وبلاگ - آخرین اخبار
تفاوت دی او بی و سی او بی

تفاوت ال ای دی‌های DOB و COB چیست؟

امروزه، انواع مختلفی از چیپ‌ها برای لامپ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. دو نوع مهم از این چیپ‌ها، COB و DOB می‌باشند که تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند و هر دو از تکنولوژی‌های برتر در زمینه ساخت و تولید LED می‌باشند. هر کدام از این دو فناوری در لامپ‌های LED می‌توانند روی مصرف برق تاثیر بگذارند که البته میزان این تاثیر در این چیپ‌ها متفاوت می‌باشد. به طور کلی لامپ‌های LED مصرف کمی دارند ولی حتی در هنگام خرید این لامپ‌ها نیز باید یکسری از نکات را بدانید. تفاوت بین LED دی او بی و سی او بی یکی از آن تعاریفی است که نیاز به توضیح تقریبا طولانی دارد و ما در این مقاله به بررسی تفاوت DOB و COB می‌پردازیم.

معرفی چیپ دی او بی (DOB)

دی او بی در حقیقت مخفف عبارت Driver On Board به معنی درایور روی برد می‌باشد؛ به این معنا که دیگر قطعات الکترونیکی و LEDها مونتاژ شده‌اند و با یکدیگر بر روی PCB کار می‌کنند. این را هم خوب است بدانید که LED دی او بی یک فناوری مونتاژ تراشه نبوده و بلکه یک گزینه طراحی LED PCB می‌باشد.

مانی نور

تماس با ما

مشاوره رایگان درباره طراحی و تامین‌ کننده انواع پروژه های نورپردازی و همینطور تعمیرات تخصصی ال ای دی - 09126356672 
  • خدمات پس از فروش
  • گارانتی بی قید و شرط
  • ۱۵ سال سابقه کار
برای تماس کلیک کنید

از ویژگی‌های مهم DOB این است که منبع تغذیه AC است و جایگزین AC\DC می‌شود، بازده برق LED بالا داشته و همچنین از طول عمر طولانی برخوردار است.

تراشه‌های LED و IC به طور مستقیم با برق شهری ( 110 ولت یا 220 ولت ) تغذیه می‌شوند. لامپ‌های LED به طور معمول قادر نیستند به درستی با برق شهری و متناوب کار نمایند و برای اینکه بتوانند نور خود را تامین نمایند، باید جریان متناوب را به جریان مستقیم تبدیل کنند. درایور این لامپ‌های دی او بی این تبدیل را به انجام می‌رسانند.

چیپ DOB همان درایو روی بورد بوده و درایوی که پیش‌تر خارج از لامپ بود را روی خود نصب داده است و طراحی مدار ال ای دی دی او بی خازن‌های الکترولیتی، با کنار گذاشتن سلف‌ها و ترانسفورماتورها، اندازه LED را کاهش داده است.

لازم به ذکر است که همه دستگاه‌های الکترونیک از جمله لامپ‌های ال ای دی از منبع تغذیه بهره می‌برند. منبع تغذیه، توان الکتریکی مورد نیاز دستگاه‌ها را تامین می‌کند. یکی از بهترین منبع تغذیه‌ها سوییچینگ می‌باشد. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله منبع تغذیه سوئیچینگ چیست را مطالعه کنید.

همچنین می‌توانید برای خرید سوئیچینگ از مانی نور اقدام فرمایید.

مزایای و معایب DOB چیست؟

از مهم‌ترین مزایای دی او بی این است که این لامپ‌ها به مبدل خارجی احتیاجی ندارند و نیازی نیست که برای آن‌ها درایو دیگری در نظر گرفته شود. همین موضوع این چیپ‌ها را به‌صرفه‌تر می‌کند و در ضمن نور بهتری نیز به نسبت LEDهای سابق دارند.

در صورتی که لامپ‌های دی او بی را در محیطی خشک و با دمای مناسب نگه دارید، این چیپ‌ها می‌توانند برای مدت طولانی برای شما کار کنند. به این خاطر که تعداد قطعاتی که روی این محصول نصب شده‌اند، به نسبت لامپ‌های قدیمی کمتر است.

البته با حذف یکسری از قطعات در DOB، مشکلاتی نیز به وجود آمده‌اند، برای مثال با حذف قطعاتی که موجب جلوگیری از نویز و یا کنترل دما می‌شد، عملکرد این لامپ‌ها تحت تاثیر قرار گرفتند و با عدم کنترل دما، طول عمر LED دی او بی کاهش یافت و البته کیفیت نور نیز تاحدی پایین‌تر آمد.

انواع کاربردهای چیپ دی او بی

به دلیل ویژگی‌هایی که پیش‌تر گفتیم، بسیاری چندان مایل به استفاده از DOB نیستند؛ ولی با این حال، افراد می‌توانند با مدیریت درست عمر این لامپ‌ها را طولانی کنند. برای مثال این لامپ‌ها را در مکان‌هایی که رطوبت بالا دارند و گرمای زیادی نیز وجود دارند، قرار ندهند.

هم اینک شما عزیزان می‌توانید برای مشاهده قیمت دی او بی در سایت مانی نور اقدام نمایید.

در ضمن از این لامپ‌ها می‌توان در مکان‌هایی که احتیاج به نور متمرکز است، استفاده نمود. در ساخت چراغ مطالعه معمولا از DOB بهره گرفته شده است و البته بسیاری برای روشن کردن منزل نیز از این لامپ استفاده می‌کنند.

ال ای دی DOBها برای روشنایی خیابان انتخاب‌های خوبی نیستند، چرا که مقاومت بالایی در برابر باران و رطوبت و تغییر دمای زیاد ندارند.

معرفی چیپ سی او بی (COB)

COB مخفف عبارت Chip On Board یا چیپ روی برد است. این چیپ یک تراشه LED بوده که روی PCB نصب می‌شود. در سی او بی، تلاش سازنده بر روی تخریب‌پذیری کم‌تر آن‌ها بوده است. چیپ COB از چند چیپ کنار هم استفاده شده است و به صورت حرفه‌ای فشرده و بسته‌بندی شده و همین یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های COB و DOB می‌باشد. با اجتماع این مقدار لامپ LED کنار یکدیگر، یک منبع نور بسیار قوی به وجود آمده است که از پخش نور بسیار بالایی نیز برخوردار می‌باشد.

این چیپ‌ها در لایه‌های سرامیکی و در بعضی موارد فلزی تعبیه می‌شوند و اندازه کوچک آن‌ها حرارت متساعد شده به کم‌ترین میزان ممکن می‌رساند. به علاوه، دارای چند پایه برای لحیم‌کاری هستند که توان طول عمرشان را به میزان زیادی بالا می‌برد. جنس این پایه‌های گفته شده از مس و یا آلومینیوم است که در هردو صورت باید از بهترین کیفیت موجود در بازار برخوردار باشند وگرنه انتقال جریان و گرما به‌خوبی صورت نمی‌پذیرد و ممکن است لامپ خیلی سریع بسوزد.

مزایا و معایب COB چیست؟

لامپ‌های LED سی او بی نسبت به گرما تحمل بیش‌تری دارند و همچنین در ابعاد مناسب‌تری تولید می‌شوند. در ضمن، برخلاف دی او بی این چیپ‌ها با اندازه‌های کوچک نیز نور زیادی را پخش می‌نمایند که یکی دیگر از تفاوت‌های دی او بی و سی او بی می‌باشد.. سیستم خنک‌کننده بهتری دارند و نسبت به چیپ‌های DOB راندمان بالاتری نیز دارا می‌باشند. این لامپ‌ها برای روشن شدن به دو عدد کنتاکت برقی احتیاج دارند و به این خاطر که نقطه جوش پایینشان، کمتر می‌شکنند و لرزش کم‌تری نیز دارند.

اکثر نورهایی که در بزرگراه‌ها می‌بینید با چیپ‌های COB ساخته شده‌اند و به دلیل کم‌مصرف بودن و همچنین عمر طولانی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بزرگ‌ترین عیب لامپ‌های سی او بی، کمبود طیف رنگی در آن‌ها است. COBها تنها در رنگ‌های زرد و یخی و مخلوط این دو رنگ در بازار موجود هستند و این موضوع، محبوبیت آن‌ها را پایین‌تر آورده است.

کاربردهای چیپ سی او بی را بدانید

همانطور که گفته شد از این لامپ‌ها در بزرگراه‌ها، معابر و خیابان‌ها، سالن‌ها ورزشی، سقف استخرهای سرپوشیده و فضاهای بزرگ دیگر، به دلیل مقاومت خوبشان در برابر تغییرات دما، گرد و خاک و رطوبت، به راحتی و بدون دغدغه از عمر کم، بهره گرفت.

در راهروها و زمین‌های بازی نیز از این لامپ استفاده می‌شود. همچنین لامپ فلاش گوشی‌ها نیز از این نوع می‌باشد که با وجود اینکه از نقطه کوچکی تابیده می‌شود، نور زیادی از خود ساطع می‌نماید.

بررسی تفاوت‌ DOB و COB

COB و DOB در مواردی از قبیل نحوه ساخت، ویژگی‌ها و کاربردها با هم تفاوت دارند. مهم‌ترین تفاوت LEDهای دی او بی و سی او بی، کیفیت نور آن‌ها است که همانگونه که گفته شد، DOBها به دلیل داشتن ICهای مختلف که در بردهای خطی قرار گرفته‌اند، نور کم و با کیفیت پایین‌تری دارند. درحالی که COBها به دلیل برخورداری از ال ای دی‌های مختلف نور زیاد و باکیفیتی را از خود ساطع می‌کنند. هدر رفت انرژی نیز در LED دی او بی بیش‌تر از COB اتفاق می‌افتد.

دیگر تفاوت فاحش و مهم DOB و COB، مقاومت در برابر باران و رطوبت و گرما است. DOBها مقاومت زیادی در برابر رطوبت ندارند زیرا برخی از قطعات در آن‌ها حذف شده است. البته به دلیل همین قطعات کم‌تر، لامپ‌های DOB از هزینه ساخت کم‌تری نسبت به COBها برخوردار هستند و از دیگر تفاوت‌ لامپ‌های دی او بی و سی او بی می‌باشند

یک از تفاوت‌های این دو چیپ در این است که DOB به منبع برق احتیاجی ندارد و با برق مستقیم شهری کار می‌کند. در صورتی که COB به یک منبع جریان برق برای اتصال به برق شهری نیازمند است.

سخن پایانی

در این مقاله تفاوت DOB و COB را مورد بررسی قرار دادیم و تفاوت‌های آن‌ها را در کاربرد و نحوه ساخت توضیح دادیم. شاید در نگاه اول تفاوت LEDهای دی او بی و سی او بی چندان ملموس نباشد ولی با کمی دقت می‌توان تفاوت آن‌ها را پیدا کرده و سپس با توجه به نوع کاربردی که می‌خواهید، نسبت به انتخاب از بین آن‌ها، اقدام نمایید.

 

برخی از محصولات مانی نور

 
  
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *