وبلاگ - آخرین اخبار

با کاربرد ال ای دی مادون قرمز (IR) آشنا شوید

امروزه ال ای دی های مادون قرمز استفاده های بسیاری در تکنولوژی، صنایع و حتی پزشکی دارن. ما تو این مقاله به چیستی led مادون قرمز و معرفی کاربردهاش می پردازیم. منابع نور ال ای دی به‌صورت مادون قرمز یا انفرارد کاربردهای مختلفی دارن. مهمترین کاربرد ال ای دی مادون قرمز در کنار دوربینهای حفاظتیه. خیلی از دوربین های حفاظتی به صورت کاملا هوشیار و مخفی استفاده میشن. گیگ در این پروژکتورها برای ما قابل تشخیص نیست یعنی فقط دوربین مادون قرمز سوژه رو می بینه اما سوژه قادر به دیدن دوربین نیست.

در بسیاری از موارد راهنمایی و رانندگی و سازمان های نظامی یا امنیتی از این منابع نور برای رصد کردن استفاده میکننن. به طور مثال سازمان حفاظت از محیط زیست برای اینکه حیوانات رو در شب محافظت کنه اما در عین حال اون ها رو از محیط زندگیشون دور نکنه از این نوع منابع نور در محیط زندگی حیوانات استفاده میکنه. بسیاری از محیط بانان عزیزمون از نور های مادون قرمز نامرئی یا InfraRed یا ir ال ای دی استفاده میکنن.

مانی نور

تماس با ما

مشاوره رایگان درباره طراحی و تامین‌ کننده انواع پروژه های نورپردازی و همینطور تعمیرات تخصصی ال ای دی - 09126356672 
  • خدمات پس از فروش
  • گارانتی بی قید و شرط
  • ۱۵ سال سابقه کار
برای تماس کلیک کنید

کاربردهای ال ای دی مادون قرمز

ال ای دی های InfraRed یا IR یا مادون قرمز نور از نوع نامرئی دارند. کاربرد این ledها بیشتر در درب آسانسورها، درب ورود و خروج و کلا مواردیه که نیاز به فرستنده و گیرنده دارن. این نورها همچنین برای دوربین های دید در شب هم استفاده میشن. تا وقتی که نور محیط کمه با کیفیت بهتری فیلم بگیرن، مثل دوربین های طلا فروشی ها. led مادون قرمز با ابعاد متفاوت جهت استفاده در شرایط مختلف در مانی نور عرضه میشه.

ال ای دی مادون قرمز همون طور که گفتیم دارای نور نامرئی قرمزه که بیشتر در دستگاههای گیرنده-فرستنده استفاده میشه و از واژه Infrared light emitting اقتباس شده. LED های مادون قرمز از جنس آرسنید گالیم یا آلومنیوم گالیم ساخته میشن و بیشتر نقش مکمل برای گیرنده های IR جهت افزایش روشنایی محیط رو ایفا میکنن.

مکان های مناسب استفاده از ال ای دی مادون قرمز

  • دوربینهای مداربسته فروشگاه ها
  • راهنمایی و رانندگی
  • سازمانهای نظامی
  • حفاظت محیط زیست

 

ال ای دی مادون قرمز دوربین مداربسته

ال ای دی مادون قرمز در دوربین مداربسته مکان های مهم استفاده می شه و از نور ماوزاء بنفش استفاده می کنه تا کیفیت دید رو بسیار بالاتر ببره. به طوری که همه چیز در شب با جزئیات حتی چهره افراد هم با جزئیات کامل قابل تشخیص باشه. تعداد ال ای لازم برای داخل دوربین مداربسته به شرایط و اینکه تا چه حد میخوایم دوربینمون حرفه ای باشه بستگی داره. به طور معمول می تونیم از 3 تا 5 ال ای دی داخل دوربین استفاده کنیم. البته دوربین های قیمت پایین از ال ای دی های ارزان تر استفاده میکنن و نتیجتا دیدشون هم ضعیف تره.

LED اشعه مادون قرمز و کاربرد آن در تلویزیون

وقتی که به راحتی با کنترل تلویزیون کانال ها رو عوض می کنیم، به‌خاطر وجود led مادون قرمز در دو سنسور فرستنده و گیرنده کنترل و تلویزیون هست. ما دستورات رو از طریق نور مادون قرمز برای تلویزیون ارسال میکنیم. البته میدونیم که در این مورد فرستنده و گیرنده یعنی ال ای دی مادون قرمز کنترل و تلویزیون باید روبروی هم قرار بگیرن.

انواع ال ای دی Inferared یا مادون قرمز

ال ای دی های مادون قرمز براساس امواج شون به سه دسته زیر تقسیم میشن:

  • مادون قرمز نزدیک
  • مادون قرمز میانی
  • مادون قرمز دور

کاربردهای ال ای دی ir مادون قرمز:

  1. گرمایشی و تابشی: حرارت رو به سطح جسم انتقال میده بدون اینکه به دمش هوای گرم نیاز باشه.
  2. فیزیوتراپی: برای تسکین درد در بیشتر دستگاههای فیزیوتراپی از این اشعه استفاده میشه.
  3. تلفن همراه: در گذشته در تلفنهای همراه جهت انتقال اطلاعات بین دو دستگاه استفاده میشد.
  4. ریموت دستگاهها: جهت ارسال پالس از فرستنده به گیرنده در دستگاههایی مثل تلویزیون، گیرنده های دیجیتال و …
  5. دوربین ها و تفنگ های نظامی دوربین های شکاری و دوربین های مداربسته که از اینها به‌عنوان سیستم های دید در شب هم یاد میکنیم.

مادون قرمز نزدیک بیشترین کاربرد رو داره و طول موجش مابین 750 تا 1000 نانومتره. بیشترین کاربرد هم در تولید پروژکتور مادون قرمز برای تقویت دید در دوربینهای مداربسته مواقع تاریکی و همچنین ارتباطات بیسیمه.

جالبه بدونید که اگه محیطی رو با طیف IR روشن کنید برای انسان باز هم اون محیط تاریکه، ولی دوربینها اون محیط رو روشن تشخیص میدن. برای همین با این شیوه بدون جلب توجه میشه محیط رو برای دوربین روشن نگه داشت.

ال ای دی مادون قرمز کنترل

ال ای دی ماورا بنفش

 چه نوع محصولاتی برای مادون قرمز در مانی نور تولید میکنید؟ اختصاصی هستند یا با سفارش کاربر تولید میکنید؟

محصولات اینفرارد یا IR کاملا به‌صورت حرفه ای استفاده میشن. تمام منابع نوری که برای دوربینها تولید و عرضه میشه به‌صورت اختصاصی و سفارشی هست، منتها بسیاری از کاربران و مصرف کننده های عزیز ما این نکته مشترک رو مدنظر دارن که میخوان محیطشون رو بوسیله پروژکتورهای IR یا انفرارد روشن کنن. این محصول به‌صورت عمومی در دسترس هست و شرکت مانی نور خدمتشون بصورتهای led مادون قرمز یا led مادون قرمز smd ارائه خواهد داد.

منظور از ال ای دی مادون قرمز قوی  یا led مادون قرمز وات بالا رو هم شرح بدین؟

منابع نور ال ای دی بصورت مادون قرمز یا ال ای دی ماورای بنفش توسط چشم انسان دیده نمیشه. اینکه ما بخوایم تشخیص بدیم پروژکتور مادون قرمز انفرارد یا IR قوی باشه باید توسط دوربینهایی که در دسترس داریم کنترل کنیم. قاعدتا این نوع منابع نور هم شبیه نورهای مرئی توانهای بالا و پایین دارند. شما میتونین به‌راحتی با توجه به درخواست و نیازتون اون رو به ما سفارش بدید.

درباره چراغ ال ای دی مادون قرمز حرارتی هم توضیح بدین؟

led های مادون قرمز مثل ال ای دی معمولی طول موجهای مختلفی دارن. بعنوان مثال مادون قرمز IR که توسط فیزیوتراپها استفاده میشه از نوع ال ای دی مادون قرمز حرارتیه و کاملا با اون مادون قرمزها یا IR که برای دوربینهای حفاظتی استفاده میشه با هم متفاوتند هر طول موجی از این ال ای دی ها با همدیگه کاملا متفاوتند.

 

امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشه و هنگام خرید ال ای دی مادون قرمز کمک تون کنه. هرگونه سؤال یا نظری راجع به ال ای دی های مادون قرمز یا قیمت پروژکتور مادون قرمز همچنین برد ال ای دی مادون قرمز داشتید در دیدگاههای همین مطلب با ما در میون بگذارید. ما و تیم مانی نور عرضه کننده انواع محصولات در صنعت روشنایی، خوشحال میشیم بتونیم راهنماییتون کنیم.

 

برخی از محصولات مانی نور

 
  
2 پاسخ
  1. Avatar
    پارسا گفته:

    سلام وقت شما بخیر باشه
    من یک لامپ اختصاصی میخواستم که قاب و نورش با نیاز من بخوره و یک برام سفارشی بزنید. ایا شما سفارش اختصاصی برای ساختن چراغ انجام میدید؟

    پاسخ
    • علی صداقت
      علی صداقت گفته:

      سلام جناب پارسا.
      بله، ما در مانی نور جدا از شعبات فروشگاهی خودمون، از سال ۸۴ یک کارگاه تخصصی برای تولیدات انواع لامپ ها و چراغ های مختلف براساس سلیقه مشتری پیاده سازی کردیم، طیف های مختلفی با لنز خاص و یا ترکیب های خاص تولید میکنیم. کافی هست شما با دفتر مرکزی و یا شماره همراه موجود در سمت چپ سایت (ایکون شناور هست) تماس بگیرید و درخواست خودتون ارسال کنید.
      محصولات همه ضمانت داره و همینطور هر جای ایران عزیز باشید ارسال میشه.
      موفق و پیروز باشید.

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *