وبلاگ - آخرین اخبار

همه چیز درباره نورپردازی دفتر کار و فضاهای اداری

امروزه، نورپردازی یکی از مهم ترین نکات در طراحی دکوراسیون به شمار می رود. از آن جایی که دفتر کاری محیط مهمی است که شما ساعات زیادی را در آن می گذرانید و از طرفی گاهی با ارباب رجوع ملاقات می کنید، نورپردازی دفتر کار و فضاهای اداری تاثیر مستقیمی بر میزان انرژی شما، درک ارباب رجوع از نحوه ی کار و خدمات شما و نتیجتا تاثیر زیادی بر موفقیت شغلی تان می گذارد. در این مقاله، ما به شما اصول نورپردازی دفتر کار را خواهیم گفت و همچنین کمک خواهیم کرد که نوع نورپردازی مناسب شرکت اداری خود را انتخاب کنید.

اهمیت نورپردازی دفتر کار و فضاهای اداری

روشنایی دفتر کار روی خلق و خو، سطح انرژی و بهره وری تیم کاری شما تاثیر مستقیمی دارد. وقتی دفتر کار خیلی کم نور باشد، باعث می شود کارمندان احساس خستگی کرده و بدخلق شوند. از طرف دیگر، نورپردازی خیلی روشن هم روی چشمان آنها فشار وارد می کند و حتی منجر به میگرن می گردد و ریتم طبیعی شبانه روزی بدن را مختل می کند.

مانی نور

تماس با ما

مشاوره رایگان درباره طراحی و تامین‌ کننده انواع پروژه های نورپردازی و همینطور تعمیرات تخصصی ال ای دی - 09126356672 
  • خدمات پس از فروش
  • گارانتی بی قید و شرط
  • ۱۵ سال سابقه کار
برای تماس کلیک کنید

مناسب بودن نورپردازی ساختمان اداری کمک می کند که کارمندان هوشیار، خلاق، پرانرژی و با وضعیت روحی مناسبی باشند، تا به بهره وری ۱۰۰ درصد برسند. اما پیدا کردن تعادل بین حالت خیلی تاریک و خیلی روشن می تواند کار سختی باشد.

اصول نورپردازی دفتر کار و فضاهای اداری

از آن جایی که بخش عمده ای از نورپردازی محیط کاری امر سلیقه ای نیست و باید طبق اصولی انجام بگیرد که به راحت تر و بهتر طی شدن روند کارها کمک کند، لازم است با برخی از اصول نورپردازی آشنا شویم. دانستن این نکات همچنین کمک می کند که وقت کم تری را صرف فکر کردن در مورد نحوه ی صحیح نورپردازی ساختمان اداری و آزمون و خطا کنیم. در ادامه، این اصول را به ترتیب بخوانید:

۱. استانداردهای نورپردازی دفاتر کار

اداره خدمات عمومی ایالات متحده (GSA) حداقلی را در مورد استاندارد روشنایی مکان های اداری تمامی کسب و کارهای این کشور وضع می کند. بر اساس وبسایت این اداره، یک دفتر کار یا محیط اداری به طور استاندارد به ۵۰۰ لومن در هر متر مربع نیاز دارد.
اگر با مفهوم لومن آشنا نباشید، ممکن است این مقدار به نظر شما زیاد بیاید یا اینکه اصلا برایتان معنی نداشته باشد. اما این مفهوم در واقع به این صورت است که هر فضای ۳.۵ در ۳.۵ متر (یا حدود ۱۲ متر مربع) در دفتر کار، باید نوری معادل یک لامپ رشته ای ۳۵ وات دریافت کند.

برای قابل فهم تر کردن این موضوع آن را با چراغ مطالعه مقایسه می کنیم. در بیشتر چراغ های مطالعه، از لامپ ۶۰ وات استفاده می شود که نوری معادل ۸۰۰ لومن تولید می کند. همچنین اداره خدمات عمومی ایالات متحده استانداردهای دیگری را در نورپردازی اصولی دفاتر کار تدوین می کند که به قرار زیر می باشند:

  • لامپ ها و فیکسچرهای سقفی فلورسنت، اصلی ترین گزینه های پیشنهادی برای نورپردازی دفتر کار هستند.
  • طرح نورپردازی باید مقدار برابری از روشنایی را برای کل فضای دفتر کار فراهم کند.
  • در جاهای خالی از تسک لایتینگ (نورپردازی عملکرد خاص) استفاده کنید.
  • گزینه های نورپردازی شرکت اداری را طوری تنظیم کنید که سایه ها را به حداقل برسانید.

۲. نوع لامپ مناسب نورپردازی دفتر اداری

برای نورپردازی فضاهای بزرگ و باز مثل بیشتر فضاهای اداری، لامپ های دیود نوری ال ای دی (LED) یا فلورسنت بهترین گزینه ها هستند. اما لامپ های هالوژنی و سیمابی نیز متداول هستند.
در این بین، لامپ های فلورسنت به این دلیل که فناوری قدیمی تری هستند، از همه متداول ترند؛ اما چراغ های اداری LED نسبت به لامپ های هم نسل خود، مزیت های بیشتری دارند:

  • برای نورپردازی دفتر کار و فضاهای اداری ، هزینه مصرف و تعمیر و نگهداری لامپ های LED کمتر است.
  • لامپ های LED طول عمر طولانی تری دارند.
  • لامپ های LED انرژی اضافه مصرف نمی کنند (مناسب برای روشنایی دفتر کار بزرگ)
  • لامپ های LED اشعه مادون قرمز منتشر نمی کنند.
  • لامپ های LED میگرن را در افراد مستعد، تحریک نمی کنند.
  • نور لامپ های LED را می توان برای تطبیق دادن آن با زمان روز و فصل، کم یا زیاد کرد.
  • لامپ های LED تولید هورمون ملاتونین را مهار نکرده و در الگوی خواب تداخل ایجاد نمی کنند.

قبل از انتخاب یک نوع چراغ اداری مناسب برای نورپردازی محل کار ، حتما اول همه مزایا و معایب آن را بسنجید. برای آشنایی بیشتر با چراغ های ال ای دی و کاربرد آنها، می توانید مقاله لامپ LED چیست را مطالعه کنید.

۳. رنگ و دما در نورپردازی دفتر کاری

رنگ و دمای نورپردازی دفتر کاری شما نیز در سلامت و بهره وری تیم کاری نقشی حیاتی بازی می کند. در کل، نورهای گرم نارنجی یا زرد برای استراحت و تمدد اعصاب بهتر هستند، در حالیکه نورهای سرد آبی یا سفید برای بیداری، کار و تمرکز بهترند.

هم لامپ های فلورسنت و هم لامپ های LED دفاتر کاری، نور را در طیف سفید و آبی منتشر می کنند و همین نکته آنها را به عنوان بهترین روشنایی دفتر کار در روز ایده آل می کند. همچنین لامپ های LED به شما این امکان را می دهند که رنگ و دما را تنظیم کنید تا بتوانید نور منتشره از آنها را تغییر داده و چیزی شبیه نور طبیعی بیرون را ایجاد نمایید. برای آگاهی بیشتر درباره اهمیت و استفاده از رنگ ها در نورپردازی اصولی، می توانید به مطلب کاربرد رنگ ها در نورپردازی مراجعه کنید.

۴. روشنی لامپ مناسب فضاهای اداری

به طور مشابه، روشنایی لامپ نیز روی خلق و خو و سطح انرژی کارمندانی که در فضاهای اداری و دفتر شما کار می کنند تاثیر می گذارد. نور روشن و درخشان در صبح، برای تحریک هوشیاری، فعالیت و خلاقیت بهترین است، در حالیکه نور تیره در بعدازظهر برای انجام کار ثابت و متمرکز بهتر می باشد. استفاده از این تکنیک ها در نورپردازی شرکت های اداری موثر خواهد بود.

لامپ های LED مدرن اداری به این ویژگی مجهز هستند که بر اساس زمان روز، امکان تنظیم روشنایی لامپ دفتر کار را به شما می دهند (گاهی به طور اتوماتیک). این لامپ ها در صبح با نور زیاد، شروع به کار می کنند و به تدریج در ادامه روز از روشنایی آنها کاسته می شود.

۵. هزینه ی طراحی نورپردازی دفتر کار

هنگام بررسی طراحی نورپردازی دفتر کار ، میزان مصرف لامپ و هزینه طراحی نورپردازی شرکت یک فاکتور اصلی است. زیرا لامپ ها هر جایی که نصب شوند، روزانه از ۱۴ تا ۱۸ ساعت یا بیشتر کار می کنند.
لامپ های LED و فلورسنت معمولا ارزان ترین لامپ ها از نظر مصرف هستند. اما شما می توانید مصرف هر نوع لامپ را با نصب حسگرهای حرکتی، تایمرها و دیمرها کاهش دهید تا بر میزان برق مصرفی لامپ های دفتر کار یا شرکت خود کنترل بیشتری داشته باشید.

۶. محل قرار گیری کامپیوتر در دفتر کار

متغیر دیگری که در هنگام نصب سیستم روشنایی دفتر کار یا شرکت باید در نظر داشت، جادهی و مکان کامپیوتر است. درخشندگی بعضی از لامپ های دفتر کار و حتی موقعیت و مکان پنجره، می تواند حتی بهترین نمایشگرهای کامپیوترها و لپ تاپ ها را شدید تحت تاثیر قرار دهد. تا حدی که کار کردن با این وسایل غیر ممکن شود. پس نورپردازی دفتر کاری و جای کامپیوتر را بر همین اساس، مشخص کنید.

برای نورپردازی محل کار خود می‌توانید از لامپ‌های دی او بی نیز استفاده کنید که نسل جدید لامپ‌های ال ای دی هستند و درایور خارجی حذف شده و شما با خرید دی او بی دیگر نیاز به خرید درایور ال ای دی که ولتاژ شهری را به ولتاژ مورد نیاز لامپ تبدیل می‌کند نخواهید داشت.

روشنایی مناسب فضاهای اداری

مهمترین معیارهای روشنایی مناسب فضاهای اداری

مهم ترین مراحل نورپردازی دفتر کار و شرکت اداری

برای طراحی نورپردازی مناسب برای دفتر کار هم مانند سایر کارها، داشتن یک برنامه ی منظم و منسجم از آن چه که باید انجام گیرد، به شما کمک می کنید بهترین عملکرد را داشته باشید و اجرای نورپردازی دفتر کار را به بهترین شکل انجام دهید. در ادامه مراحل نورپردازی اصولی شرکت های اداری و دفاتر کاری را بررسی می کنیم.

۱. بررسی فضای کار برای نورپردازی: اولین قدم در انتخاب نورپردازی مناسب شرکت اداری بررسی فضای کار است. به این توجه داشته باشید که نور طبیعی از کجا می آید و بررسی کنید که آیا نور طبیعی کافی در محیط کاری وجود دارد که شما بتوانید نور مصنوعی را در روشن ترین ساعات روز کم کرده یا حتی خاموش کنید؟

سوالاتی از قبیل موارد زیر را از خودتان بپرسید:

  • آیا روشنایی دفتر کار یا شرکت من، حداقل استانداردها را جواب می دهد؟
  • آیا می توان چیدمان و ترکیب نورپردازی موجود را بهتر کرد؟
  • آیا عامل خیره کنندگی نور در تمام قسمت های فضای کاری وجود دارد؟
  • آیا اعضای تیم کاری در مورد خستگی و فشار روی چشمهایشان شکایتی ندارند؟

حتی ممکن است به این نتیجه برسید که بهتر است یک متخصص نورپردازی دفتر کار و دکوراسیون اداری را برای بررسی دقیق نور موجود در دفتر استخدام کنید تا شدت نور، درخشندگی نور (شدت نور و درخشندگی نور دو متغیر متفاوت هستند)، بازتاب و کنتراست آن را اندازه گیری کند.

۲. تعیین نوع نورپردازی مورد نیاز: گزینه های در دسترس برای نورپردازی محیط اداری عبارت هستند از:

  • مستقیم
  • مستقیم_غیر مستقیم
  • غیر مستقیم
  • حفاظ دار

نورپردازی مستقیم دفتر کار: نورپردازی مستقیم _چیزی مثل چراغ مطالعه_ بهترین مکمل روشنایی غیر مستقیم برای نورپردازی کارگاه های تک نفره است.

ترکیب نورپردازی مستقیم و غیر مستقیم در دفتر کار: این نوع نورپردازی که بیشتر برای کاهش خیرگی چشم در محیط کار مورد استفاده قرار می گیرد، برای پوشش دادن یکسان روشنایی، نور را به سمت بالا و پایین محل هدایت می کند.

نورپردازی غیر مستقیم دفتر کار: این نوع نورپردازی که بیشتر در محیط دفتر به کار می رود، روشنایی را به سمت قسمت های بالا و سقف هدایت می کند. با هدایت روشنایی به سمت سقف، نور به شیوه ای طبیعی تر در کل محیط پراکنده می شود.

نورپردازی حفاظ  دار دفتر کار: در نورپردازی حفاظ دار نیز که در طراحی نورپردازی و روشنایی دفتر کار مورد استفاده قرار می گیرد، از طریق کاورها و لنزهای مختلف، نور، فیلتر شده و پراکنده می گردد و از این طریق، روشنایی به طور کامل در محیط کار پوشش داده می شود.

در بیشتر محیط های اداری، ترکیبی از منابع نوری متفرقه (ترکیب مستقیم و غیر مستقیم، غیر مستقیم و حفاظ دار) و تسک لایتینگ (نورپردازی عملکرد خاص) عملکرد خوبی دارند.

۳. استفاده از تسک لایتینگ یا نورپردازی عملکرد خاص: برای انتخاب لامپ مناسب برای دفاتر اداری ، همانطور که در بالا ذکر شد، بهتر است در هر ایستگاه کاری، نور موجود در محیط را با تسک لایتینگ مستقیم ترکیب کنیم. به عبارتی، بعد از تنظیم روشنایی محیط اداری هر عضو تیم امکان دسترسی به یک چراغ مطالعه قابل تنظیم (با قابلیت تنظیم ساده) و با استفاده آسان را داشته باشد که نهایتا ۵۰۰ لومن نور تولید کند.

۴. بهره گیری از نور طبیعی در دفتر کار: نورپردازی طبیعی ساختمان اداری به میزان زیادی به فضایی بستگی دارد که تیم شما در آن کار می کنند. ساختمان های قدیمی تر ممکن است پنجره های بزرگ و از کف تا سقفی داشته باشند که در طول روز، نور طبیعی زیادی را تامین می کنند. اما نور ساختمان های اداری جدیدتر ممکن است محدودتر باشد و ساختمان ها پنجره های کوچک تری و فقط در بعضی مکان های انتخابی داشته باشند که امکان فراهم کردن نور طبیعی را برای تمام اعضای تیم ندارند. اگر پنجره های محل کار شما در حداقل اندازه خود هستند، در نظر بگیرید با خرید لامپ مناسب دفتر کار بتوانید رنگ و دمای نور طبیعی را در محیط بازسازی کنید.

۵. جلوگیری از چشمک زدن لامپ های محیط اداری: چشمک زدن زیاد لامپ های دفتر شرکت (حتی اگر با چشم غیر مسلح دیده نشود)، آزار دهنده است و قرار گرفتن طولانی در معرض آن، می تواند باعث خستگی چشم، سردرد و دیگر مشکلات و بیماری ها شود.
برای جلوگیری از تاثیر چشمک زدن لامپ ها روی افراد تیم:

  1. گزینه های نورپردازی شرکت را با کمک بالاست های الکترونیکی ارتقا دهید.
  2. از اینکه تمام قسمت های لامپ به خوبی کار می کنند، مطمئن شوید.
  3. تعویض منظم لامپ دفتر کار را زمان بندی کنید.

در این زمینه پیشنهاد می کنیم مقاله علت چشمک زدن لامپ ال ای دی را که در گروه روشنایی مانی نور تهیه شده، مطالعه کنید.

با انجام این تدابیر در هنگام طراحی روشنایی محل کار ، تیم شما شادتر و سالم تر خواهد بود و در دراز مدت بهره وری بیشتری خواهد داشت.

انواع نورپردازی در دفتر کار و لامپ مناسب برای فضاهای اداری

فیکسچرهای روشنایی اداری LED: ما تنوع گسترده ای از فیکسچرهای روشنایی را برای ساختمان های اداری و دیگر کاربردهای تجاری فراهم می کنیم. این محصولات را می توان در فضاهای اداری، سقف های بلند یا کوتاه، فروشگاه های خرده فروشی، کاربردهای داخل ساختمان یا در فضاهای باز، اهداف امنیتی و غیره مورد استفاده قرار داد.

لامپ های ترافر سقفی: لامپ های Tri – Line LED T8 Troffers، جایگزین ترافرهای فلورسنت سنتی در روشنایی دفتر کار و فضاهای اداری می شوند. زیرا این لامپ ها تکنولوژی روشنایی پیشرفته تر و کم مصرف تری دارند و در عین حال دارای طراحی مدرن لامپ های ترافر نیز می باشند. این محصولات، نور فوق العاده نرمی را ساطع می کنند که برای کار با کامپیوتر در یک فضای اداری ایده آل است.

نورپردازی اتاق کنفرانس: کمپانی Straits  از تکنولوژی LED مطابق با آخرین پیشرفت های علمی استفاده می کند تا بالاترین کیفیت محصولات روشنایی را برای نورپردازی اتاق کنفرانس تولید نماید. محصولات روشنایی مانی نور کم مصرف و قابل اطمینان هستند و جوّ ایده آلی را برای روشنایی محیط های اداری مشارکتی فراهم می کنند.

فیکسچرهای احاطه کننده LED: طراحی هوشمندانه با یک محافظ امواج تو کار با یک رفلکتور که به سادگی ضمیمه آن می گردد. این فیکسچر برای نورپردازی راهروها، محیط مدارس، مغازه های خرده فروشی و انبارها ایده آل است.

فیکسچرهای روشنایی معلق: فیکسچر روشنایی لوله ای LED با طراحی سبک و شفاف. این فیکسچرها برای روشن کردن محیط های انبار، سوپرمارکت ها، گاراژها و روشنایی خوب برای دفاتر کاری مناسب هستند.

لامپ های یوتیلیتی (کاربردی) LED: لامپ های کاربردی LED شرکت Straits آسان نصب می شوند و روشنایی مناسب محیط اداری را فراهم می کنند. این لامپ ها را می توان آویزان کرد یا روی یک سطح نصب نمود. این لامپ ها برای نورپردازی کارگاه ها، گاراژها و رخت شوی خانه ها و غیره نور خوب و مناسبی تولید می کنند.

مزایای نورپردازی دفتر کار و فضاهای اداری با لامپ LED

  • تامین روشنایی برای امنیت (مثل پارکینگ، درب پشتی و غیره)
  • بهبود مصرف انرژی در شرکت ها و محیط های اداری
  • صرفه جویی در هزینه های انرژی برای کسب و کار
  • تامین ایمنی برای کارکنان
  • ایجاد جوّی ایده آل برای کارکنان و مراجعین دفاتر کار
  • جلب توجه مشتریان بالقوه (نورپردازی برای سردر یا ورودی مغازه)

چگونگی نورپردازی دفتر کار و فضاهای اداری

نورپردازی به دلایل مختلف، به یکی از ویژگی های اصلی طراحی دفاتر کار و فضاهای اداری جدید تبدیل شده است. استفاده از لامپ مناسب برای دفتر کار :

  • احساس رضایت خاطر و خوشی را افزایش می دهد.
  • با محیط و احساسات افراد داخل آن، ارتباط برقرار می کند.
  • به رسیدن به بهره وری بالاتر کمک می کند.
  • انرژی قابل توجهی را صرفه جویی می کند.

توجه به سلامتی کارکنان در نورپردازی دفتر کار یکی از اصول اساسی در روشنایی فضاهای اداری محسوب می شود. استاندارد احداث Well  ضمانت می کند که احداث ساختمان ها با حداکثر تامین ها برای سلامتی کاربرانشان انجام می گیرد. برای به دست آوردن تاییدیه Well، نورپردازی مصنوعی فضاهای کاری باید با در نظر گرفتن جنبه های زیر صورت گیرد:

طراحی نورپردازی بصری: در طراحی نورپردازی بصری، پارامترهایی مثل سطح روشنایی (اندازه گیری شده با واحد لومن) و همچنین نرخ کنتراست روشنایی شرکت اداری به منظور دستیابی به درجه بندی روشنایی فضا ارزیابی شده و همچنین شاخص درخشندگی و درجه حفاظت لامپ ها و سایر منابع نوری به منظور رسیدن به راحتی بصری بیشتر در نظر گرفته می شود.

مانند اکثر جنبه های کیفی، طراحی نورپردازی بصری تضمین می کند که شاخص باز تولید رنگ با توجه مخصوص به اشباع سایه های قرمز و با معرفی شاخص R9، مناسب و موثر می باشد. این امر مخصوصا وقتی مفید است که بحث چگونگی درک و حس افراد از نورها در میان باشد، که مثلا در زمان گرفتن تماس های ویدیویی خیلی مفید است.

طراحی نورپردازی دفتر کار شبانه روزی: در این زمینه، توانایی خرید لامپ مناسب برای فضای اداری به منظور تطبیق با تغییرات فیزیکی، ذهنی و رفتاری افراد در هر چرخه ۲۴ ساعته مهم می باشد. برای پایدار نگه داشتن این چرخه در یک ساختمان اداری، دمای نور باید در طول روز انطباق داده شود؛ از یک دمای خنک تر در ساعات اولیه صبح تا دماهای گرم تر در شب.

طراحی نورپردازی مناسب شرکت اداری

موفقیت یک پروژه نورپردازی شرکت اداری به سازگاری و تطبیق آن با نیازهای کاربران و به فضای موجود بستگی دارد. برای این منظور، اقدامات بسیار موثری را می توان در جهت افزایش بهره وری نیروی کار به انجام رساند. برای مثال می توان به تغییر رنگ های نورپردازی ساختمان اداری اشاره کرد. در فضای کار یکسان، نورهای سرد، خنثی و گرم می توانند جایگزین هم شوند. تنوع این رنگ ها به حفظ آرامش چشم های افراد حاضر در شرکت اداری کمک کرده و باعث می شود که افراد بتوانند تا آخرین ظرفیت کار کنند.

همچنین برای انتخاب چراغ مناسب نورپردازی شرکت اداری باید به رابطه بین دمای رنگ (CCT) و سطح روشنایی نیز توجه داشت. نورپردازی هر فضای کاری باید دمای رنگ نور مطلوبی داشته باشد که ارتباط خیلی نزدیکی با سطح نورپردازی دارد. به طور کلی، سطح نورپردازی بالاتر استفاده از یک رنگ نور سردتر را راحت تر می کند. در حالیکه سطح روشنایی پایین تر باید با یک دمای رنگ گرم همراه شود. نورپردازی ساختمان اداری باید انعطاف پذیر باشد و بتواند از نظر سطح و تن رنگ تغییر کند که به فاکتورهای مختلفی از جمله موارد زیر بستگی دارد:

  • فردی که محل را اشغال کرده است.
  • کاری که باید در محل انجام گیرد.
  • زمانی از روز که کار باید در آن ساعت انجام شود.

استراتژی کنتراست به تغییرات روشنایی که توسط چشم ها و در دامنه دید آنها حس می گردد، ارجاع داده می شود که هم به حساسیت چشم ها و هم به انعکاس سطوح اطراف بستگی دارد. توزیع درست و موثر نور در تمام فضای کاری، تضمین کننده این است که هیچ نور شدید و مزاحمی وجود نداشته باشد.

حال که فهمیدید بهترین طراحی نور دفتر اداری باید چه ویژگی هایی داشته باشد، بهتر است به بررسی میزان روشنایی شرکت خود بپردازید. نورپردازی دفتر کار یکی از مسائلی است که شرکت ها باید طبق قوانین اداره کار، به منظور اطمینان از شرایط بهداشتی و ایمنی حرفه ای و بهینه، آن را مورد بررسی قرار دهند.

 

برخی از محصولات مانی نور

 
  
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *