمیر آن پیچیده و البته پر هزینه است. در حقیقت طراحی و فرایند ساخت سوئیچینگ نیز پیچیده می‌باشد.
  • یکی از معایب استفاده از پاور سوئیچینگ، تداخل با سایر دستگاه‌ها و تجهیزات الکترونیکی می‌باشد. بدیهی است که این تداخل باعث افت عملکرد دستگاه‌های دیگر و خرابی‌هایی خواهد شد.
  • سوئیچینگ اتلاف انرژی بیشتری نسبت به منبع تغذیه سنتی دارد. هدر رفتن انرژی باعث بیشتر شدن هزینه‌های انرژی و کاهش بهره‌وری در برنامه‌های الکترونیکی می‌شود.
  • سوییچینگ محصولی پیچیده است و ابزارهای تنظیم و کنترل پیچیده‌ای دارد. به همین دلیل برای استفاده صحیح از آن و یا تنظیم آن نیاز به افرادی متخصص است که دانش این کار را دارند.
  • این محصول نیاز به حفاظت در مقابل اضافه بار دارد.
  • هنگامی که فیدبک در منابع تغذیه خطی قطع می‌شود، افزایش ولتاژ وجود نخواهد داشت اما در منبع تغذیه سوئیچینگ هنگام قطع فیدبک، کنترل ولتاژ خروجی صفر می‌شود و برای افزایش ولتاژ انرژی بیشتری به خروجی منتقل می‌شود. همین انتقال انرژی بیشتر به خروجی ممکن است که باعث سوختن عناصر مدار شود.

منبع تغذیه سوئیچینگ در مانی نور

مزایا و معایب منبع تغذیه سوئیچینگ

 

یکی از متداول‌ترین و پرکاربردترین منابع تغذیه، سوئیچینگ است. در مقاله‌ی مزایا و معایب منبع تغذیه سوئیچینگ که خواندید، متوجه شدید که Switching چه فواید و عیب‌هایی دارد. فروشگاه مانی نور یکی از معتبرترین فروشگاه‌های تهران و سراسر کشور به شمار می‌آید که منبع تغذیه سوییچینگ، ریسه نواری ال ای دی، انواع لامپ ال ای دی دی او بی و… را در بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت به شما دوستان گرامی ارائه می‌دهد. همچنین شما می‌توانید خرید درایور ال ای دی و خرید دی او بی را در انواع مختلف نیز در مانی نور انجام دهید. به خاطر بسپارید که شما می‌توانید با کیفیت‌ترین اجناس مورد نیاز خود را با گارانتی معتبر از مجموعه مانی نور تهیه نمایید. کارشناسان این مجموعه پاسخ‌گوی سوالات شما دوستان گرامی هستند و شما می‌توانید با آنها مشاوره رایگان داشته باشید. با مانی نور خریدی مطمئن را تجربه کنید و از مزایای بی‌نظیر این فروشگاه بهره‌مند شوید.

 

برخی از محصولات مانی نور

 
  
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *