وبلاگ - آخرین اخبار
پارامترهای نورپردازی

پارامترهای نورپردازی و اهمیت آن ها را بدانید!

این روزها اکثر اطلاعات به شکل بصری پردازش شده و نورپردازی نقش بسزایی در انجام کارها دارد. نورپردازی در منزل، نورپردازی دفتر کار و فضای بیرون امری بسیار مهم می باشد که بدون آگاهی از پارامترهای اصلی روشنایی نمی توان آن را به شکل اصولی انجام داد. نور و روشنایی بر سلامتی جسمی و روحی ما تاثیر می گذارد. کارشناسان و معماران طبق پارامترهای نورپردازی و سنجش آن ها به نورپردازی مکان های مختلف می پردازند. نور کافی و مناسب باعث افزایش عملکرد انسان و تمرکز او می شود. نورپردازی اصولی ضمن روشن کردن فضا و تامین نور کافی، باعث زیبایی محیط و افزایش تمرکز افراد نیز می شود. آیا با پارامترهای نورپردازی آشنایی دارید؟ در این مقاله قصد داریم به بررسی مهم ترین پارامترهای نورپردازی بپردازیم.

طبق اصول نورپردازی ما شش پارامتر اصلی برای نورپردازی داریم که عبارتند از: شار نوری، شدت نور، شدت روشنایی، درخشندگی، دمای رنگ نور و خیرگی. اجازه بدهید با شار نوری شروع کنیم:

مانی نور

تماس با ما

مشاوره رایگان درباره طراحی و تامین‌ کننده انواع پروژه های نورپردازی و همینطور تعمیرات تخصصی ال ای دی - 09126356672 
  • خدمات پس از فروش
  • گارانتی بی قید و شرط
  • ۱۵ سال سابقه کار
برای تماس کلیک کنید

شار نوری یکی از مهمترین پارامترهای نورپردازی

شار نوری یکی از پارامترهای مهم در نورپردازی و یکی از چهار پارامتر اصلی نورپردازی است. تمام توان نوری انتشار یافته از یک منبع روشنایی به وسیله شار نوری مشخص می شود. شار نوری در واحد زمان اندازه گیری شده و واحد آن لومن می باشد. در توصیف تابش نور توجه به طیف طول موج نور مرئی و مقدار حساسیت متفاوت چشم به آن نیز لازم است و تنها شار نوری نمی تواند آن را بیان نماید. تابش 1 وات از انرژی در بیشترین اندازه حساسیت چشم برابر با 683 لومن می باشد. از طرف دیگر نور انتشار یافته در طول موج هایی که چشم حساسیت کمتری به آن ها دارد، شار نوری پایین تری دارد.

پارامتر های اصلی نورپردازی

شدت نور 

شدت نور از پارامترهای نورپردازی است که مقدار نور انتشار یافته از منبع نور را در هر ثانیه و در یک جهت خاص نشان می دهد. واحد اندازه گیری این پارامتر کاندلا می باشد. نور منتشر شده از منبع نور در حالت ایده آل در کلیه جهت ها به شکل یکسان پخش می شود. ولی در حقیقت به دلایل مختلفی مانند شکل خود منبع و یا فرم چراغی که منبع درون آن قرار گرفته است، اندازه پخش نور در کلیه جهت ها برابر نیست. از پارامتر شدت نور برای اندازه گیری مقدار پخش نور در یک جهت استفاده می شود. شرکت های تولید منابع روشنایی برای هر یک از تولیدات خود منحنی توزیع نور دارند.

در منحنی توزیع نور، شدت هر یک از منابع روشنایی اندازه گیری شده است. این محاسبات دقت بالایی داشته و توسط نرم افزار دیالوکس انجام می شود. با اطلاع از شدت نور و شار نوری هر محصول می توانید به سادگی تصمیم بگیرید در کدام موقعیت از آن استفاده نمایید. همچنین اگر نیاز به دریافت مشاوره در این زمینه دارید، می توانید با کلیک روی دکمه تماس در پایین صفحه، با ما تماس بگیرید یا در واتساپ پیام ارسال کنید. گروه روشنایی مانی نور قادر به تولید انواع لامپ های سفارشی و اختصاصی براساس نیاز مشتریان عزیز می باشد.

پارامترهای نورپردازی و اهمیت آن ها

شدت روشنایی از جمله کلیدی ترین پارامترهای نورپردازی

یکی دیگر از پارامترهای نورپردازی، شدت روشنایی می باشد که در بحث اصول نورپردازی یا درواقع نورپردازی اصولی بسیار به آن توجه می شود. مقدار نوری که از منبع نور به سطحی می تابد را شدت روشنایی می نامند. به عبارت دیگر شدت روشنایی، مقدار شار نوری که به سطح می رسد را اندازه می گیرد. مقدار شدت روشنایی از معادله ای ساده، با تقسیم مقدار شار نوری بر مساحت، اندازه گیری می شود و واحد آن لوکس است. در این معادله شار نوری رسیده به سطح، مورد نظر است؛ نه مقدار شاری که از منبع ساطع می شود.

بنابراین هر چه فاصله منبع نور از سطح بیشتر باشد، مقدار شدت روشنایی کمتر است. به طور معمول وسیله ای به نام لوکس متر را برای اندازه گیری شدت روشنایی به کار می برند. برای تعیین شدت روشنایی هر محیط می توان از جدول های استاندارد روشنایی استفاده کرد. به طور مثال روشنایی پیشنهاد شده برای پذیرایی 200 لوکس و برای کلاس درس 500 لوکس می باشد. کارخانه های تولید چراغ باید منحنی پخش نور منابع نور و شدت روشنایی آن ها در فاصله های مختلف را در اختیار مشتری قرار دهند. به وسیله این اطلاعات و نرم افزار دیالوکس می توان شدت روشنایی استاندارد فضاهای مختلف را تعیین نمود.

بیشتر بخوانید: نور مناسب برای مطالعه چند لوکس است ؟

پارامترهای نورپردازی را بشناسید

درخشندگی پارامتر اصلی روشنایی و نورپردازی

یکی از پارامترهای نورپردازی که به وسیله چشم احساس می شود، درخشندگی نام دارد. این پارامتر مقدار روشنایی و درخشان بودن هر سطح را معین می نماید و وابسته به مقدار نوری است که از سطح به صورت مستقیم به چشم می رسد. درخشندگی را می توان برای منابع نور و نیز برای سطح هایی که نور به آن ها تابانده شده محاسبه کرد. درخشندگی سطوح به میزان بازتابش نور از آن ها بستگی دارد. میزان بازتابش نور نیز به رنگ و صیقلی بودن سطح وابسته است. به عبارت دیگر هر چه سطح صیقلی تر باشد و رنگ آن نیز روشن تر باشد، نور بیشتری از خود بازتاب کرده و میزان درخشندگی آن بیشتر می باشد. درخشندگی از پارامترهای نورپردازی می باشد که توجه به آن اهمیت بسیار زیادی دارد. زیرا بر چشم بیننده اثر می گذارد و میزان کم یا بیش از اندازه آن باعث تاثیر منفی در نورپردازی محیط می شود.

مهمترین پارامترهای نورپردازی

دمای رنگ نور

دمای رنگ نور یکی دیگر از پارامترهای نورپردازی می باشد که آن را بر حسب کلوین تعریف می کنند. با دادن حرارت به جسم سیاه دمای آن زیاد شده و رفته رفته شروع به تابش نور می نماید. تابش نور از جسم سیاه از رنگ های گرم آغاز شده و با افزایش دما به رنگ های سرد می رسد. در نورپردازی فضاهای مختلف، نور گرم فضا را صمیمی و دوستانه نشان داده و نور سرد برای محیط های رسمی و منضبط به کار می رود.

هر رنگ نوری متناسب با یک دما بر حسب کلوین مشخص می شود. به همین دلیل برای دمای رنگ نور از واحد کلوین استفاده می کنند. هنگامی که می گوییم دمای رنگ نور یک لامپ 2000 کلوین است یعنی اگر دمای جسم سیاه را تا 2000 کلوین افزایش دهیم، نوری به رنگ لامپ مورد نظر ساطع می کند. در یک تقسیم بندی برای دمای نور سفید سه بازه تعریف شده است. دمای رنگ نور در بازه پایین تر از 4000 کلوین را سفید گرم، در بازه میان 4 تا 5 هزار را سفید طبیعی و بازه بالاتر از 5000 کلوین را سفید سرد می نامند. برای استفاده اصولی از رنگ های نور در نورپردازی این مقاله را پیشنهاد میکنیم.

پارامترهای نورپردازی

خیرگی: پارامتری مزاحم در نورپردازی 

خیرگی عاملی مزاحم در روشنایی و نورپردازی می باشد که منجر به خستگی و محدود شدن دید می شود. خیرگی زمانی اتفاق می افتد که دید افراد به علت درخشندگی زیاد منابع نور یا اختلاف شدید کنتراست محدود می شود. عواملی مانند چراغ نامناسب، موقعیت نامناسب چراغ و انعکاس زیاد سطوح باعث خیرگی می شوند. خیرگی به صورت مستقیم و غیر مستقیم افراد را آزار می دهد. خیرگی مستقیم از نگاه کردن به منبع نور و خیرگی غیر مستقیم از نگاه کردن به سطوح بازتابنده نور ایجاد می شود. خیرگی می تواند آزار دهنده و یا ناتوان کننده باشد و در هر دو صورت باید محدود شود. در نورپردازی داخلی و خارجی ساختمان ها و محیط های باز توجه به پارامترهای نورپردازی بسیار مهم بوده و باعث انتخاب مناسب ترین منابع نور برای محیط های مختلف می شود.

در طراحی روشنایی و نورپردازی استراتژی های اصلی وجود دارد که در این مقاله می توانید بخوانید.

نتیجه گیری

در این مقاله پارامترهای مهم نورپردازی را برای آشنایی شما نام بردیم. مانی نور شرکت تولید انواع محصولات روشنایی جهت سفارش های تخصصی و مشاوره در زمینه نورپردازی اصولی آماده خدمت رسانی به شما عزیزان است. هرگونه سوال و پیشنهادی دارید در دیدگاه های مقاله با ما در میان بگذارید.

 

برخی از محصولات مانی نور

 
  
2 پاسخ
  1. Avatar
    پارسا گفته:

    سلام وقت شما بخیر باشه
    من یک لامپ اختصاصی میخواستم که قاب و نورش با نیاز من بخوره و یک برام سفارشی بزنید. ایا شما سفارش اختصاصی برای ساختن چراغ انجام میدید؟

    پاسخ
    • علی صداقت
      علی صداقت گفته:

      سلام جناب پارسا.
      بله، ما در مانی نور جدا از شعبات فروشگاهی خودمون، از سال ۸۴ یک کارگاه تخصصی برای تولیدات انواع لامپ ها و چراغ های مختلف براساس سلیقه مشتری پیاده سازی کردیم، طیف های مختلفی با لنز خاص و یا ترکیب های خاص تولید میکنیم. کافی هست شما با دفتر مرکزی و یا شماره همراه موجود در سمت چپ سایت (ایکون شناور هست) تماس بگیرید و درخواست خودتون ارسال کنید.
      محصولات همه ضمانت داره و همینطور هر جای ایران عزیز باشید ارسال میشه.
      موفق و پیروز باشید.

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *