وبلاگ - آخرین اخبار
تفاوت سوئیچینگ و منبع تغذیه خطی

تفاوت منبع تغذیه سوئیچینگ و منبع تغذیه خطی

در سال‌های اخیر با پیشرفت تکنولوژی و در دسترس بودن بیشتر دستگاه‌های الکترونیکی، بسیاری از افراد با منابع تغذیه آشنا شده‌اند و می‌دانند که این محصولات معمولاً در دستگاه‌هایی مانند یخچال، تلویزیون، لپ تاپ و… به کار می‌روند. اما منبع تغذیه چیست؟ چه انواعی دارد؟ تفاوت منبع تغذیه سوئیچینگ و منبع تغذیه خطی چیست؟ در ادامه با فروشگاه مانی نور همراه باشید تا پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

منبع تغذیه

منبع تغذیه یا همان پاور ساپلای (Power supply) دستگاهی است که هم به صورت مجزا استفاده می‌شود و هم می‌تواند بخشی از یک دستگاه باشد. منبع تغذیه توان الکتریکی مورد نیاز برای مصرف کننده را تأمین می‌کند. در حقیقت منبع تغذیه در دستگاه‌های مختلفی به کار می‌رود تا ولتاژ و جریان مناسب برای آن دستگاه را تأمین کند. بنابراین می‌توان گفت که وظیفه این محصول تأمین بار و انرژی الکتریکی و تبدیل آن به ولتاژ و جریان مورد نیاز کاربر است. به بیانی ساده‌تر می‌توان گفت که منبع تغذیه انرژی را به صورت مستقیم از برق شهری دریافت خواهد کرد و آن را به ولتاژ مورد نیاز دستگاه تبدیل می‌کند.

مانی نور

تماس با ما

مشاوره رایگان درباره طراحی و تامین‌ کننده انواع پروژه های نورپردازی و همینطور تعمیرات تخصصی ال ای دی - 09126356672 
  • خدمات پس از فروش
  • گارانتی بی قید و شرط
  • ۱۵ سال سابقه کار
برای تماس کلیک کنید

انواع منبع تغذیه

متداول‌ترین و رایج‌ترین ابزاری که برای تولید انرژی الکتریکی از آن استفاده می‌شود، منبع تغذیه است. منبع تغذیه دارای دو نوع خطی و سوئیچینگ می‌باشد. منبع تغذیه خطی قدیمی‌تر از نوع سوئیچینگ است و از تکنولوژی قدیمی استفاده می‌کند.

در این منبع تغذیه ابتدا ولتاژ ۲۲۰ ولت شهری به سطوح ولتاژ پایین‌تری تبدیل می‌شود و سپس ولتاژ AC به DC تبدیل خواهد شد و ولتاژ خروجی رگولاسیون می‌شود. منبع تغذیه سوییچینگ ابتدا ولتاژ ورودی را دریافت خواهد کرد و به چند روش به خروجی تبدیل می‌کند. این محصول برای تبدیل توان الکتریکی از رگولاتورهای سوئیچینگ استفاده خواهد کرد. در سوییچینگ مقدار دوره سیکل سوئیچ باعث کنترل ولتاژ و جریان خروجی می‌شود.

بنابراین در یک منبع خطی با اتلاف توان، خروجی رگوله می‌شود اما در سوئیچینگ با تغییر میزان دوره سیکل سوئیچ، ولتاژ و جریان خروجی کنترل خواهد شد. برای اینکه به مقایسه این دو محصول بپردازیم، بهتر است که مزایا و معایب آن را برشماریم.

مزایای منبع تغذیه خطی

منبع خطی نویز بسیار کمی دارد و زمان پاسخ دهی آن کوتاه است. این محصول قابل اطمینان است و هزینه نگهداری آن کم می‌باشد. قابلیت تحمل بار زیاد و طراحی مدارات به صورت بسیار ساده از دیگر مزایای این منبع تغذیه محسوب می‌شوند. جالب است بدانید که قیمت منبع تغذیه خطی کمتر از مدل‌های سوئیچینگ است. پاور ساپلای خطی در مقابل تداخلات الکترومغناطیسی مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد و تداخل در امواج رادیویی با دستگاه‌های دیگر ایجاد نمی‌کند. این نوع منبع تغذیه برای عملیات فرکانس بالا مناسب خواهد بود.

معایب منبع تغذیه خطی

یکی از معایب این محصول ابعاد بزرگ و وزن زیاد آن است. بهره متوسط این منبع خطی معمولا ۳۰ تا ۴۰ درصد است و این دستگاه بازدهی پایینی دارد. تلفات توان در ترانزیستور خروجی منبع تغذیه خطی باعث ایجاد حرارت می‌شود. تلفات حرارتی منبع تغذیه خطی زیاد است. این محصول تنها به شکل یک رگولاتور کاهنده قابل استفاده است. عدم انعطاف پذیری منبع تغذیه خطی از دیگر معایب آن محسوب می‌شود.

مزایای منبع تغذیه سوئیچینگ

می‌توان گفت که تفاوت اصلی این دو محصول یعنی منبع تغذیه خطی و پاور سوئیچینگ در نوع عملکرد آنها است. نوع سوئیچینگ پیش از تنظیم ولتاژ بر روی میزان دلخواه، آن را صاف و یک‌سوسازی می‌کند. یعنی ولتاژ به در حالت کلی با استفاده از بازخورد دریافتی از ترانسفورماتور تنظیم خواهد شد و همین موضوع باعث بالا رفتن دقت زیاد دستگاه می‌شود. برای آشنایی و کسب اطلاعات بیشتر درباره این محصول می‌توانید مطلب منبع تغذیه سوئیچینگ چیست را در مانی نور مطالعه بفرمایید.

ترانس سوئیچینگ به صورت دائمی روشن و خاموش می‌شود و همین موضوع توان اتلافی را به حداقل می‌رساند. منبع تغذیه سوییچینگ راندمان بالایی بین ۶۸ تا ۹۰ درصد دارد. این محصول وزن و حجم کمتری نسبت به منبع تغذیه خطی دارد. منبع تغذیه سوئیچینگ بر خلاف منبع خطی در توان‌های بالا قابل استفاده است. داشتن میزان بیشتری سطح ولتاژ در خروجی، کنترل آسان خروجی با بهره‌گیری از قابلیت‌های مدارات مجتمع، فناوری انعطاف پذیر و استفاده از ترانسفورماتورهای کوچک از دیگر مزایای استفاده از این محصول محسوب می‌شود. ولتاژ ورودی در این منبع تغذیه می‌تواند در محدوده وسیعی تغییر کند اما ولتاژ خروجی ثابت خواهد ماند. این دستگاه هنگام کار کردن گرمای کمی تولید می‌کند و دارای طول عمر بالایی است. خرید پاور سوئیچینگ با توجه به صرفه جویی بالا در مصرف انرژی از نظر اقتصادی مناسب می‌باشد.

معایب منبع تغذیه سوئیچینگ

این محصول طراحی بسیار پیچیده‌ای دارد. نویز قابل ملاحظه‌ای از منبع تغذیه سوییچینگ در محیط منتشر می‌شود که البته با کمک فیلتر و محافظ کاهش پیدا خواهد کرد. از دیگر معایب منبع تغذیه سوئیچینگ می‌توان به ناپایداری ولتاژ اشاره کرد. در حقیقت مدت زمان رسیدن ولتاژ خروجی به میزان مورد نظر و مطلوب، بیشتر از منابع خطی است که اصطلاحاً به آن پاسخ ناپایدار می‌گویند. این محصول در برابر امواج محیطی حساسیت زیادی از خود نشان می‌دهد و تداخل الکترومغناطیسی دارد. تعمیر منبع تغذیه سوییچینگ با هزینه بالاتری نسبت به نوع خطی صورت می‌گیرد.

مطلب پیشنهادی: مزایا و معایب منبع تغذیه سوئیچینگ

مقایسه منبع تغذیه خطی و سوئیچینگ

اگر جدول زیر را مشاهده نمایید، متوجه تفاوت سوئیچینگ و منبع تغذیه خطی خواهید شد.

موضوع مقایسهمنبع تغذیه خطیمنبع تغذیه سوئیچینگ
اندازهبزرگسبک
وزنسنگینسبک
طراحیسادهپیچیده
نویز الکتریکیکمزیاد
هزینه نگهداریکمزیاد
تولید حرارتزیادکم
پاسخ‌دهیسریعکند
بازدهیکمبسیار بالا
نحوه تصحیح ولتاژرگولاتور ولتاژمدار فیدبک
تداخل امواج رادیویی در سایر دستگاه‌هاندارددارد
تداخل الکترومغناطیسندارددارد ( احتیاج به فیلتر خواهد داشت. )
مناسب برایتوان پایینتوان بالا

تهیه منبع تغذیه سوییچینگ از مانی نور

سوییچینگ یکی از متداول‌ترین، پرکاربردترین و جدیدترین انواع منابع تغذیه است که محبوبیت زیادی نیز دارد. با هم مزایا و معایب منابع تغذیه خطی و سوئیچینگ را مرور کردیم و متوجه شدیم که این دو چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. شما کدام نوع را می‌پسندید و چرا؟

فروشگاه مانی نور یکی از برترین و معتبرترین فروشگاه‌های تهران و سراسر کشور است که شما عزیزان می‌توانید خرید سوئیچینگ، خرید دی او بی، خرید ریسه نواری ال ای دی، خرید درایور ال ای دی و بسیاری از محصولات روشنایی را با بالاترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت انجام دهید به شما دوستان گرامی ارائه می‌دهد. شما دوستان عزیز این امکان را خواهید داشت که پیش از سفارش و خرید محصول مورد نیاز خود، با کارشناسان مجرب مانی نور مشاوره رایگان داشته باشید و پس از نهایی کردن خرید، محصول مورد نظرتان را با گارانتی و خدمات پس از فروش دریافت نمایید.

 

برخی از محصولات مانی نور

 
  
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *