وبلاگ - آخرین اخبار

15 مورد از جذاب ترین ایده های جدید نورپردازی اتاق خواب

نکته کلیدی در داشتن یک اتاق خواب روشن، استفاده از ابزاری است که علاوه بر روشن کردن، نقش تزئینی هم داشته باشند. برای مثال، نورپردازی اتاق خواب  به روش خلقی (Mood Lighting) در ایجاد جو دلخواه، نقش مهمی ایفا می کند. پس هیچ گاه نقشی که روشنایی ایفا می کند را نادیده نگیرید. همان طوری که دوست ندارید آب کثیفی بنوشید یا هوای آلوده ای را تنفس کنید، یک منبع روشنایی خوب و یک نورپردازی اتاق مناسب نیز به همین اندازه روی روحیه و بینایی تاثیر می گذارد.

به همین علت است که زمانی که صحبت از اتاق خواب می شود، روشنایی اتاق خواب اهمیت زیادی پیدا می کند و باید برای آن برنامه ریزی کنید. با این ایده های جدید نورپردازی اتاق خواب خود را به محلی پر انرژی تبدیل کنید.

مانی نور

تماس با ما

مشاوره رایگان درباره طراحی و تامین‌ کننده انواع پروژه های نورپردازی و همینطور تعمیرات تخصصی ال ای دی - 09126356672 
  • خدمات پس از فروش
  • گارانتی بی قید و شرط
  • ۱۵ سال سابقه کار
برای تماس کلیک کنید

چه روشنایی ای برای اتاق خواب تان بهتر است؟

اتاق خواب همچون محل امنی است که می توانیم از زندگی پرمشغله مان به آن جا پناه ببریم. روشنایی مناسب با ایجاد فضای آرامش بخش باعث می شود که شب ها خواب بهتری داشته باشید.

طراحان داخلی برای داشتن فضای راحت، نورپردازی لایه ای (layered lighting) را به عنوان یکی از بهترین انواع نورپردازی اتاق خواب  پیشنهاد می دهند. طراحان پیشنهاد می دهند که برای داشتن اتاق خواب روشن، منابع نور را با هم ترکیب کنید:

  • اولین لایه، نورپردازی سقف اتاق خواب است: همچون لوستر.
  • دومین لایه، نورپردازی دیوار اتاق خواب است که در سرتاسر اتاق خواب روشنایی ملایمی ایجاد می کند.
  • بعد از آن نوبت لامپ رومیزی یا همان روشنایی دکوراتیو است که روشنایی فراگیر ایجاد می کند.
  • چهارمین لایه، نورپردازی کف با لامپ های استاندارد روشنایی اتاق خواب است. می توانید لایه های دیگری را نیز به روشنایی موجود بیفزایید.

برای مثال لامپ های رشته ای LED می توانند قفسه کتاب ها را روشن کنند، این در حالیست که چراغ ایستاده می تواند یک گوشه تاریک را روشن کند. طراحان پیشنهاد می دهند که یک دیفیوزر، درون لامپ قرار دهید تا نوری که بیرون می دهد را ملایم تر کند.

انعطاف پذیری، نکته ای کلیدی در طراحی نورپردازی برای اتاق خواب است. استفاده از لایه های مختلف روشنایی مثل لامپ هایی که روی میز یا زمین قرار می گیرند با لامپ دیواری اتاق خواب یا لوستر (که از انواع لامپ اتاق خواب  شیک و لوکس به حساب می آید) به شما کمک می کند که به این هدف تان برسید. برای نشان دادن حالت دلخواه تان، روشنایی را به نحوی که می خواهید تنظیم کنید.

برای استفاده از لامپ های ایستاده دقت کنید، زیرا سقف اتاق خواب معمولا کوتاه است و هر چیزی که بلند باشد می تواند فضای اتاق را اشغال کند.با این حال اگر مشکل فضا ندارید، یک لوستر جلوه بسیار زیبایی به اتاق خواب می دهد. اکسنت لایتینگ (روشنایی متمرکز) باید در یک مدار جداگانه کنترل شود و تقریبا سه برابر روشن تر باشد.

هر یک از تجهیزات نورپردازی دو حالت روشن و خاموش دارد، در نتیجه تنها زمانی که لامپ روشن می شود می تواند پتانسیل خود را نشان دهد. برای مثال نوری که در روز جزئی است می تواند هنگامی که هوا تاریک است مشخص تر باشد و سایه و پرتوی فوق العاده ای را منتشر کند در نتیجه در تمام طول روز تاثیر آن را در نظر بگیرید.

اصول نورپردازی اتاق خواب

نورپردازی درست اتاق خواب و رعایت اصول آن می تواند کاملا آن اتاق را تغییر بدهد و یک دیمر سوئیچ را به یک نورافکن روشن تبدیل کند و باعث شود که توجه ها به جزئیات جلب شود. یک نورپردازی هوشمندانه می تواند اتاق ها را زیباتر کند. برای این که اتصالات نورپردازی تا حد زیادی تاثیرگذار باشند، نیازی نیست که خیلی بزرگ یا برجسته باشند. فقط با خلاق بودن و استفاده از طرح، حجم و مواد مناسب و رعایت کردن نسبت ها می توانید اتاق خواب تان را تغییر دهید. حتی قرار دادن متقارن دو لامپ رومیزی به حفظ توازن طراحی داخلی و درنتیجه زیبایی نورپردازی اتاق خواب کمک زیادی می کند.

لوسترها، لامپ های دیواری و لامپ های رومیزی باید به طراحی اتاق اضافه شوند تا جلوه جالبی ایجاد کنند. اگر می خواهید نور ملایمی ایجاد کنید که خیلی زننده نیست می توانید از یک دانلایت سقفی استفاده کنید. علاوه بر این، لوستری که نزدیک تخت است و به فاصله ۱۰۰ الی ۱۵۰ سانتی متری از زمین آویزان است نیز می تواند جلوه زیبایی ایجاد کند.

ایده های جدید نورپردازی اتاق خواب

در این بخش از مقاله می خواهیم که 15 تا از بهترین ایده های جدید نورپردازی اتاق خواب را برای شما بازگو کنیم:

۱- از تجهیزات نورپردازی قابل تنظیم استفاده کنید:

نورپردازی اتاق خوابی که به خوبی برنامه ریزی شده باشد می تواند باعث شود که یک اتاق خواب کوچک بزرگ تر به نظر برسد. به علاوه اگر نورپردازی درست باشد، اتاق خوابی که در زیرزمین قرار دارد می تواند بالاتر به نظر برسد. اگر فضای اتاق مناسب است و یک نورپردازی جزئی را ترجیح می دهید، یک لامپ که به دیوار آویزان است می تواند بهترین گزینه باشد. دنبال تجهیزات نورپردازی ای باشید که کاملا قابل تنظیم هستند. با استفاده از تجهیزات نورپردازی مناسب و کمی خلاقیت در نورپردازی اتاق خواب کوچک شما می توانید تغییرات بدیعی در دکوراسیون اتاق کوچک خود ایجاد کنید.

۲- بین کاربردی بودن و زیبایی تعادل ایجاد کنید:

نورپردازی اتاق خواب تنها نباید نقش کاربردی داشته باشد، بلکه می تواند زیبا هم باشد. یک لامپ دکوراتیو می تواند نور ملایمی روی کاغذ دیواری بتاباند و اتاق خواب شما را زیبا کند.

۳- گزینه های نورپردازی را دوچندان کنید:

همیشه اطمینان حاصل کنید که علاوه بر نورپردازی کلی محیط، یک لامپ مستقیم برای مطالعه هم دارید. با ترکیب لامپ هایی که برای نورپردازی موضعی ( Task Lighting) استفاده می شوند مثل چراغ های اینجل پویز (Anglepoise) با یک لامپ که روی پاتختی قرار دارد یا با یک لوستر می توانید نور دریافتی را دو چندان کنید. همچنین می توانید علاوه بر لامپ های دیواری دکوراتیو از لامپ های مرکزی نیز در نورپردازی اتاق خواب استفاده کنید. این لامپ ها باعث می شوند که سایه ای همچون سایه مجسمه روی دیوار ظاهر شود و نور گرم و ملایمی را نیز فراهم می کنند. از سوئیچ دیمر استفاده کنید تا مانع از نورپردازی شدید در شب شوید.

۴- نورپردازی کافی برای مهمان ها فراهم کنید:

نور اصلی باید در اتاق پذیرایی توسط لامپ ها فراهم شود. نورپردازی درست باعث می شود که یک اتاق کوچک بزرگ تر به نظر برسد یا فضای صمیمانه تری را به اتاق های بزرگ می دهد. لامپ هایی که کنار تخت قرار دارند تخت را روشن می کنند اما از آن جایی که نورپردازی محیط همیشه نور کافی فراهم نمی کند گزینه های دیگری را نیز اضافه کنید.

۵- به خودتان حق انتخاب بدهید:

وقتی صحبت از نورپردازی اتاق خواب می شود معمولا هر چه نور بیشتر باشد بهتر است. مطالعات گوناگونی نشان داده اند که نور مناسب می تواند به فرد احساس شادی و مثبت گرایی بدهد و انرژی او را بالا ببرد در نتیجه زمانی که صحبت از نورپردازی می شود به خودتان گزینه هایی بدهید که بتوانید از بین آن ها انتخاب کنید. اگر چه همیشه نور طبیعی بهترین انتخاب است اما زمانی که خورشید غروب می کند، به یک منبع نور مصنوعی نیاز خواهید داشت. اگر اتاق خواب تان یک هدبورد یا تخت خوابی دارد که می خواهید آن را مرکز توجه قرار دهید، با کمک یک لوستر، نورپردازی اتاق خواب را از بالا انجام دهید تا جلوه زیبایی به اتاق ببخشید. استفاده از لامپ های دیواری و لامپ های رومیزی باعث می شود که هیچ وقت با کمبود نور مواجه نشوید.

۶- آیا لامپ مورد استفاده برای هدفی که می خواهید مناسب است؟

ممکن است که یک لامپ، نور متعادل و زیبایی در اتاق خواب ایجاد کند اما این نور برای مطالعه کافی نباشد. این امر خصوصا برای لامپ هایی صدق می کند که قسمت بالا و پایین خود را روشن می کنند ولی تاثیری روی روشنایی اطراف ندارند. اگر می خواهید با لامپی که کنار تخت خواب تان قرار دارد مطالعه کنید، لامپ ابریشمی بهترین گزینه است که علاوه بر بالا و پایین، اطراف را نیز روشن می کند و برای مطالعه مناسب است. می توانید از یک نورپردازی موضعی نیز استفاده کنید.

۷- از نورپردازی موضعی در اتاق خواب تان استفاده کنید:

اتاق خواب باید نور کافی داشته باشد، اگر می خواهید در اتاق خواب تان مطالعه کنید، استفاده از نورپردازی موضعی ضروری است. استفاده از یک جفت لامپ impactful در کنار تخت خواب جزو ملزومات است. شجاعت داشته باشید و لامپ های بزرگ تر را انتخاب کنید تا جلوه قابل توجهی در اتاق خواب تان ایجاد کنید. لامپ های بزرگ تر کاربرد بالایی در نورپردازی اتاق خواب دارند. لامپ های شیشه ای نیز گزینه مناسبی در نظر گرفته می شوند چون خیلی حجیم نیستند. بهتر است از لامپ هایی استفاده کنید که می توانند به طور مستقل از همدیگر کنترل شوند.

۸- از نورپردازی بخشی از اتاق خواب که در آن لباس عوض می کنید غافل نشوید:

برای این که هنگام لباس پوشیدن، نورپردازی اتاق  خواب مناسب باشد دانلایت توکار را در نظر بگیرید. البته در استفاده از این لامپ ها احتیاط کنید چون می توانند جلوه یک سقف زیبا را از بین ببرند. قرار دادن استراتژیک لامپ در مقابل کمد لباس می تواند نور کافی به لباس ها بتاباند. می توانید از یک رشته لامپ LED در کمد لباس استفاده کنید که هنگام باز شدن درها با یک کلید روشن می شوند.

همیشه لامپ ها را روی دیمر قرار دهید. لامپ ها باید روی یک مدار ۵ آمپری باشند و کلید لامپ باید کنار تخت یا نزدیک در قرار داشته باشد.

۹- با نورپردازی کنار تخت جلوه زیبایی ایجاد کنید:

هنگام نورپردازی اتاق خواب، سطح روشنایی و کاربردی بودن لامپ را در نظر بگیرید خصوصا اگر اتاق تان کوچک است. لامپ هایی که کنار تخت خواب هستند از مهم ترین لامپ ها در هر خانه در نظر گرفته می شوند. این لامپ ها کاربرد روزانه دارند، در تمام طول سال استفاده می شوند و از چشمگیرترین اکسسوری ها در اتاق خواب تان هستند. اگر می خواهید جلوه چشمگیری ایجاد کنید از رنگ های گیرا استفاده کنید ولی اگر می خواهید نورپردازی اتاق خواب ساده داشته باشید از دیزاین کلاسیک استفاده کنید.

۱۰- در طراحی نورپردازی اتاق خواب جمله “استفاده کمتر تاثیر بیشتر” را در نظر بگیرید:

وقتی صحبت از نورپردازی اتاق خواب والدین می شود در برخی از موارد استفاده کمتر تاثیر بیشتری خواهد داشت. به جای این که سقف را شلوغ کنید، یک چراغ دانلایت در مقابل کمد لباس ها قرار دهید اما در استفاده از این چراغ ها نیز زیاده روی نکنید. اگر فضای کمی اطراف تختخواب قرار دارد از لامپ های سقفی آویزان بالای میزها استفاده کنید تا هنگام ورود یک نقطه کانونی زیبا را مشاهده کنید. برای چراغ مطالعه می توانید از اتصالات قابل تنظیم یا لامپ LED دیواری استفاده کنید.

۱۱- نورپردازی درستی برای مطالعه باشید:

با نورپردازی درست اتاق خواب، اتاق تان می تواند در طول روز، شب و در طول هر فصل جلوه متفاوتی داشته باشد. از لامپ زمینی در کف اتاق استفاده کنید و هر روز عصر آن را روشن کنید. این در حالیست که لامپ اینجل پویز نور مستقیم مناسبی برای مطالعه روی صندلی راحتی تان فراهم می کند.

۱۲- یک لامپ دیواری نصب کنید:

از نقشی که لامپ دیواری دارد غافل نشوید. همواره  هستند بسیاری که لامپ دیواری یا همان وال واشر را بهترین لامپ برای روشنایی اتاق خواب می دانند. دانلایت ها که در تنوعی از سبک در دسترسند، نیز محبوبیت زیادی پیدا کرده اند و می توانند در کنار لامپ های دیواری استفاده شوند تا تاثیر بیشتری داشته باشند. لامپ های دیواری گزینه مناسبی برای نورپردازی اتاق خواب های کوچک هستند چون جایی را روی زمین اشغال نمی کنند.

۱۳- از طریق پنجره نور طبیعی را وارد خانه کنید:

اتاق خواب تان را با نور طبیعی نیز روشن کنید. پرده هایی که خیلی ضخیم و سنگین هستند مانع از ورود نور کافی می شوند. از پارچه وال برای پرده اتاق خواب استفاده کنید تا از نور طبیعی نیز بهره مند شوید.

۱۴- از لامپ توکار در چوب استفاده کنید:

استفاده از لامپ توکار در چوب روش مناسبی برای افزودن اکسنت لایتینگ به نورپردازی اتاق خواب است. لامپ هایی که در زیر قفسه ها استفاده می شوند می توانند روشنایی مناسبی فراهم کنند. می توانید از نوار کانتور LED در زیر میزهای پاتختی استفاده کنید تا جلوه زیبایی ایجاد کنید. نزدیک ورودی حمام از لامپ floor washer استفاده کنید تا هنگام شب روشنایی کافی ایجاد کند.

۱۵- با استفاده از لوستر جلوه جالبی ایجاد کنید:

لوسترها به تاثیر چشمگیری که دارند معروفند، اما همیشه هم نیاز نیست که لوستر را در وسط اتاق آویزان کنید. می توانید لوستر را بالای یک میز یا در گوشه اتاق و نزدیک تخت آویزان کنید. استفاده از لوستر به روشی غیر معمول می تواند جلوه متفاوت و جالبی ایجاد کند.

نورپردازی اتاق خواب کوچک تا چه حد مهم است؟

نورپردازی اتاق خواب کوچک با روش  درست باعث بالا رفتن سطح انرژی فرد و بهبود روحیه او می شود. مهم ترین چیزی که باید رعایت کنید این است که از لامپ های قابل تنظیم استفاده کنید و ساتاندارد روشنایی اتاق خواب را در نظر بگیرید. خیلی از طراحان نورپردازی ای را ترجیح می دهند که سطح پایین تری دارد زیرا تا حد بیشتری محیط را روشن می کند. به جای استفاده از نورافکن از لامپ های رومیزی، لامپ های زمینی و لامپ های دیواری استفاده کنید. به علاوه می توانید ترکیبی از دانلایت و نورپردازی از قسمت بالا را امتحان کنید. از آن جایی که لامپ های دیواری بالاتر از میز هستند، استفاده از آن ها در نزدیک تخت باعث می شود که فضای قابل توجهی روی پاتختی خالی شود. به علاوه این لامپ ها نور را به روش موثرتری بیرون می دهند.

نورپردازی درست به شما کمک می کند که یک اتاق خواب کوچک را بزرگ تر جلوه دهید. برای مثال، قسمت های باریک تر اتاق خواب را روشن کنید تا این قسمت ها عریض تر به نظر برسند. این کار را می توانید با یک لامپ دیواری یا نورافکن توکار انجام دهید. اگر می خواهید سقف کوتاه اتاق خواب بلندتر به نظر برسد از لامپ هایی استفاده کنید که نور را به سمت بالا منعکس می کنند.

از تاثیر نورپردازی اتاق خواب به روش موضعی در نزدیک تخت و قفسه لباس غافل نشوید و به یاد بسپارید که دانلایت ها را باید در گوشه های اتاق قرار دهید. دانلایت نباید مستقیما بالای بالش های تخت قرار داشته باشد، بلکه آن را نزدیک پرده اتاق یا در کمد لباس قرار دهید، جایی که بتوانید به طور واضح همه چیز را ببینید.

چگونه نورپردازی مناسب اتاق خواب را انتخاب کنیم

هدف استفاده از لوسترهای زیبا و سایر اتصالات روشنایی در اتاق خواب، ایجاد محیطی آرامش بخش با استفاده از لایه های متفاوت نور است. اولین تصمیمی که هنگام انتخاب نورپردازی برای اتاق باید بگیرید این است که به چه نوع نوری نیاز دارید؟ نورپردازی سقف محیط را روشن می کند، اکسنت لایتینگ گوشه های تاریک اتاق را روشن می کند و نورپردازی موضعی برای مواقعی مناسب است که می خواهید در تخت تان کتاب بخوانید.

هر نوع نورپردازی در روشن کردن فضای اتاق نقش به خصوصی دارد، به همین علت است که پیشنهاد می دهیم چندین نوع نورپردازی را امتحان کنید. در این قسمت به سه نوع اصلی نورپردازی اشاره می کنیم:

نورپردازی سقف اتاق خواب (Overhead Light)

برای انجام  دادن نورپردازی سقف اتاق خواب، کافی ست آن را با یک لامپ سقفی روشن کنید. برای ایجاد جلوه زیبا از یک لامپ سقفی مدرن یا یک لوستر کلاسیک استفاده کنید.

اندازه و مقیاس:

برای انتخاب اندازه مناسب چراغ سقفی، طول و عرض اتاق را به فوت ترکیب کنید، سپس از عدد حاصل در مقیاس اینچ برای تعیین قطر اتصالات نورپردازی استفاده کنید. برای مثال، برای اتاق خوابی با ابعاد ۱۰ و ۱۲ فوت باید از یک لوستر با قطر ۲۲ اینچ استفاده کرد. وقتی که صحبت از ارتفاع لامپ سقفی می شود، سعی کنید که انتهای لامپ را حداقل ۷ فوت از زمین فاصله دهید. اما اگر لامپ دقیقا بالای قسمت پایینی تختخواب قرار دارد، اگر آن را کمی پایین تر آویزان کنید فضای دنج و صمیمانه تری را ایجاد می کنید.

اندازه اتصالات نورپردازی باید در ارتباط با فضای اتاق باشد، به همین علت است که می توانید از قطر اتصالات به عنوان راهنما استفاده کنید. عرض و اندازه کلی لامپ باید با اندازه اتاق خواب تان در تعادل باشد.

نورپردازی اتاق خواب برای مطالعه (Reading Light)

با نورپردازی موضعی، لامپ های کاربردی را به اتاق خواب تان اضافه کنید. استفاده از لامپ دیواری در دو سمت تختخواب روشنایی کافی برای مطالعه را فراهم می کند. به علاوه از آن جایی که لامپ دیواری فضای روی میز پاتختی را اشغال نمی کند، می توانید از این فضا برای قرار دادن کتاب ها و سایر وسایل ضروری تان استفاده کنید. از یک لامپ دیواری قابل تنظیم با قابلیت حرکت و انعطاف پذیری استفاده کنید. اگر دنبال لامپی با ظاهر کلاسیک هستید از لامپ های ساده تر برای نورپردازی اتاق خواب استفاده کنید.

نکته:

برای ایجاد ظاهری مدرن تر در نورپردازی اتاق خواب، دو لامپ سقفی را در دو طرف تختخواب آویزان کنید.

به خاطر بسپارید که رنگ موجود در لامپ، نوع نوری که لامپ منتشر می کند را مشخص می کند. برای مثال یک لامپ با رنگ تیره، نور را به سمت پایین منتشر می کند که این ویژگی برای مطالعه مناسب است. اگر دنبال لامپ مطالعه ای هستید که عملکردی شبیه نورپردازی متمرکز داشته باشد، از لامپ هایی با رنگ روشن تر استفاده کنید. فراموش نکنید رنگ لامپ اتاق خواب همواره یکی از مهمترین مواردی ست که باید در نظر داشته باشید.

محل قرارگیری:

ارتفاع و محل مناسب برای قرارگیری لامپ های کنار تخت به ارتفاع تخت، اندازه میزهای پاتختی و ارتفاع تختخواب بستگی دارد. قاعده کلی برای این لامپ ها این است ۵ الی ۶ فوت از زمین فاصله داشته باشند و ۸ الی ۱۰ فوت از همدیگر فاصله داشته باشند. از آن جایی که این اندازه گیری ها بسته به فضای اتاق خواب تان متفاوتند، بهتر است که لامپ را جایی قرار دهید که حباب آن از بالا مشخص نباشد یا زمانی که در حال مطالعه در تختخواب هستید نور آن چشمان تان را اذیت نکند. علاوه بر این، فضایی را برای سایر قسمت های اتاق (همچون پرده ها یا پنجره های اطراف) نیز رها کنید.

می توانید از لامپ های دارای دوشاخه نیز در نورپردازی اتاق خواب استفاده کنید که به نصب یا اقدام الکتریکی خاصی نیاز ندارند و استفاده از آن ها بسیار ساده است.

نورپردازی متمرکز اتاق خواب (Accent Light)

با قرار دادن چندین لامپ در سرتاسر اتاق، فضای آرامش بخشی ایجاد کنید. این لامپ می تواند یک لامپ رومیزی باشد که روی میز آرایش قرار دارد یا یک لامپ ایستاده باشد که در گوشه اتاق قرار دارد. اگر می خواهید یک اتاق بزرگ را روشن کنید، می توانید از نورپردازی متمرکز استفاده کنید. این لامپ ها معمولا توان الکتریکی پایین تری نسبت به لامپ های سقفی دارند. با یک لامپ مدرن رومیزی، جای دنج و راحتی برای مطالعه ایجاد کنید یا می توانید برای روشن کردن و پر کردن فضای خالی اتاق از یک لامپ ایستاده استفاده کنید.

اندازه و مقیاس:

درست مثل نورپردازی سقفی، برای نورپردازی متمرکز اتاق خواب هم باید از لامپی با اندازه و مقیاس مناسب استفاده کنید. از شلوغ کردن فضا با لامپ های زیاد یا لامپ هایی در اندازه نامناسب بپرهیزید. اگر می خواهید از دو لامپ رومیزی برای روشنایی کنار تختخواب تان استفاده کنید، عرض آن ها باید یک سوم میز پاتختی باشد و نباید خیلی از هدبورد تخت بلندتر باشند. در حالی که برای اتاق خواب های مستر و بزرگ تر می توانید از لامپ های سقفی، لامپ کنار تخت و لامپ های ایستاده استفاده کنید، برای روشن کردن اتاق های کوچک تر از یک لامپ سقفی و دو لامپ روی پاتختی استفاده کنید.

با دیمر سوئیچ نورپردازی مناسبی فراهم کنید

اگر به فکر طراحی اتاق خواب هستید اما نمی خواهید هزینه زیادی صرف کنید، دیمر سوئیچ ها برای تغییر اتاق انتخاب مناسبی هستند.

سوئیچ دیمر در انواع گوناگونی در دسترس است: سوئیچ دیمر لمسی که توسط لمس کردن لامپ یا صفحه سوئیچ روشن می شود. سوئیچ دیمر با تنظیم یک سوئیچ چرخاننده در لامپ روشن می شود.

یکی دیگر از انواع سوئیچ دیمر، ریموت دیمر است که معمولا شامل یک صفحه دیواری و یک ریموت کنترل است که به لمس حساس است. این سوئیچ دیمر قابلیت برنامه ریزی برای فراهم کردن سطح نورپردازی کافی را دارد.

نمی توانید از حباب های ذخیره کننده انرژی برای دیمرها استفاده کنید. البته خود دیمر معمولا انرژی را ذخیره می کند.

انواع چراغ برای نورپردازی اتاق خواب

  • لامپ های LED (دیودهای ساطع کننده نور) طول عمری بیش از ۲۰,۰۰۰ ساعت دارند، گرما تولید می کنند، نور سفیدی منتشر می کنند، هنگامی که آن ها را لمس می کنید خنک هستند و به اندازه لامپ های ذخیره کننده انرژی موثر هستند. نوع قابل اتصال به دیمر (Dimmable) این لامپ ها هم اکنون در دسترس است اما استفاده از آن ها به همراه لامپ های لمسی توصیه نمی شود.
  • لامپ های تنگستن گرما تولید می کنند و حدود ۱۰۰۰ ساعت ماندگاری دارند. به علاوه زمانی که روشن هستند و به دیمر وصل می شوند گرم می شوند. به خاطر ظهور لامپ هایی که از نظر بازده انرژی موثرترند، لامپ های تنگستن کم کم در حال حذف شدن هستند.
  • لامپ های هالوژن نور روشن سفیدی بیرون می دهند و ماندگاری آن ها حدود ۲۰۰۰ ساعت است. زمانی که این لامپ ها را روشن کنید و به دیمر متصل کنید گرم می شوند. این لامپ ها به صورت کپسول های کم ولتاژ نیز در دسترسند که به دیمرهای مخصوصی نیاز دارند.
  • لامپ های ذخیره کننده انرژی که به آن ها لامپ فلوئورسنت فشرده (CFL) هم می گویند نور گرم و سفیدی بیرون می دهند. گرم شدن این لامپ ها حدود ۶۰ ثانیه طول می کشد و دوام آن ها بالای ۸۰۰۰ ساعت است. معمولا این لامپ ها قابل اتصال به دیمر نیستند اگر چه برخی از انواع آن این قابلیت را دارند ولی برای استفاده به عنوان لامپ های لمسی پیشنهاد نمی شوند.

لامپ LED: بهترین لامپ برای روشنایی اتاق خواب

هر روزه افراد بیشتری به فکر جایگزین کردن لامپ های هالوژن قدیمی شان با لامپ های LED می افتند. اما آیا این تصمیم مناسبی برای شماست؟ آیا، خصوصا زمانی که صحبت از نورپردازی اتاق خواب می شود، لامپ های LED هیچ مزیت برجسته ای دارند که باید از آن آگاه باشید؟ در انتخاب لامپ اتاق خواب به چه مواردی باید توجه کنیم؟ به طور کلی، دلایل متعددی برای استفاده از لامپ های LED به جای لامپ های قدیمی برای اتاق خواب وجود دارد. در این قسمت به برخی از اصلی ترین مزیت هایی که لامپ های LED نسبت به لامپ های قدیمی دارند اشاره می کنیم و می گوییم چرا لامپ ال ای دی بهترین لامپ برای روشنایی اتاق خواب است:

عمر طولانی تر:

اولین چیزی که هر کسی که از لامپ های LED استفاده می کند باید بداند طول عمر این لامپ هاست. معمولا لامپ های LED می توانند بین ۳۵,۰۰۰ تا ۵۰,۰۰۰ ساعت کار کنند و برخی از این لامپ ها حتی تا ۱۰۰,۰۰۰ ساعت هم می توانند کار کنند که این میزان حدود ۴۰ برابر بیشتر از طول عمر لامپ های استاندارد است. علاوه بر این، برخلاف لامپ های هالوژن یا لامپ های رشته ای، لامپ های LED روشنایی خود را با گذر زمان از دست نمی دهند یا نمی سوزند.

بازده انرژی:

وقتی صحبت از بازده انرژی می شود، بقیه لامپ ها نمی توانند لامپ های LED را شکست دهند. این لامپ ها نیروی برق کمی استفاده می کنند زیرا بیشتر انرژی آن ها به جای تبدیل به گرما به نور تبدیل می شود. لامپ های LED برخلاف لامپ های استاندارد، گرم نمی شوند، به این عامل، بازده روشنایی (Luminous efficiency) می گویند و برای لامپ های LED این عدد بین ۷۵ تا ۹۰ درصد است. در مقایسه با لامپ های رشته ای که تنها ۲۰ درصد بازده دارند، بازده لامپ های LED پیشرفت چشمگیری محسوب می شود.

قابلیت اتصال به دیمر:

چیزی که باعث شده لامپ های LED گزینه مناسبی برای روشنایی اتاق خواب در نظر گرفته شوند، قابلیت اتصال به دیمر است. این لامپ های قابل تنظیم و چندکاره، در تنوعی از دمای رنگ و شدت روشنایی اتاق خواب در دسترسند در نتیجه به راحتی می توانید فضای دنجی برای اتاق تان درست کنید و از وجود روشنایی کافی مطلع شوید. اما قابلیت اتصال به دیمر باعث می شود که این لامپ یک مرحله بالاتر رود، می توانید در طول روز نور را تنظیم کنید تا مطمئن شوید که نور مناسب نیازتان است.

در این شرایط می توانید از یک لامپ برای ایجاد روشنایی کافی برای کتاب خواندن در تختخواب استفاده کنید، به علاوه با کمک همان لامپ پرتوی ملایمی از نور ایجاد کنید تا بتوانید به راحتی به خواب بروید. این لامپ علاوه بر کاربردی بودن، مقرون به صرفه نیز هست!

تنوع رنگ گسترده:

دمای رنگ مسئله مهمی است که برای نورپردازی اتاق خواب باید آن را در نظر بگیرید زیرا این مسئله روی این که تا چه حد می توانید به راحتی به خواب بروید و بیدار شوید تاثیرگذار است. وقتی صحبت از لامپ های LED می شود انتخاب رنگ لامپ اتاق خواب ، فقط به سفید گرم و سرد محدود نیست زیرا این لامپ ها در تنوعی از رنگ در دسترسند. علاوه بر این موارد، لامپ های استاندارد با رنگ پوشانده می شوند تا نور نسبتا رنگی ایجاد کنند (و این ویژگی با مرور زمان از بین می رود) اما لامپ های LED از همان اول تا آخر رنگ خود را حفظ می کنند.

چه تعداد لامپ باید در اتاق خواب وجود داشته باشد؟

مواردی چون رنگ لامپ اتاق خواب و تعداد لامپ های اتاق خواب به طرح نورپردازی ای که در ذهن دارید بستگی دارند. اما اگر برای این که بهترین نتیجه را دریافت کنید می خواهید نورپردازی لایه ای را به کار ببرید، به لامپ هایی که در قسمت بالا به آن ها اشاره شد نیاز خواهید داشت.

برای اتاق خواب هایی که فقط شب ها یا برای مدت کوتاه استفاده می شوند، حتی نورپردازی کم هم کافیست. برای مثال حتی اگر در اتاق خواب از نورپردازی امبینت (Ambient Light)، موضعی و متمرکز استفاده کنید به ندرت از هر سه نوع به صورت همزمان استفاده می شود. اما در هال امکان استفاده از این سه نوع نورپردازی اتاق خواب به صورت همزمان وجود دارد.

بهترین راه برای ایجاد نورپردازی مناسب در اتاق خواب استفاده از نورپردازی لایه ای است. اتصالات نورپردازی ای که هماهنگی زیادی با هم دارند به ایجاد ظاهری متقارن کمک می کنند اما قبل از انتخاب لامپ اتاق خواب شیک ، هدف تان از نورپردازی اطراف تختخواب را مشخص کنید.

همچنین نسل جدید لامپ‌های LED یعنی دی او بی که درایور خارجی حذف شده و بصورت کوچک و فشرده به داخل لامپ منتقل شده در نتیجه سبکتر و کوچکتر هستند و در نورپردازی بهینه‌تر می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

برای خرید dob از مانی نور می‌توانید اقدام کنید.

 

 

برخی از محصولات مانی نور

 
  
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *