وبلاگ - آخرین اخبار

نور مورد نیاز برای انواع گیاهان آپارتمانی را چطور تامین کنیم؟

توجه به میزان نور مناسب برای گیاهان آپارتمانی گاهی یکی از مهم ترین اصول مراقبت از این گیاهان است. در روزهایی که به سختی می توانید خورشید را ببینید، تصور این که گیاهان (چه در داخل خانه و چه خارج از آن) به رشد کامل می رسند دشوار است. گیاهان خارج از خانه، خصوصا در فصل تابستان، با میزان نور پراکنده ای که دریافت می کنند می توانند به رشد کافی برسند؛ اما گاهی گیاهانی که در خانه هستند برای این که به درستی قادر به فتوسنتز باشند به کمک نیاز دارند.

اما مسئله اینجا است که نیاز گیاهان آپارتمانی به نور مناسب با هم برابر نیست. نور مورد نیاز برای گیاهان همیشه سبز بسیار کم است و به همین دلیل بهترین گیاهان آپارتمانی هستند. در حالی که بعضی از گیاهان دیگر در نبود نور کافی به سرعت از بین می روند.  بنابراین لازم است نور مناسب برای انواع گیاهان آپارتمانی را به تفکیک بشناسید. در این مقاله که در گروه روشنایی مانی نور تهیه شده، ما بخشی از این اطلاعات را در اختیار شما قرار می دهیم. گروه روشنایی مانی نور قادر به تولید انواع لامپ سفارشی و اختصاصی متناسب با نیاز شما برای تامین نور گیاهان آپارتمانی شما می باشد.

مانی نور

تماس با ما

مشاوره رایگان درباره طراحی و تامین‌ کننده انواع پروژه های نورپردازی و همینطور تعمیرات تخصصی ال ای دی - 09126356672 
  • خدمات پس از فروش
  • گارانتی بی قید و شرط
  • ۱۵ سال سابقه کار
برای تماس کلیک کنید

نور مناسب برای بهترین گیاهان آپارتمانی

برای تعیین میزان نور مصنوعی گیاهان آپارتمانی، ابتدا لازم است بدانید اتاقی که گیاه آپارتمانی در آن قرار گرفته است از نظر میزان نورگیری طبیعی چگونه است. مثلا یک اتاق رو به جنوب با پنجره های بزرگ، نور زیادی دارد. یک اتاق رو به شرق یا غرب نور متوسطی به درون محوطه منزلتان وارد می کند و اتاق های رو به شمال یا اتاق های بدون پنجره، اتاق هایی با نور کم محسوب می شوند.

نگهداری و رشد گیاهان آپارتمانی در تمام نقاط آپارتمان شما امکان پذیر است. فقط کافی است بدانید که مقدار نور مورد نیاز گیاه شما چقدر است و در صورت لزوم از نور مصنوعی استفاده کنید تا گیاه رشد خوبی داشته باشند. اگر اتاق شما هیچ پنجره ای ندارد و نور آن کم است، باید حدود 12 ساعت از نور مصنوعی استفاده کنید. در ادامه به بررسی نور مناسب برای انواع گیاهان آپارتمانی می پردازیم.

نور مناسب برای گیاه سانسوریا

نور مصنوعی مناسب برای گیاه سانسوریا مقدار متوسطی دارد. اگر میخواهید به پرورش سانسوریا بپردازید، لازم است که آن را در محدوده دو متری پنجره جنوبی یا غربی قرار دهید.

اما اگر در منزلتان پنجره جنوبی یا غربی ندارید جای نگرانی نیست. زیرا گیاه سانسوریا کلا آفتاب دوست نیست و در محیطی با نور کم نیز رشد می کند. حتی اگر کل آپارتمان شما سایه است، می توانید با کمی نور مصنوعی گیاه سانسوریا را پرورش دهید.

دقت کنید اگر این گیاه را در آفتاب مستقیم قرار دهید، سریعا می سوزد و برگ های آن از بین می رود. یکی از نشانه های کم بودن نور محیط برای گیاه سانسوریا این است که رگه های زرد رنگ روی برگ هایش کم می شود.

نور مناسب برای گیاه بونسای

هرچند که نور مصنوعی مورد نیاز بونسای زیاد است؛ ولی این گیاه نباید در معرض نور مستقیم خورشید قرار گیرد. بهترین مکان برای رشد گیاه بونسای روی طاقچه و دقیقا پشت شیشه جنوبی است. اما اگر می خواهید به پرورش بونسای در آپارتمان کم نور بپردازید، نیاز است که نور مصنوعی را برای ساعت ها روشن بگذارید.

نور مناسب برای بونسای

نور مناسب برای گیاه بونسای

نور مناسب برای گیاه زاموفیلیا

نور مناسب برای زاموفیلیا می تواند منعطف باشد؛ به طوری که این گیاه هم در نور کم و هم نور متوسط رشد می کند. ولی نباید گیاه زاموفیلیا را مستقیما در معرض نور مستقیم آفتاب قرار دهید. چرا که نور مستقیم خورشید برگ های زاموفیلیا را می سوزاند.

شما حتی در آپارتمان های کم نور و با کمک نور مصنوعی هم می توانید شاهد رشد و گل دادن گیاه زاموفیلیا در تابستان باشید. این گیاهان آپارتمانی هفته ای یکبار لازم است در معرض شدید نور مصنوعی قرار بگیرند. این گیاه می تواند ذخیره نور را تا یک هفته در برگ هایش نگه دارد.

نور مناسب برای گیاه دیفن باخیا

اگر گیاه دیفن باخیای شما از نژاد برگ های تیره است به نور زیادی نیاز ندارد و خیلی راحت با کمک نور غیر مستقیم می توانید به پرورش این گیاه در آپارتمان های کم نور بپردازید.

اما در صورتی که آپارتمانتان نور کافی داسته باشد، بهترین مکان برای دریافت نور مناسب برای دیفن باخیا جلوی پنجره غربی یا جنوبی است تا نور زیاد غیر مستقیم دریافت کند. در واقع مقدار نور مورد نیاز گیاه دیفن باخیا هم انعطاف پذیر است و هرچند بهتر است که زیاد باشد؛ اما با کم شدن نور، مشکلی در رشد دیفن باخیا ایجاد نمی شود.

نور مناسب برای گیاه شمعدانی

نور مصنوعی برای گل شمعدانی باید زیاد و مستقیم باشد تا هم پر گل و هم پر برگ شود. اما شمعدانی شما نباید در معرض شدید نور خورشید قرار بگیرد؛ وگرنه برگ های آن می سوزد. مثلا بهترین مکان برای آن گوشه حیاط است که فقط صبح ها افتاب بر روی برگ های شمعدانی بتابد. البته شما می توانید نور مناسب گیاه شمعدانی را از طریق غیرمستقیم (مصنوعی) بتابانید و اگر با این روش به پرورش این نوع گیاه بپردازید، شاهد گل دادن آن در زمستان خواهید بود.

نور مناسب برای گیاه حسن یوسف

بهترین میزان نور برای گیاه حسن یوسف ، نور غیر مستقیم اما زیاد است. اگر نور کمی به حسن یوسف ها برسانید، شاهد سبز شدن برگ های آن خواهید بود و رگه های رنگی خود را از دست می دهد. بنابراین اگر می خواهید این گیاه عمر بیشتری داشته باشد، باید به تامین نور مناسب برای حسن یوسف توجه ویژه داشته باشید.

نور مناسب برای گیاه بنجامین

معمولا گیاه بنجامین کمی حساس است و نیاز دارد آن را در روشن ترین بخش آپارتمانتان قرار دهید. البته لازم نیست حتما آفتاب مستقیما به گیاه بنجامین شما بتابد. اتفاقا برعکس، بنجامین مکانی با سایه، اما دارای روشنایی را بیشتر دوست دارد. استفاده از نور مصنوعی برای رشد گیاه بنجامین بسیار مناسب است.

نور مناسب برای گیاه فیکوس

گیاه فیکوس نیاز به آفتاب ندارد و با کمک نور مصنوعی میتوان به پرورش آن پرداخت و بهترین نتیجه را گرفت. فیکوس دوست دارد در محیطی گرم و پرحرارت باشد. بنابراین هنگام تامین نور مناسب برای فیکوس به تامین حرارت کافی نیز توجه داشته باشید.

نور مناسب برای گل قاشقی

گل قاشقی هم به محیط خیلی روشن اما دور از آفتاب نیاز دارد. این گیاه به راحتی می تواند در آپارتمان های خیلی کم نور هم دوام بیاورد. فقط دقت کنید که اگر می خواهید از نور مصنوعی برای تامین نور مناسب گل قاشی استفاده کنید، این گیاه را در معرض چراغ فلورسنت قرار ندهید؛ چرا که خیلی زود از بین می رود. بنابراین لازم است از لامپ رشد گیاه دیگری به عنوان نور مصنوعی گل قاشقی استفاده کنید.

نور مناسب برای گل گندمی

اگر پنجره جنوبی دارید، بهترین مکان برای نور مناسب گل گندمی پشت شیشه جنوبی است. اما اگر آپارتمان شما خیلی کم نور است، به راحتی می توانید با نور غیر مستقیم هم به پرورش گل گندمی بپردازید. دقیقا نور مناسب برای گل برگ بیدی نیز مانند نور کافی برای گل گندمی است. گل برگ بیدی هم اگر در معرض نور غیر مستقیم خورشید باشد، خیلی سریع رشد می کند.

نور مناسب برای گل سنگ

گیاه گل سنگ نیاز به آفتاب زیاد پشت شیشه دارد و معمولا با نور غیر مستقیم پررنگ و زیبا نمی شود. پس بهتر است فقط در صورت داشتن پنجره جنوبی و امکان فراهم کردن نور مناسب برای گل سنگ به پرورش این گیاه بپردازید.

به یاد داشته باشید که گیاهان علاوه بر نور کافی به تاریکی هم نیاز دارند. اگر چه گیاهان آپارتمانی می توانند زیر نور رشد کنند؛ اما همه گیاهان به یک دوره تاریک هم نیاز دارند. پس هر روز ۱۲ تا ۱۸ ساعت گیاهان را در معرض نور قرار دهید. اگر فضای خانه تان، چه در فصل زمستان و چه در کل سال، فاقد نور طبیعی کافی است، لامپ مخصوص رشد گیاه یا لامپ های حبابی می توانند نور مناسب گیاهان آپارتمانی را فراهم کنند.

پیشنهاد می کنیم برای نهال ها یا جوانه های کوچک، لامپ ها را در فاصله ۴ تا ۱۰ سانتی متری از گیاهان قرار دهید. همچنین برای گیاهان بالغی که به خوبی رشد کرده اند نیز لامپ ها را در فاصله ۳۰ تا ۶۰ سانتی متری گیاهان قرار دهید.
در ادامه، نکاتی در مورد نگهداری گیاهان آپارتمانی و خانگی و نور مناسب گیاهان آپارتمانی را بیان می کنیم و به چند سوال متداول شما عزیزان پاسخ می دهیم.

از کجا تشخیص دهیم که گیاه نور کافی دریافت نمی کند؟

چه در زمینه پرورش گیاهان آپارتمانی تازه وارد باشید و چه نباشید، تشخیص این که گیاه چه مشکلی دارد دشوار است. اگر گیاهان برخی از علائم زیر یا تمام آن ها را نشان دادند، می توان گفت که نور مناسب رشد گیاه در خانه شما کافی نیست:

  • ساقه های بلند و باریک (لگی)
  • توقف رشد جدید (همچون توقف رشد برگ های کوچک)
  • ریختن برگ های پایین تر
  • کاهش میزان گلدهی یا عدم گلدهی
  • کم رنگ شدن گیاه یا عدم تنوع در رشد جدید (البته احتیاط کنید برای گیاهی مثل کالاتیا که سایه دوست است، کمرنگ بودن نشان دهنده رشد مناسب است)

اگر آپارتمان شما نور طبیعی زیادی دریافت نمی کند نگران نباشید، گیاهان آپارتمانی هنوز هم می توانند به رشد خود ادامه دهند. لامپ های رشد گیاه، نور طبیعی ای که گیاه دریافت می کند را کامل می کنند و به گیاهان کمک می کنند که به درستی فتوسنتز کنند.
گروه روشنایی مانی نور امکان ساخت انواع لامپ های رشد گیاه با بهترین کیفیت را دارد. شما می توانید با شماره 09126356672 تماس گرفته و نیاز خود را به ما بگویید یا صفحه خرید لامپ رشد گیاه را مشاهده بفرمایید.

چگونه بهترین نور برای گیاهان آپارتمانی را انتخاب کنیم؟

به علت تغییرات فصلی یا عدم فضای کافی پنجره، تهیه نور کافی برای گیاهان آپارتمانی می تواند دشوار باشد. این گزینه ها را در خصوص نحوه انتخاب بهترین نورپردازی برای گیاهان در نظر بگیرید.

لامپ های LED برای رشد گیاهان آپارتمانی:

لامپ رشد گیاه LED (مخفف دیود ساطع کننده نور) از رایج ترین لامپ های رشد گیاهان است. این لامپ ها خیلی کارآمد هستند و در مقایسه با روشنایی شان، گرمای بسیار کمی تولید می کنند. لامپ های LED تنوع گسترده ای دارند که از جمله آن ها می توان لامپ تمام پیچ، لامپ گیره دار، فیکسچر دسکتاپ و حتی لامپ های گلخانه ای با شدت بالا را نام برد.

دسته ای جدید از لامپ‌های LED که برای گیاهان آپارتمانی استفاده می‌شوند، لامپ‌های دی او بی هستند که فاقد درایور خارجی بوده و با تنها یک درایور داخلی که روی برد اصلی LED نصب شده است کار می‌کنند. شما می‌توانید برای خرید دی او بی از مانی نور اقدام نمایید.

در مانی نور دو محصول دی او بی 50 وات مستطیلی و دی او بی 24 وات برای نوردهی به گیاهان آپارتمانی استفاده می‌شوند.

معمولا لامپ های LED نور فول اسپکتروم فراهم می کنند. اما می توانید آن ها را روی پهنای باند مشخصی که گیاهان تان نیاز دارند نیز تنظیم کنید. می توانید از چندین محصول LED استفاده کنید تا در زمان های مختلفی از روز، سطح متفاوتی از شدت نور را فراهم کنید. حتی برخی از این لامپ ها تکنولوژی هوشمندی را ارائه می دهند که اجازه همگام سازی آن ها با تلفن هوشمند را به شما می دهد. بزرگترین مزیت لامپ LED رشد گیاه ارزان بودن آن است که برای اطلاع از قیمت آنها، می توانید قیمت لامپ رشد گیاه را ببینید.

لامپ های التهابی برای رشد گیاهان آپارتمانی:

لامپ رشته ای که به آن لامپ حبابی یا لامپ التهابی هم می گویند برای روشن کردن فضای اتاق یا کمک به رشد گیاهانی (همچون درخت تاک، سرخس و دراسنا) که به نور کمی نیاز دارند مناسب است. لامپ های التهابی برای گیاهانی که به نور زیادی نیاز دارند خیلی کارآمد نیستند.

این لامپ ها تنها ۱۰ درصد از انرژی خود را به عنوان نور بیرون می دهند و ۹۰ درصد انرژی آن ها تبدیل به گرما می شود. پس این لامپ ها برای گیاهان آفتاب دوست (همچون کاکتوس یا ساکولنت) مناسب نیستند، مگر این که بخواهید آن ها را بپزید! اگر در منزل کاکتوس نگهداری می کنید، حتما مقاله بهترین نور مصنوعی برای کاکتوس را مطالعه کنید.

لامپ های فلورسنت برای رشد گیاهان آپارتمانی:

لامپ های فلورسنت برای تامین نور مناسب گیاهان آپارتمانی همچون بنفشه آفریقایی مناسبند که به نور کم یا متوسط نیاز دارند. این لامپ ها برای پرورش آپارتمانی سبزیجات نیز مناسبند. لامپ های فلورسنت معمولا به صورت حباب های دراز و لوله مانند و در سایزهای T5، T8 و T12 در دسترسند.

هر چقدر لامپ فلورسنت باریک تر باشد، به علت مساحت سطح کمتر، موثرتر و روشن تر خواهد بود. علاوه بر این، لامپ های فلورسنت از ۷۵ درصد انرژی کمتری نسبت به لامپ های التهابی استفاده می کنند. در نتیجه، برای مثال یک لامپ ۲۵ واتی فلورسنت به اندازه یک لامپ التهابی ۱۰۰ واتی نور منتشر می کند. سیستم های T5 همچون لامپ های فلورسنت استاندارد، تقریبا دو برابر نور را در هر لوله منتشر می کنند. این لامپ ها ۶۵۰۰ کلوین و فول اسپکتروم هستند که نور شدیدی در نظر گرفته می شود.

کلوین یک واحد اصلی دمای رنگ است که برای اندازه گیری سطح سفید بودن نور خروجی لامپ استفاده می شود. این مقیاس به درجه گرمای بصری یا سطح خنک بودن یک منبع نور بر می گردد. در نتیجه، هر چه درجه کلوین بالاتر باشد، لامپ آبی تر یا “خنک” به نظر می رسد. و هر چه درجه کلوین پایین تر باشد، لامپ قرمزتر یا “گرم” به نظر می رسد.

برای پرورش گیاهان آپارتمانی از لامپ های ۴۰۰۰ تا ۶۰۰۰ کلوینی استفاده کنید. چون دمای رنگ لامپ، طیف کاملی از رنگ های خنک و گرم را فراهم می کند. با وجود این لامپ ها، می توانید همان نور مناسب برای گیاه آپارتمانی که گیاه در گلخانه یا بیرون از خانه دارد را شبیه سازی کنید. می توانید با این لامپ ها، گیاهان خوراکی، سبزیجات و جوانه های کوچک را پرورش دهید.

گیاهان آپارتمانی همچون ارکیده کاتلیا، ساکولنت ها و گیاهان گوشتخوار که به نور زیادی نیاز دارند، زیر این نورهای فول اسپکتروم عملکرد بهتری دارند. برای جوانه های کوچک و نهال ها، لامپ های T5 یا T8 را به فاصله دو یا چهار اینچی از گیاه قرار دهید تا عملکرد خورشید را شبیه سازی کنید. گیاهانی که به اندازه کافی رشد کرده اند را به فاصله یک یا دو فوتی از منبع نور قرار دهید.

لامپ فلورسنت فشرده برای گیاهان آپارتمانی:

لامپ های فلورسنت فشرده برای روشن کردن فضای داخلی خانه بدون استفاده از سیستم T5 مناسبند و هزینه پایین تری نسبت به لامپ های التهابی دارند. مقدار نیروی برق (بر حسب وات) این لامپ ها متفاوت است. بنابراین از یک کارشناس بپرسید که کدام یک گزینه مناسب تری برای شماست. گیاهان گوشتخوار و ارکیده شاپرکی زیر لامپ فشرده فلورسنت عملکرد خوبی از خود نشان می دهند.

هالیدها:

هالیدها معمولا در فضاهای بزرگ تر یا برای گیاهان بزرگ تر استفاده می شوند. چون فضای بیشتری را از نظر نورپردازی پوشش دهی می کنند. در بیشتر موارد، به نور ۱۰۰۰ واتی نیازی نخواهید داشت و می توانید از هالیدهای کوچک تر یا سیستم T5 فلورسنت استفاده کنید.

لامپ های فول اسپکتروم در مقابل لامپ های رشد قرمز و آبی

بیشتر لامپ ها، فول اسپکتروم هستند، به این معنا که نوری که منتشر می کنند در طیف الکترومغناطیسی پخش می شود (همچون عملکرد خورشید)؛ یا این که رنگ های به خصوصی را فراهم می کنند که برای تامین نور مورد نیاز گیاهان آپارتمانی موثرترند (خصوصا رنگ قرمز و آبی). رنگ های قرمز و آبی زمانی که با هم ترکیب شوند، عملکرد بهتری دارند زیرا سطح رشد بیشتری را فراهم می کنند.

نکته: منظور از لامپ “قرمز” یا “آبی” تنها رنگ حباب لامپ نیست؛ اگر چه ممکن است لامپ هایی را ببینید که روشنایی قرمز، آبی یا صورتی رنگ منتشر می کنند. منظور از رنگ، طول موج نور مرئی یا قابل مشاهده است. طول موج های مختلف لامپ ها به طرز متفاوتی روی گیاهان تاثیر می گذارند:

رنگ قرمز برای نورگیری گیاهان آپارتمانی :

به گیاهان می گوید که چه تعداد برگ بسازند و اندازه برگ ها چه اندازه ای باشد.

رنگ آبی برای نورگیری گیاهان آپارتمانی:

نحوه واکنش گیاهان به چرخه روزانه نور را کنترل می کند و به گیاهان می گوید که چه زمانی گل بدهند.

باید ذکر کرد که انواع مختلفی از گیاهان خانگی به نسبت متفاوتی از نور قرمز و آبی نیاز دارند. نوری که برای یک نوع گیاه مفید است، لزوما برای یک گیاه دیگر مفید نیست. برای رسیدن به نتیجه دلخواه، امتحان کنید که هر نوع گیاه به چه میزان نور آبی و نور قرمز نیاز دارد. یا این که می توانید یک لامپ فول اسپکتروم انتخاب کنید، که عملکرد آن تا حد زیادی شبیه خورشید است.

اگر ترجیح می دهید که فضایی متشکل از رنگ های بنفش– صورتی لامپ های قرمز/ آبی نداشته باشید، لامپ هایی با دمای رنگ مرتبط (CCT) بالا نیز می توانند نور کافی برای تسهیل رشد گیاهان را فراهم کنند. به طور کلی اگر درباره تصمیم تان برای پرورش گیاهان آپارتمانی جدی هستید، لامپ فول اسپکترومی را انتخاب کنید که بهترین شبیه ساز نور خورشید باشد.

لامپ اسپکتروم برای گیاهان خانگی

لامپ های فول اسپکتروم برای گیاهانی مناسبند که به نور زیادی احتیاج دارند همچون:

  • گیاهان مربوط به آشپزی
  • نهال ها یا جوانه کوچک
  • ساکولنت (گیاه گوشتی)
  • گیاه گوشتخوار

جمع بندی درباره انتخاب نور مناسب برای گیاهان آپارتمانی

در این مطلب سعی کردیم راهنمای جامعی برای انتخاب نور مورد نیاز انواع گیاهان آپارتمانی بپردازیم. همچنین چند نوع از لامپ های رشد گیاه را به شما معرفی کردیم. می توانید سوالات و نظرات خود را در این زمینه، با ما به اشتراک بگذارید.
ضمن اینکه برای تامین نور مناسب برای گیاهان خود می توانید انواع لامپ های رشد گیاه اختصاصی خود را به ما سفارش دهید تا آنها را با بالاترین کیفیت برای شما بسازیم. ۳ سال گارانتی بدون قید و شرط، بزرگ ترین تضمین ممکن برای کیفیت محصولات مانی نور می باشد.

معرفی محصولات مانی نور

 

 

برخی از محصولات مانی نور

 
  
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *