وبلاگ - آخرین اخبار

4 پروژکتور روشنایی برتر و مزایای آن ها را بشناسید!

پروژکتورها یکی از وسایل تولید نور و روشنایی هستند که کاربرد و انواع مختلفی دارند. امروزه از پروژکتور روشنایی برای نورپردازی مراکز تجاری، استادیوم‌ها، سالنهای تئاتر، فضاهای بزرگ و باز مثل پارکها و استیج اجرای کنسرت و موارد مشابه استفاده می‌شود.

از دیگر مواردی که می‌توان برای کاربرد پروژکتور روشنایی ذکر کرد، ایجاد ظاهر زیبا برای مکان مورد نظرمان است. به عنوان مثال در نمایش زیبایی نمای ساختمانها و حتی مغازه ها می‌توان از آنها بهره گرفت.

مانی نور

تماس با ما

مشاوره رایگان درباره طراحی و تامین‌ کننده انواع پروژه های نورپردازی و همینطور تعمیرات تخصصی ال ای دی - 09126356672 
  • خدمات پس از فروش
  • گارانتی بی قید و شرط
  • ۱۵ سال سابقه کار
برای تماس کلیک کنید

پروژکتورهای روشنایی انواع مختلفی دارند. آنها براساس میزان توان مصرفی، رنگ نور، ولتاژ و نوع لامپشان دسته بندی می‌شوند. در این مقاله ۴ پروژکتور برتر روشنایی را که امروزه بسیار پرطرفدار هستند به شما معرفی کرده و مزایای هرکدام را ذکر می‌کنیم.

پروژکتور LED چیست و چه ویژگی دارد؟

واژه‌ی LED از مجموع کلمات Light Emitting Diode گرفته شده است. در پروژکتور LED برای تولید نور از دیودهای ساطع کننده‌ی نور استفاده شده است. پروژکتور ال ای دی می‌تواند در رنگهای مختلف نور و روشنایی تولید کند. به همین دلیل بیشترین کاربرد آن در نورپردازی و زیباسازی نمای ساختمان‌هاست.

از مزایای پروژکتور ال ای دی می‌توان به مصرف برق کم در کنار طول عمر طولانی آن اشاره کرد. در ساختار داخلی این محصول از گازهای سمی که برای سلامتی خطرناک هستند، مثل هالید و بخار سدیم استفاده نشده است. درباره ساختار لامپ LED در مقاله لامپ ال ای دی چیست بیشتر بخوانید.

همچنین در پروژکتور LED چون اندازه لامپها‌ی ال ای دی کوچک هستند و گرمای کمتری نسبت به سایر لامپها ایجاد می‌کنند، نیازی به خنک کننده نیست. همین ویژگی پروژکتورهای ال ای دی باعث شده آنها وزن چندانی نداشته باشند و قابل حمل باشند.
از دیگر مزایای مهم این پروژکتورها، ساطع نکردن اشعه‌ی فرابنفش است. از این رو می‌توان از آنها برای نورپردازی سالنهای مرتبط با موادغذایی استفاده کرد.

پروژکتور ال ای دی، در کنار خود سه نوع متفاوت از پروژکتورهای روشنایی را دارد که هر چهارتا با هم در یک خانواده قرار می‌گیرند. این سه، پروژکتورهای COB و SMD و خورشیدی هستند. که در ادامه راجع به هرکدام از این بهترین پروژکتور های موجود در بازار و تفاوتی که با هم دارند توضیح می‌دهیم.

پروژکتور SMD چیست و چه ویژگی دارد؟

واژه‌ی SMD مخفف کلمات Surface Mounted Device است. در پروژکتور SMD هم مثل پروژکتور LED از دیودهای نورانی ال ای دی استفاده شده و رایج‌ترین نوع پروژکتورهای ال ای دی در بازار است.

در پروژکتور SMD، نور بوسیله‌ی لامپ SMD تولید می‌شود. این نور تولید شده به دلیل کیفیت بالا بسیار شبیه نور خورشید است. در این پروژکتور از آی سی هایی با پایه‌ی کوتاه استفاده شده که این پایه‌ها بدون نیاز به سوراخ بر روی بورد، لحیم شده‌اند. همین ویژگی باعث کیفیت روشنایی تولیدی در پروژکتور اس ام دی است؛ چون جریان برق می‌تواند به راحتی از آن عبور کند.

همچنین در این پروژکتور فاصله‌ی متفاوت چیپ‌های نصبی باعث می‌شوند، نور ایجاده شده غیرنقطه‌ای و پراکنده باشد.

از مزایای پروژکتور اس ام دی می‌توان به طول عمر بالای آن و مقاومت در برابر ضربه و شوک الکتریکی اشاره کرد. همچنین پروژکتور SMD مصرف برق کمی دارد و برای راه‌اندازی آن هم نیازی به جریان برق بالا نداریم. این پروژکتور را می‌توان در محیط‌های مرطوب و غبارآلود نصب کرد، چراکه خودش سیستم دفع حرارت دارد.

شاخصه‌ی اصلی پروژکتور SMD، بدنه‌ی آلومینیومی آن می‌باشد که باعث می‌شود در کنار سبک بودن، بدنه‌ی مقاومی داشته باشد و به آسانی آسیب نبیند.

پروژکتور COB چیست و چه مزایایی دارد؟

واژه‌ی COB کوتاه شده‌ی عبارت Chip on Board است. پروژکتور COB یکی از اعضای خانواده پروژکتورهای ال ای دی می‌باشد. ساختار کلی این پروژکتور به این صورت است که یک چیپ یک تکه دارد و نور را در محدوده‌ی کوچکی تولید می‌کند.

از مزایای پروژکتور سی او بی اقتصادی بودن آن است. دلیلش هم دیودهای یک واتی نصب شده بر روی چیپ آن است. این دیودهای ساطع کننده‌ی نور، هزینه‌ی ساخت ال ای دی را تا ۳۰ درصد کاهش می‌دهند که عدد چشم گیری ست. این نوع از پروژکتورها دارای لنزهای اپتیکی هستند، در نتیجه انعطاف پذیری خوبی داشته و موارد استفاده‌ی گوناگونی دارند.

همچنین از دیگر مزایای پروژکتور COB می‌توان به قدرت عملکرد آن در زمان نوسانات برق اشاره کرد.

برای اینکه بتوانید بهترین لامپ را انتخاب کنید، باید تفاوت انواع لامپ ها را بدانید. برای آگاهی از انواع لامپ ها و ویژگی های آنها، مقاله بررسی انواع لامپ را مطالعه کنید.

پروژکتورCOB

تفاوت پروژکتورهای COB و SMD

تفاوت پروژکتورهای COB و SMD در ساختار است. بارز‌ترین موردی که برای تفاوت در ساختار پروژکتور COB و SMD می‌توان بیان کرد، تعداد دیودهای به کار رفته در این دو پروژکتور می‌باشد. تعداد دیودهای به کار رفته در پروژکتورها‌ی COB بیش از ۹ عدد می‌باشد؛ اما در SMD این تعداد بسیار کمتر می‌باشد. این درحالی است که در تراشه‌های SMD اتصالات براساس تعداد دیودها انجام می‌شوند؛ اما در تراشه‌‌های COB، فقط یک مدار و ۲ اتصال وجود دارد و این اتصال به تعداد دیودها مرتبط نیست.

از دیگر تفاوت های پروژکتور SMD با COB مصرف انرژی آن‌هاست. گرچه هردوی این پروژکتورها مصرف برق کمی دارند، اما پروژکتور سی او بی به نسبت پروژکتور اس ام دی مصرف انرژی کمتری دارد.

پروژکتورهای SMD را می‌توان در نورپردازی برای رنگ‌های مختلف به کار برد. اما این مزیت در پروژکتورهای COB وجود ندارد؛ چراکه اتصالات روی بورد آن کم است و ما برای تولید رنگ‌های متفاوت نیاز به چندین کانال متفاوت بر روی بورد داریم. اگر می‌خواهید این پروژکتورها را در اتاق یا محیط اداری استفاده کنید، بهتر است از پروژکتور SMD استفاده کنید؛ چراکه پراکندگی نور آنها به نسبت COB بهتر است. اما اگر می‌خواهید خیابانی را نور‌پردازی کنید، بهتر است از پروژکتور COB استفاده کنید.

در نهایت ‌می‌توان گفت عملکرد پروژکتورهای COB به نسبت SMD بهتر و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه ‌تر است. اما با توجه به تفاوت‌های پروژکتور SMD با COB که در بالا ذکر کردیم، ابتدا باید محل و نوع کاربریتان را مشخص کنید.

پروژکتور خورشیدی چیست و چه ویژگی دارد؟

پرو‌ژکتور خورشیدی که به انگلیسی آن را solar projector می گویند، نور خورشید را به الکتریسیته تبدیل کرده و با ذخیره آن در باتری‌اش، روشنایی تولید می‌کند. از قطعات تشکیل‌دهنده‌ی ساختار پروژکتور خورشیدی می‌توان به چیپ ال ای دی، شارژر، باتری، قاب پروژکتور و سنسور حرکتی اشاره کرد.

پروژکتور خورشیدی برای نورپردازی در محیط هایی با وسعت زیاد کارایی دارند. به عنوان مثال نورپردازی استادیوم‌ها و سالنهای نمایش از کاربردهای پروژکتور خورشیدی محسوب می‌شود.

از مزایای مهم پروژکتور خورشیدی قابلیت نصب آسان است که حتی بدون تخصص فنی خاصی می‌توان آن را بر روی دیوار یا سطح‌های صاف و هموار نصب و راه‌اندازی کرد. همچنین دیگر ویژگی پروژکتور خورشیدی صرفه‌جویی در مصرف انرژی و استفاده از انٰرژی سالم نور خورشید است که کمک زیادی هم به سلامت محیط زیست خواهد کرد.

جمع بندی

در این مقاله به بررسی ۴ پروژکتور روشنایی برتر پرداختیم و انواع پرو‌ژکتورهای روشنایی را با هم مقایسه کردیم. این پروژکتورها که همگی از خانواده پروژکتورهای ال ای دی هستند، امروزه در موارد مختلف مورد استفاده قرار‌ می‌گیرند و بسیار پرطرفدار می‌باشند.

گروه روشنایی مانی نور با سابقه‌ی چندین ساله در امر طراحی و تولید پروژه‌ها و لامپ‌های ال ای دی می‌تواند مشاور خوبی برای شما باشد. تمام محصولات گروه روشنایی مانی نور دارای ۳ سال گارانتی بدون قید و شرط است. همچنین ما امکان ساخت سفارشی انواع محصولات نورپردازی را براساس نیاز مشتریان فراهم کرده‌ایم تا شما دقیقا مطابق با نیاز خود محصولات را تهیه کنید. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید لیست انواع پروژکتور LED را مشاهده بفرمایید.

در صورتی که نظر و پیشنهادی درباره این مقاله دارید، می‌توانید با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید تا پاسخگوی شما عزیزان باشیم.

 

برخی از محصولات مانی نور

 
  
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *