وبلاگ - آخرین اخبار

نورپردازی پرتره با نورهای استودیویی

یکی از مهارت های مهم یک عکاس پرتره، مهارت بازی با نور می باشد. در عکاسی پرتره قواعدی کلاسیک در نورپردازی وجود دارد که با استفاده از آن ها می توان پرتره های زیبایی ثبت کرد. در نورپردازی پرتره به شیوه کلاسیک، آشنایی با نورپردازی استودیویی بسیار مهم می باشد. در روش های کلاسیک عکاسی پرتره، محل قرار گرفتن نور و زاویه صورت در حالات مختلف تعیین شده است. عکاس های پرتره با شناخت اجزای صورت و مهارت کافی در نورپردازی پرتره، بهترین پرتره های استودیویی را خلق می کنند.

قواعد کلاسیک نورپردازی پرتره با نورهای استودیویی

انسان ها به ثبت چهره خود علاقه زیادی دارند و دوست دارند تصویر چهره خود را در زیباترین حالت جاودانه کنند. خلق پرتره از مهم ترین وظیفه عکاسان در طول تاریخ بوده است. قواعد کلاسیک نورپردازی پرتره به عکاسان کمک می کند تصاویر جذابی از چهره افراد ثبت نمایند. آشنایی با این قواعد کمک زیادی به عکاسان تازه کار می کند. عکاسان حرفه ای مهارت زیادی در نورپردازی پرتره دارند و علاوه بر رعایت این قواعد، به سبک خاص خود در این زمینه رسیده اند. نورپردازی پرتره به چگونگی ایجاد سایه روشن بر روی صورت برای خلق پرتره های خارق العاده مربوط می شود. نورپردازی اسپلیت، لوپ، رامبراندی، پروانه ای و متقارن از شیوه های نورپردازی با نورهای استودیویی می باشد.

مانی نور

تماس با ما

مشاوره رایگان درباره طراحی و تامین‌ کننده انواع پروژه های نورپردازی و همینطور تعمیرات تخصصی ال ای دی - 09126356672 
  • خدمات پس از فروش
  • گارانتی بی قید و شرط
  • ۱۵ سال سابقه کار
برای تماس کلیک کنید

ابزار های نورپردازی،نورافکن ثابت و چرخان

در نورپردازی اصولی آتلیه میتوانید از دو نوع نور افکن ثابت و چرخان استفاده کنید. نور افکن چرخان میتواند نور را در فواصل زمانی کوتاه بتاباند. این نور افکن ها باید از نورافکن های ثابت قوی تر باشند.
ایجاد تفاوت در چشم شخص از ویژگی های نورافکن چرخان است.
نور افکن ثابت از قدرت کمتری بهره‌مند است اما مقرون به صرفه تر است و قابلیت استفاده کند.

بهترین ابزارهای نورپردازی

اگر قصد خرید تجهیزات و ابزار نورپردازی را دارید باید بدانید چه چیزهایی برای شما ملزم است تا خریدی اصولی داشته باشید.
موارد زیر از مهم ترین تجهیزات هستند که در نورپردازی اصولی آتلیه و استدیو استفاده میشود.
فلاش
نورافکن ثابت
نورافکن چرخان
اصلاح کننده

 

نورپردازی پرتره به روش اسپلیت

در این شیوه نورپردازی همان طور که از نامش می توان فهمید، چهره به دو قسمت مساوی تقسیم می شود که یک طرف در نور و طرف دیگر در سایه قرار می گیرد. از این شیوه نورپردازی عموما برای خلق پرتره های دراماتیک استفاده می شود. نورپردازی اسپلیت معمولا برای ثبت چهره هنرمندان کاربرد داشته و عمدتا سبکی مردانه می باشد. در نورپردازی پرتره به شیوه اسپلیت منبع نور در یک طرف صورت در زاویه 90 درجه و هم سطح صورت قرار داده می شود.

می توان با قرار دادن یک رفلکتور قسمتی از چهره را که در سایه قرار گرفته، روشن تر کرد. در عکاسی کلاسیک بهتر است قدرت فلاش بین 5.6 تا 8 باشد. در نورپردازی پرتره به شیوه صحیح باید بازتاب فلش را که به آن کچ لایت نیز می گویند، در چشمی که در سایه قرار گرفته بتوان دید. با کمی چرخاندن صورت به سمت نور می توان به این حالت رسید. اگر کمی  چرخش صورت باعث شود نور روی گونه بیفتد، امکان دارد اجزای صورت شخص برای نورپردازی اسپلیت مناسب نباشد. با کسب تجربه در زمینه عکاسی و قرار دادن صورت شخص در زاویه مناسب می توانید پرتره های جذابی خلق نمایید.

از ابزار های محبوب در عکاسی آتلیه نورافکن ها هستند در ادامه با انواع آنها بیشتر آشنا میشویم

نورپردازی لوپ

نورپردازی پرتره به شیوه لوپ از سبک های جذاب و متداول بوده که در آن سایه کوچکی از بینی روی گونه دیده می شود. برای خلق چنین پرتره ای باید منابع نوری اندکی بالاتر از شخص قرار گیرند و در زاویه 30 تا 45 درجه تنظیم شود. تنظیم زاویه نور به چهره فرد بستگی دارد و شما زاویه درست آن را تشخیص خواهید داد. با نگاه کردن به پرتره های نورپردازی شده به روش لوپ، سایه ای کوچک از بینی را در جهت مخالف نور خواهید دید.

دقت کنید که سایه بینی و گونه با هم تداخل ایجاد نکنند. توجه داشته باشید در نورپردازی پرتره به روش لوپ منبع نور را زیاد بالا نبرید، زیرا امکان دارد سایه بینی غیر معمول دیده شود و سایه های نامناسب ایجاد شود و همچنین برق چشم ها از بین برود. با استفاده از یک رفلکتور در مقابل فلاش نیز می توان سایه ها را پر کرد. الگوی نورپردازی لوپ بسیار ساده و پرکاربرد بوده و می توان تصاویر زیبایی با آن ثبت کرد.

نورپردازی رامبرانتی

رامبرانت نقاش هلندی در نقاشی های خود از این سبک نورپردازی استفاده می کرد، به همین دلیل نورپردازی پرتره به این روش را نورپردازی رامبرانتی نامیدند. در این روش نورپردازی، نوری مثلثی شکل روی گونه دیده می شود. دقت کنید که نور یا کچ لایت باید در چشمی که در سایه قرار گرفته نیز دیده شود. در غیر این صورت نورپردازی را صحیح انجام نداده اید.

در نورپردازی پرتره به روش رامبرانتی سایه بینی و گونه ترکیب شده و مثلثی از نور را در بین خود و زیر چشم تشکیل می دهند. برای نورپردازی صحیح به شیوه رامبرانتی، شخص باید در خلاف جهت نور کمی بچرخد و منابع نور کمی بالاتر از سر شخص باشند تا سایه بینی روی گونه افتاده و با سایه گونه ادغام شود. چهره هر کسی برای نورپردازی رامبرانتی ایده آل نیست. این شیوه برای کسانی که گونه های برجسته دارند، مناسب تر می باشد. نورپردازی رامبرانتی برای کسانی که بینی کوچکی دارند احتمالا مناسب نباشد. برای انتخاب بهترین روش نورپردازی باید به اجزای صورت و حالت چهره توجه نمایید.

نورپردازی پروانه ای

نام گذاری این روش به علت تشکیل سایه ای پروانه ای شکل در زیر بینی می باشد. در این روش نور در مقابل صورت و کمی بالاتر قرار داده می شود. دقت کنید که منبع نور را زیاد بالا نبرید تا سایه ایجاد شده لب را قطع نکند. در نورپردازی استودیویی به این شیوه، دوربین مقابل صورت فرد و زیر منبع نور خواهد بود.

این سبک نورپردازی برای ایجاد سایه زیر چانه و گونه ها به کار می رود و با تاکید کمتر روی چروک های صورت، اشخاص مسن را جوانتر و شادابتر نشان می دهد. می توان از یک رفلکتور در زیر چانه برای پر کردن سایه ها استفاده کرد. مدل می تواند رفلکتور را در زاویه ای مناسب نگه دارد. الگوی نورپردازی پروانه ای برای صورت های لاغر و کشیده بسیار مناسب می باشد ولی برای صورت های گرد جالب به نظر نمی رسد. نورپردازی به روش پروانه ای اغلب در عکاسی مد و فشن کاربرد دارد.

نورپردازی متقارن

در نورپردازی پرتره به روش متقارن از دو منبع نور ال ای دی  استفاده می شود. در این روش دو سمت صورت باید به شکل یکنواخت روشن شود، به همین دلیل نورها را با فاصله و زاویه یکسان در دو سمت صورت فرد قرار می دهند. بدلیل استفاده از نور در دو منبع، دو سایه تشکیل میشود و نورپردازی را سخت می کند. برای اینکه سایه ای بر روی گونه ها ایجاد نشود و پرتره ای زیبا و بی نقص ثبت شود، نور مناسب باید تا جایی که امکان دارد بسیار نرم و پخش باشد و به شکل یکنواخت روی صورت تابانده شود.

شرکت مانی نور از مجرب ترین شرکتهای نورپردازی در تهران، عرضه کننده انواع محصولات روشنایی ال ای دی به سفارشی ترین حالت ممکن برای مشتری است. هرگونه سؤال یا مشاوره بابت نورپردازی در آتلیه عکاسی خود دارید با مشاوران ما در میان بگذارید. در اسرع وقت پاسخگو خواهیم بود.

 

 

برخی از محصولات مانی نور

 
  
2 پاسخ
  1. Avatar
    پارسا گفته:

    سلام وقت شما بخیر باشه
    من یک لامپ اختصاصی میخواستم که قاب و نورش با نیاز من بخوره و یک برام سفارشی بزنید. ایا شما سفارش اختصاصی برای ساختن چراغ انجام میدید؟

    پاسخ
    • علی صداقت
      علی صداقت گفته:

      سلام جناب پارسا.
      بله، ما در مانی نور جدا از شعبات فروشگاهی خودمون، از سال ۸۴ یک کارگاه تخصصی برای تولیدات انواع لامپ ها و چراغ های مختلف براساس سلیقه مشتری پیاده سازی کردیم، طیف های مختلفی با لنز خاص و یا ترکیب های خاص تولید میکنیم. کافی هست شما با دفتر مرکزی و یا شماره همراه موجود در سمت چپ سایت (ایکون شناور هست) تماس بگیرید و درخواست خودتون ارسال کنید.
      محصولات همه ضمانت داره و همینطور هر جای ایران عزیز باشید ارسال میشه.
      موفق و پیروز باشید.

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *