وبلاگ - آخرین اخبار

لامپ اسپات یا همان اسپات لایت چیست و چه کاربردهایی دارد؟

آیا تا به حال نام لامپ اسپات یا اسپات لایت یا چراغ اسپات را شنیده‌اید؟ این چراغ‌ها چه کاربردی دارند؟ نحوه‌ی عملکرد لامپ اسپات چگونه است؟ آیا خرید لامپ اسپات گزینه ی خوب و به صرفه ای است؟

لامپ ها، روشنایی منزل و محیط‌ زندگی ما هستند و بنابر این انتخاب صحیح آنها برای مصرف‌کنندگان بسیار اهمیت دارد. به همین دلیل بهتر است قبل از خرید، ابتدا با کارکرد و کاربرد آنها براساس نیازمان آشنا شویم. ما در گروه روشنایی مانی نور در این مقاله شما را با لامپ اسپات آشنا می کنیم و درباره ی تفاوتش با سایر لامپ ها صحبت می‌کنیم.

مانی نور

تماس با ما

مشاوره رایگان درباره طراحی و تامین‌ کننده انواع پروژه های نورپردازی و همینطور تعمیرات تخصصی ال ای دی - 09126356672 
  • خدمات پس از فروش
  • گارانتی بی قید و شرط
  • ۱۵ سال سابقه کار
برای تماس کلیک کنید

لامپ اسپات چیست؟

بیایید برای آشنایی با لامپ اسپات ابتدا به نام آن توجه کنیم. Sopt یک لغت انگلیسی به معنای نقطه است و واژه‌ی spot light یعنی چراغ نقطه‌ای. این نوع لامپ ها همانطور که از اسمشان مشخص است، نور را به صورت نقطه‌ای منتشر می‌کنند. چراغ های اسپات کاربردهای مختلفی دارند که معروف‌ترین نوع آنها کاربرد چراغ اسپات در چراغ‌قوه‌ها هستند.

اما مکانیزم عمل چراغ‌ اسپات چگونه است؟

نحوه عملکرد لامپ اسپات

قبل از بررسی نحوه عملکرد لامپ اسپات لازم است نکته ای را با هم مرور کنیم. لامپها براساس مدل تابش و پخش نوری که دارند به دو نوع تقسیم بندی می‌شوند. نوع اول را لامپ های همگرا و نوع دوم را لامپ های واگرا می‌گوییم.

لامپ های همگرا:

لامپهای همگرا که چراغ‌ اسپات هم از خانواده‌ی آنهاست به این صورت عمل می‌کنند که رفلکتور این لامپها پرتو‌های نور را در یک جهت منتشر می‌کند و تابش را بر روی یک نقطه انجام می‌دهد. نور دیده شده از این چراغها به صورت خطی و باریک است و برد بسیار قدرتمندی دارد. به این معنی که روشنایی‌اش فاصله‌های زیاد را پوشش می‌دهد.

لامپهای واگرا:

لامپهای واگرا برعکس لامپ اسپات عمل می‌کنند و در حالی که وسعت پخش پرتوهای نورشان بسیار زیاد است، اما مسافت کمتری را روشن می‌کنند. از انواع این چراغ‌های واگرا می‌توان به چراغ خواب، لامپهای LED و کم مصرف، چراغهای رشته‌ای و لامپ wash یا لامپ وال واشر اشاره کرد. در واقع زاویه‌ی تابش باز لامپهای واگرا سبب شده که از آنها بیشتر در موارد عمومی استفاده کنند.

همچنین از دیگر انواع چراغ‌های ال ای دی، دی او بی می‌باشند که بسیار ساده تر از سایر انواع ال ای دی بوده و تولید آن، به منظور حل مشکل جاگیر بودن لامپ‌های LED ارائه شده است.

برای آشنایی بیشتر با این محصول و همچنین خرید دی او بی می‌توانید اقدام فرمایید.

به طور کلی مشخصه‌ی اصلی چراغ اسپات، پخش نور متمرکز و هدفمند آن می‌باشد. از این رو ساختار داخلی آنها نیز به نسبت لامپهای واگرا پیچیده‌تر است. همین ساختار باعث می‌شود که زوایایی که این لامپ اسپات پوشش می‌دهد در بازه‌ی کمتر از ۴۰ درجه باشد.

 

تفاوت نور spot در لامپ اسپات و نور wash

همانطور که در بالا اشاره کردیم لامپها به نوع همگرا و واگرا تقسیم بندی می‌شوند که چراغ spot از نوع همگرا و لامپهای wash از نوع واگرای این محصولات می‌باشند. حالا می‌خواهیم تفاوت نور spot و نور wash را بررسی کنیم.

تفاوت این دو لامپ در این است که در لامپ spot، پرتوهای نور از یک نقطه به فاصله‌ی بسیار دورتری فرستاده می‌شوند. این پرتوها به دلیل زاویه‌ی تابش کمتر از ۴۰ درجه‌شان قابلیت کنترل دارند. یعنی مصرف کننده می‌تواند به راحتی نقطه‌ی مورد نظرش در فاصله‌ای دور را انتخاب کرده و نور لامپ را به طور متمرکز فقط به آن نقطه‌ی خاص و دلخواه بتاباند. همین مسئله کاربرد و مزیت لامپ اسپات محسوب می شود.

اما چراغ  wash که زاویه‌ی تابش بازتری به نسبت چراغ spot دارد، پرتوهای نور را با زاویه‌ی ۱۳۰ درجه به اطراف می‌پراکند و فاصله‌ی کمتری هم پوشش می‌دهد و همچنین مانند چراغهای اسپات به راحتی قابل کنترل نیست. البته نکته‌ی قابل ذکر این است که توان مصرفی لامپ اسپات و لامپ واش در این لامپ ها به یک اندازه است.

به طور کلی اگر نیازمند روشنایی در یک فضای نسبتا بزرگ هستید، لامپهای wash انتخاب خوبی برای این گونه محیط ها مثل پارکینگ یا آزاد راه ها هستند. اما اگر یک محوطه‌ی کوچک با فاصله‌ی زیاد را می‌خواهید روشن کنید، خرید لامپ اسپات (spot) انتخاب بهتری است. روشنایی بیشتر و قدرت کنترل نور چراغ های اسپات شاخصه‌های مثبت آنها به نسبت لامپ های wash هستند.

کاربردهای لامپ اسپات

پس از آشنایی با نحوه‌ی کارکرد لامپ های اسپات و تفاوتش با سایر لامپ ها، می‌توانیم از کاربردهای لامپ اسپات بر اساس نیازمان استفاده کنیم. در زیر نمونه‌های استفاده از لامپ اسپات را آورده‌ایم:

۱-مهم‌ترین کاربرد چراغ اسپات استفاده از آن در مکان ها و فضاهای تجاری است. از انواع تجاری این لامپ ها می‌توانیم به چراغهای سقفی و ریلی اشاره کنیم.

۲-اگر داخل خانه‌تان باغ یا باغچه یا محوطه‌ی سبزی دارید که می‌خواهید نور پردازی کنید که به نسبت قسمتهای دیگر بیشتر جلوه کند، می‌توانید از لامپهای اسپات استفاده کنید. در این زمینه می‌توانید مقاله نورپردازی محوطه باغ که در گروه روشنایی مانی نور تهیه شده را مطالعه کنید.

۳- از موارد دیگر کاربردهای لامپ اسپات می‌توانیم به نورپردازی ورودی ساختمان‌ها و باغها یا سالنهای پذیرایی اشاره کنیم. همچنین در همین مکانها اگر آلاچیق، ستون یا مجسمه‌ای باشد، به راحتی می‌توان با این لامپها آن بخشها را هم نورپردازی کرد.
به طور کلی برای تمامی محیط ‌هایی که جذابیت بصری آنها مهم است، لامپ های اسپات مناسب هستند. پس معماران و طراحان می‌توانند در طراحی خود از این لامپها بهره بگیرند.

۴- مورد جالب دیگری که از کاربردهای چراغ اسپات است، استفاده‌ی آنها در صنایع دریایی و نظامی می‌باشد. چراکه توان بالای این لامپها برای فاصله‌های دور و شناسایی اهداف مناسب است.

۵- لامپ های اسپات قابل استفاده برای روشنایی استخرهای روباز هستند.

بیشتر بخوانید: با رعایت این نکات نورپردازی استخر شما عالی میشود

جمع بندی

از آن جا که پیش از خرید لامپ داشتن اطلاعات کافی در مورد آن لازم است، ما در این مقاله به معرفی لامپ اسپات و کاربرد  آن پرداختیم. همچنین تفاوت نور spot را با نور wash تویضیح دادیم. لامپهای همگرا یا نقطه‌ای که موضوع بحث این مقاله بودند، بیشتر برای نورپردازی‌های زیبایی یا تاکیدی استفاده می‌شوند و قابل کنترل برای فاصله‌های دور هستند. درحالی که لامپهای همگرا نظیر wash بیشتر برای روشنایی‌های محیط های عمومی کاربرد دارند. گروه روشنایی مانی نور با سابقه‌ی چندین ساله در امر طراحی پروژه های نورپردازی و تولید لامپ‌های ال ای دی می‌تواند مشاور خوبی برای شما باشد.

می‌توانید انواع لامپ ها و محصولات روشنایی را در فروشگاه اینترنتی روشنایی ما مشاهده کنید. محصولات مانی نور دارای ۳ سال گارانتی بدون قید و شرط هستند و این بزرگترین تضمین برای کیفیت محصولات ماست.

در صورتی که نظر و پیشنهادی درباره این مقاله دارید، می‌توانید با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

 

 

برخی از محصولات مانی نور

 
  
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *