وبلاگ - آخرین اخبار
تفاوت چیپ DOB و SMD

تفاوت لامپ‌های DOB و SMD و کاربرد هریک از آنها

امروزه از تکنولوژی‌های مختلف در ساخت محصولات ال‌ ای‌ دی استفاده می‌شود که SMD و DOB دو نمونه متفاوت از آن‌ها هستند. این تکنولوژی‌های متنوع در عوامل متعددی از جمله تکنولوژی ساخت، میزان مصرف انرژی، کیفیت محصولات و روشنایی آن‌هاست. دی او بی نسل جدیدی از محصولات پیشرفته ال‌ ای‌ دی می‌باشد که به علت وجود مشکلات و هزینه‌های زیاد، هنوز سهم بالایی در بازار ندارد و می‌توان گفت که توجه و تمرکز بیشتر بازار بر روی محصولات اس ام دی است. استفاده از هر کدام این تکنولوژی‌ها در لامپ‌های LED موجب تفاوت در مصرف برق و نوع کارکرد لامپ خواهد شد که در هنگام خرید آن‌ها، بایستی آگاهی لازم از آن‌ها را داشته باشید. در این مطلب به توضیح مفصل ویژگی‌های این دو محصول می‌پردازیم و به تفاوت‌ دی او بی و اس ام دی خواهیم پرداخت.

لازم به ذکر است که همه دستگاه‌های الکترونیک از جمله لامپ‌های ال ای دی از منبع تغذیه بهره می‌برند. منبع تغذیه، توان الکتریکی مورد نیاز دستگاه‌ها را تامین می‌کند. یکی از بهترین منبع تغذیه‌ها سوییچینگ می‌باشد. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله سوئیچینگ چیست را مطالعه کنید.

مانی نور

تماس با ما

مشاوره رایگان درباره طراحی و تامین‌ کننده انواع پروژه های نورپردازی و همینطور تعمیرات تخصصی ال ای دی - 09126356672 
  • خدمات پس از فروش
  • گارانتی بی قید و شرط
  • ۱۵ سال سابقه کار
برای تماس کلیک کنید

همچنین می‌توانید برای خرید سوئیچینگ از مانی نور اقدام فرمایید.

چیپ DOB چیست؟

در توضیح دی او بی چیست باید گفت که این سه حرف، مخفف Driver On Board می‌باشند که یعنی قطعات الکترونیکی به صورت مونتاژ شده بر روی PCB کار می‌کنند. این تکنولوژی، نسل جدید فناوری LED می‌باشد که در آن، درایورهای معمول لامپ‌ها حذف می‌گردند و به جای آن، درایور جدیدی قرار می‌گیرد که دارای قدرت بسیار بالاتری می‌باشد. این چیپ مستقیما با برق 220 ولت کار می‌کند و سبب ایجاد نور خیره‌کننده و تولید گرمای کمتر توسط لامپ می‌شود. چیپ DOB می‌تواند در انواع لامپ‌‌های ال‌ای‌دی، پروژکتورها، پنل‌های نورپردازی و سایر المان‌های مختلف نوری استفاده گردد.

مزایا و معایب چیپ دی او بی

از مزایای دی او بی می‌توان به این مورد اشاره کرد که دارای قابلیت‌های تنظیم خودکار، استاندارد سازی و تولید نور در مقیاس‌های بسیار بزرگ می‌باشد. چیپ DOB دارای راندمانی باثبات می‌باشد و به صورت تک‌پله‌ای و چند‌پله‌ای طراحی شده است که چیپ تک‌پله‌ای از انواع دیگر به نسبت ارزان‌تر است و دارای مشخصات نوری ضعیف‌تری هم هست. این چیپ به مبدل‌های خارجی نیازی ندارد و به همین خاطر، بسیار مقرون به صرفه است.

از بزرگ‌ترین معایب آن‌ها می‌توان به وجود محدودیت‌های زیاد اشاره نمود؛ به طوری که این محدودیت‌ها موجب خارج شدن این فناوری از رده تکنولوژی‌های مطرح جهانی شده است. دیگر عیب این چیپ‌ها، میزان فشار الکترونیکی نامطلوب است که توانایی کم تحمل فشار آن را مشخص می‌کند. میزان راندمان آن‌ها نسبتا کم است. تمام سطوح فلزی که در لامپ‌ها استفاده می‌شوند، بایستی عایق باشند تا قابلیت جلوگیری از شوک الکتریکی را داشته باشند؛ البته بعضی از تولیدکنندگان محصولات الکترونیکی، از بخش اتصال به زمین در این فناوری بهره می‌برند تا از امکان برق‌گرفتگی پیشگیری کنند. چشمک یا سوسو زدن نیز از اشکالات دیگر دی او بی است که ممکن است سبب ایجاد مشکلاتی مثل خستگی چشم و سردرد شود.

کاربردهای مختلف چیپ DOB

گرچه به علت محدودیت‌های ذکرشده، بسیاری از افراد تمایل چندانی به استفاده از لامپ‌های دی او بی ندارند اما افراد قادر خواهند بود تا با مدیریت اصولی و استفاده صحیح از آن، از حداکثر عمر و کارکردشان بهره کافی را ببرند. از لامپ‌هایی با این تکنولوژی می‌توان در انواع چراغ مطالعه و منابع بزرگ و متمرکز نور استفاده نمود. التبه در مکان‌هایی که لامپ‌ها در معرض تغییر دمای زیاد و رطوبت هستند، استفاده از این فناوری مناسب نمی‌باشد.

چیپ اس ام دی (SMD) چیست؟

این حروف، مخفف عبارت Surface Mount Device است که به معنای قطعات نصب شده روی سطح می‌باشد. این فناوری شامل قطعات الکترونیکی است که با روش تکنولوژی نصب سطحی به مدار چاپی وصل شده‌اند. مقدار خیلی زیادی از قطعات ال‌ ای‌ دی که به منظور روشنایی و نورپردازی مورد استفاده و بهره‌وری قرار می‌گیرند، به تکنولوژی رایج SMD مجهز شده‌اند. در این روش، ال‌ ای‌ دی‌ها را به وسیله دو یا چند پایه می‌سازند و سپس آن‌ها را بر روی یک پد مخصوص از جنس مس، لحیم می‌نمایند که این پدها دارای قابلیت انتقال حرارت می‌باشند.

مزایا و معایب چیپ اس ام دی

از برجسته‌ترین مزیت‌های این چیپ، کاهش درصد خرابی محصولات است. برتری دیگر این فناوری در کاهش خطا در تولید به علت کاهش میزان دخالت نیروی انسانی است. لامپ اس ام دی دارای قابلیت عملکرد مناسب است و موجب صرفه‌جویی در ابعاد مدار چاپی و کاهش مصرف قطع که باعث کاهش آلاینده‌های زیستی خواهد شد، می‌شود. استفاده از این چیپ در نهایت سبب کاهش تولید گرما و افزایش سرعت در تولید می‌گردد.

یکی از عیب‌های بزرگ چیپ‌های SMD این است که اگر تنها یکی از تراشه‌های آن دچار سوختگی شود، سایر تراشه‌های آن نیز از کار خواهند افتاد و در نتیجه نور لامپ هم قطع می‌گردد. از مشکلات دیگر این فناوری، این موضوع است که با وجود مقاوم بودن در برابر روشن و خاموش شدن، گاهی دچار سوسو زدن می‌شود. این چیپ مقاومت نسبتا کمی در برابر ضربه دارد و در صورت استفاده زیاد از آن ممکن است در خواب شما اختلال ایجاد شود.

کاربردهای مختلف چیپ SMD

به علت قیمت بسیار مناسب این چیپ و کاهش هزینه تولید بردهای مدار چاپی PCB در تیراژ بالا، محصولات مجهز شده با آن در صنایع زیادی کاربرد دارند. این تکنولوژی امروزه در محصولات مختلفی همچون لوازم خانگی، تلفن‌های همراه، لپ‌تاپ‌ها، انواع مختلف کامپیوترها و خودروها استفاده می‌شود. جالب است بدانید که لامپ‌های اس ام دی فاقد پرتوهای فرابنفش و یا مادون قرمز هستند که این موضوع موجب جلوگیری از آسیب‌های چشمی و آلودگی‌های محیطی و می‌گردد. 

حال به تفاوت چیپ DOB و  SMD می‌پردازیم.

تفاوت‌ چیپ DOB و SMD

چیپ‌های اس ام دی دارای قیمت کمتر، صرفه‌جویی مفیدتر و رواج و استفاده بسیار بیشتری می‌باشند. در این تکنولوژی قطعات روی سطح کار گذاشته می‌شوند در حالی که در چیپ‌های دی او بی، درایور بر روی برد ال‌ ای‌ دی‌ها نصب شده است. چیپ‌های DOB مناسب نورهای بسیار قوی در مقیاس بزرگ و متمرکز هستند در حالی که SMD، در صنایع مختلف، کاربردهای مختلفی دارد. اس ام دی با خرابی یک تراشه از کار می‌افتد و از طرف دیگر، دی او بی با توجه به محدودیت‌های فراوان و مصرف انرژی زیاد، کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مطلب پیشنهادی: تفاوت ال ای دی‌های DOB و COB

سخن پایانی

دی او بی و اس ام دی، دو تا از تکنولوژی‌های به‌کاررفته در لامپ‌های ال‌ای‌دی در صنایع مختلف می‌باشند که هر کدام با توجه به ویژگی‌هایشان، برای امور متفاوتی تخصص یافته‌اند. در این مقاله به بررسی صفات و تفاوت‌ چیپ‌ DOB و SMD پرداختیم تا با مطالعه این اطلاعات به فناوری مورد نیاز خود و مزایا و معایب آن در هنگام خرید و استفاده، آگاه باشید و انتخاب‌های هوشمندانه و درستی داشته باشید.

در پایان شما عزیزان می‌توانید نسبت به خرید دی او بی از مانی نور اقدام فرمایید.

 

برخی از محصولات مانی نور

 
  
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *