وبلاگ - آخرین اخبار
دمای رنگ نور چیست؟

وقتی از دمای رنگ نور حرف می زنیم منظورمان دقیقا چیست؟

اگر تا به حال به قصد آشنایی با انواع لامپ یا خرید لامپ مقاله و راهنما خوانده باشید، ممکن است با عباراتی نظیر دمای رنگ لامپ LED، لامپ هالوژن یا … برخورد کرده باشید و این سوال برایتان پیش آدمه باشد که دمای رنگ نور چیست؟ منظور از نور سرد و گرم و تفاوت نور سرد و گرم چیست؟ برای گرفتن پاسخ این سوالات، ما را دنبال کنید.

دمای رنگ نور، یک واحد اندازه گیری است

احتمالا تا این جا را خودتان حدس زده بودید که دمای رنگ نور یک واحد اندازه گیری است. همه‌ی ما با دما و واحدهای اندازه‌گیری آن مانند سیلیسیوس (c) و فارنهایت (F) آشنا هستیم، اما ممکن است خیلی با واحد اندازه‌گیری کلوین (k) سر و کار نداشته باشیم. هنگامی که برای اندازه‌گیری از واحد اندازه‌گیری کلوین استفاده می‌نماییم، ملاک، اندازه‌گیری دمای رنگ نور است.

مانی نور

تماس با ما

مشاوره رایگان درباره طراحی و تامین‌ کننده انواع پروژه های نورپردازی و همینطور تعمیرات تخصصی ال ای دی - 09126356672 
  • خدمات پس از فروش
  • گارانتی بی قید و شرط
  • ۱۵ سال سابقه کار
برای تماس کلیک کنید

برخلاف سیلیسیوس و فارنهایت که درجاتی را اندازه‌گیری می‌نمایند که ما احساس می‌کنیم، کلوین واحدی برای اندازه‌گیری درجاتی است که ما آن‌ها را مشاهده می‌کنیم. به همین دلیل به چیزی که با آن اندازه میگیریم دمای رنگ نور می گویند. معمولا کلوین به ۱۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ درجه تقسیم می‌شود که پایین‌ترین درجه‌ی آن یعنی ۱۰۰۰ به رنگ نارنجی و بالاترین درجه‌ی آن یعنی ۱۰۰۰۰ به رنگ آبی است.

مقدار دمای رنگ نور یکی از مهم‌ترین عوامل موثر در انتخاب لامپ مناسب برای منزل و یا محل کار و همچنین پایه و اساس عکاسی و تصویربرداری است که در ادامه‌ی این مطلب بیشتر راجع به آن‌ها صحبت می‌شود.

دمای رنگ نور گرم و نور سرد

همان‌طور که اشاره شد، دمای رنگ نور سرد (آبی) ۱۰۰۰۰ کلوین است و دمای رنگ نور گرم (نارنجی) 1000 کلوین. حالا میخواهیم منابع نور گرم و سرد را بشناسیم. منابع نور به دو دسته‌ی طبیعی و ساختگی تقسیم می‌شوند. از جمله منابع نور طبیعی می‌توان به منابعی همچون خورشید که به‌عنوان بزرگترین منبع نور گرم شناخته می‌شود و ماه که علی‌رغم عدم توانایی در تولید نور فقط نور خورشید را بازتاب می‌نماید، بزرگترین منبع نور سرد است، اشاره کرد.

منابع دیگری مانند شمع که نور تولید شده توسط آن حاصل یک واکنش شیمیایی است و یا لامپ‌های مختلف الکتریکی که از آن‌ها با درجات سرد و گرم در محل زندگی و یا محل کار استفاده می‌نماییم نیز منابع ساختگی نور هستند. منابع گازی مانند سدیم و نئون که در ساخت تابلوهای تبلیغاتی استفاده می‌شوند نیز در همین دسته قرار می‌گیرند.

منابع تولید نور می‌توانند در شرایط مختلف نورهایی با دماهای مختلف تولید کنند. به‌عنوان مثال نور خورشید هنگامی که خورشید با زمین زاویه‌ی ۴۵ درجه بسازد، دارای درجه‌ی کلوین ۵۴۰۰ است. این مقدار در شرایط مختلف می‌تواند اندازه‌ی متفاوتی داشته باشد. در واقع دمای نور در منابع طبیعی یک کمیت متغیر است و در منابع ساختگی نیز می‌تواند با نزدیک شدن به پایان طول عمر منابع تغییر نماید.

کاربرد دمای رنگ نور

کاربرد دمای رنگ نور سرد و گرم

تحقیقات نشان داده است که نور محیط یکی از عوامل موثر بر میزان انرژی افراد در آن مکان است و بنابراین، آگاهی از کاربرد دمای رنگ نور سرد و گرم، در تعیین اتمسفر یک محیط میتواند کمک زیادی به شما کند. بهترین و مطلوب‌ترین دمای نور برای انسان‌ها و سلامت بینایی انسان‌ها نور متعادل خورشید می‌باشد. استفاده‌ی درست از منابع نور ساختگی نیز در محل زندگی و یا محل کار می‌تواند به بالا رفتن کیفیت زندگی، آرامش خاطر، بالا رفتن تمرکز و از همه مهم‌تر به حفظ سلامت بینایی شما کمک کند.

در مجموع سه دسته‌ی اصلی‌ دمای نور برای نورپردازی وجود دارد که در اینجا به معرفی و کاربرد آن‌ها می‌پردازیم.

کاربرد نور سفید گرم (warm white)

نور سفید گرم مختص لامپ‌های پرمصرف قدیمی و برخی از لامپ‌های LED است که دارای دمای نوری در حدود ۲۷۰۰ الی ۳۵۰۰ درجه‌ی کلوین هستند. این نوع نورپردازی احساس نزدیکی و صمیمیت بیشتری در فضا ایجاد می‌نماید که برای محل زندگی و یا اماکنی همچون باشگاه‌های ورزشی مناسب است زیرا به افراد حاضر انرژی مضاعفی را اعطا می‌کند.

کاربرد نور سفید سرد (cool white)

این دمای رنگ در لامپ‌های خاصی که میزان ۴۱۰۰ درجه‌ی کلوین دمای نور داشته باشند به چشم می‌خورد. این دسته از نورها مقدار بیشتری از رنگ سفید را درون خود دارند اما همچنان به رنگ آبی نمی‌رسند. این دمای نور به علت داشتن مقدار کمتری رنگ نارنجی به محیط آرامش بیشتری می‌دهد و باعث می‌شود تا احساس خستگی و کسلی دیرتر ایجاد ‌شود. استفاده‌ی درست و تقسیم انرژی برای مدت زمان بیشتر، باعث شده که این دمای رنگ نور مناسب محل کار باشد.

کاربرد نور روز (daylight)

این دمای رنگ مربوط به لامپ‌هایی است که دارای دمای ۶۰۰۰ الی ۶۵۰۰ درجه‌ی کلوین هستند. این دمای رنگ را می‌توان به نوری که خورشید ساعت ۱۲ ظهر (در روزی که آسمان ابری نیست) تولید می‌کند نیز نسبت داد. این دمای نور بهترین و خوشایندترین دمای رنگ نور برای انسان و چشم‌ها است و به همین خاطر بیشترین طرفدار را در میان این سه روش نورپردازی دارد.

نورپردازی مناسب تاثیر به سزایی در بازدهی افراد در محیط دارد. همچنین می‌تواند باعث تمایل افراد به حضور بیشتر و یا عدم حضور در یک محیط شود. در عکاسی و یا تصویربرداری ایجاد یک نور مناسب با توجه به شرایط موجود یکی از اقدامات حائز اهمیت است که گاهی اوقات خلاقیت در نورپردازی تصاویر را خاص و فوق‌العاده می‌نماید و یا بالعکس یک ایراد در نورپردازی و یا تنظیم درجه‌ی کلوین دوربین که در اثر عدم درک تفاوت دمای رنگ ها به وجود می آید، باعث از بین رفتن زحمات تصویربردار می‌شود.

دمای رنگ نور

نکاتی درباره کاربرد دمای رنگ نور

دمای رنگ نور یک ویژگی ذاتی نور است که می‌تواند آن را مناسب و خوشایند یا دلیلی برای احساس ناراحتی قرار بدهد. بنابراین آگاهی شما از کاربرد انواع دماها در هنگام انتخاب دمای رنگ نور می تواند روی جوی که در محیط منزل یا محل کار خود ایجاد می کنید تاثیر مهمی بگذارد. شما ممکن است برای به کارگیری دمای رنگ مناسب محیطتان نیاز داشته باشید با یک متخصص مشورت کنید اما ما موقتا اطلاعاتی در این زمینه به شما می دهیم.

تفاوت نورهای سرد و گرم در رنگ آن هاست که نورهای سرد به آبی نزدیک تر اند و نورهای گرم به نارنجی. کاربرد هر کدام از نورها در بعضی محیط ها بیش تر است. به عنوان مثال برای لوکس به نظر رسیدن محیط معمولا گرم تری تابانده می شود در حالیکه در بیمارستان ها بیش تر از نور سرد استفاده میشود و برای مطالعه ترکیبی از نور گرم و سرد مورد نیاز است تا به نور طیعی خورشید شبیه باشد.

کلوین بین ۱۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ درجه تقسیم می‌شود که گرم‌ترین آن ۱۰۰۰ درجه است و نور آن به رنگ نارنجی است و سردترین آن ۱۰۰۰۰ درجه است که نوری آبی رنگ دارد. منابع مختلف طبیعی و ساختگی قادر به تولید نور هستند که هر یک از آن‌ها با توجه به رنگ نوری که تولید می‌کنند جزء منابع نورهای سرد و گرم دسته‌بندی می‌شوند. به‌عنوان مثال نور خورشید یک نور گرم با دمای نور ۵۴۰۰ درجه‌ی کلوین محسوب می‌شود اما ماه که نور خورشید را بازتاب می‌کند و قابلیت تولید نور را ندارد یک منبع عظیم نور سرد است.

نتیجه گیری

نورپردازی در محیط‌های مختلف مانند محل زندگی و یا محل کار تاثیر به‌سزایی در آرامش محیط و بازدهی افراد در محیط دارد که با توجه به اینکه نور خورشید مناسب‌ترین و خوشایندترین دمای رنگ نور را برای چشم‌های انسان دارد، هرچه نورپردازی محیط شبیه‌تر و نزدیک‌تر به درجه‌ی دمای رنگ نور خورشید باشد، زندگی و کار کردن در آن محیط راحت‌تر و با آرامش بیشتری صورت می‌گیرد. هر چند در مواقع خاص مانند نورپردازی یک باشگاه ورزشی و یا یک کافه استفاده از دمای نور بیشتر و یا کمتر می‌تواند جذابیت محیط را دو چندان نماید.

 

برخی از محصولات مانی نور

 
  
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *