وبلاگ - آخرین اخبار

کدامیک بهتر است؟ لامپهای ال ای دی SMD یا ال ای دی COB

چراغ های ال ای دی را در انواع نورپردازی ساختمان ها و خانه ها میبینیم این چراغها در دو نوع smd  و cob وجود دارند. تفاوت SMD و COB در واقع بسیاری از افراد را سردرگم می کند و این سوال برای آن ها به وجود می آید که کدام یک بهتر و مناسب تر می باشد. به همین منظور در این متن به بررسی تفاوت SMD و COB می پردازیم تا بیشتر با آن ها آشنا شوید.

انواع لامپ های ال ای دی

در ابتدا لازم است که درباره ی انواع لامپ led اطلاعاتی داشته باشیم. در واقع چراغ های ال ای دی امروزه به دلیل داشتن مزیت های زیاد در نورپردازی مکان های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند که یکی از این مزیت ها داشتن عمر مفید و طولانی چراغ ها است. اگر بخواهیم خیلی ابتدایی به بررسی چراغ های LED بپردازیم باید به آن ها دیود منتشر کننده ی نور بگوییم. در واقع ال ای دی درون این چراغ ها این قابلیت را دارند ک با عبور جریان برق از خود نور تولید نمایند.

مانی نور

تماس با ما

مشاوره رایگان درباره طراحی و تامین‌ کننده انواع پروژه های نورپردازی و همینطور تعمیرات تخصصی ال ای دی - 09126356672 
  • خدمات پس از فروش
  • گارانتی بی قید و شرط
  • ۱۵ سال سابقه کار
برای تماس کلیک کنید

دسته ای جدید از لامپ‌های LED، ماژول‌های دی او بی هستند که فاقد درایور خارجی بوده و با تنها یک درایور ذاخلی که روی برد اصلی LED نصب شده است کار می‌کنند. این مزیتی نسبت به دیگر لامپ‌های LED می‌باشد که هم سبکتر است و هم مشکل جاگیر بودن ال ای دی ها را حل می‌کند.

شما عزیزان می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر همچنین خرید دی او بی از مانی نور اقدام نمایید.

شما با استفاده از لامپ های ال ای دی می توانید با صرفه جویی در مصرف برق هزینه ی کمتری بپردازید و در عین حال از نور مناسب این لامپ ها و چراغ ها نیز بهره مند شوید. بسیاری از افراد فکر می کنند که هزینه ی زیاد خرید این لامپ ها برای آن ها به صرفه نخواهد بود اما در واقع استفاده ی طولانی مدت از این لامپ ها از آن جهت که عمر مفید این چراغ ها زیاد بوده و نیاز به تعویض کمتری دارند، قطعا مقرون به صرفه است و از طرفی با مصرف انرژی کمتر هزینه ی کمتری نیز برای برق می پردازید.

برای تعریف led بر روی مقاله  led چیست کلیک نمایید.

تفاوت لامپهای ال ای دی SMD و COB

در واقع برای این که بتوان ال ای دی را بر روی یک مدار چاپی متصل نمود، دو روش مختلف وجود دارد که یکی از این روش ها به نام اس ام دی و روش دیگر به نام سی او بی شناخته می شود که تفاوت لامپ led smd و لامپ led cob سبب شده تا کاربرد های آن ها نیز متفاوت گردد. در واقع هر کدام از اسامی که نام برده شد مخفف تکنولوژی هستند که در نصب ال ای دی ها به کار برده می شود. بسیاری از افراد نمی دانند که کدام یک از این دو روش برای نصب ال ای دی مناسب تر می باشد و به همین منظور برای مشخص کردن جواب این سوال در ابتدا باید به تفاوت SMD و COB و معرفی هر یک از آن ها بپردازیم. ابتدا برایتان شرح میدهیم چراغ cob چیست.

شما عزیزان همچنین می توانید برای آشنایی با دی او بی، که نسل جدید از لامپ های LED می باشند به مقاله ماژول DOB چیست مراجعه کنید.

لامپ cob چیست؟

در این تکنولوژی که برای نصب ال ای دی بر روی مدار چاپی مورد استفاده قرار می گیرد قسمت های مختلفی مانند سیم ارتباطی، مدار و لایه ی فلوئورسنتی در مدار چاپی ساخته می شوند. در واقع تمامی اجزا بر روی مدار چاپی ساخته می شوند و هیچ قطعه ای از قبل ساخته شده نمی باشد. همچنین در سی او بی تمامی قطعه ها و اجزا در یک لایه ی پوششی قرار می گیرند تا به واسطه ی آن در معرض آلودگی کمتری قرار گرفته و به همین جهت نیز آسیب کمتری می بینند. خب تا اینچا توضیح دادیم که cob چیست میرویم سراغ اس ام دی چیست.

لامپ SMD چیست؟

همان طور که گفته شد ال ای دی هایی که با تکنولوژی اس ام دی نصب شده اند متفاوت از سی او بی می باشند. همان طور که در بخش قبل گفته شد در تکنولوژی سی او بی تمامی قطعات بر روی مدار چاپی ساخته می شوند اما در تکنولوژی اس ام دی دقیقا عکس این قضیه جریان دارد. به این صورت که تمامی قطعات از قبل ساخته شده اند و با استفاده از لحیم کاری بر روی مدار چاپی وصل می شوند.

بوردهای تکنولوژی SMD ضخامت کمی دارند و به همین دلیل نیز به راحتی می توان با استفاده از چسب، آن ها را بر روی بورد قرار داد. در اس ام دی ها نسبت به روش دیگر نصب ال ای دی، نیاز به هیت سینک بزرگ تری داریم که علت آن نیز نحوه ی عملکرد این قطعه می باشد. در اس ام دی از هیچ سوراخی بر روی بورد استفاده نمی کنیم و تنها با استفاده از لحیم کاری اقدام به ساخت قطعه می نماییم. خب حالا کاملا میدانیم لامپ اس ام دی چیست.

 

کاربردهای ال ای دی SMD و ال ای دی COB (لامپ cob بهتر است یا smd)

 تفاوت SMD و COB باعث شده تا کاربردهای مختلفی نیز این دو از یکدیگر داشته باشند.تفاوت SMD و COB زمانی معنا پیدا می کند که شما بخواهید در شرایط مختلف از آن ها استفاده کنید زیرا برای هر شرایطی یکی از این دو برای شما مناسب خواهد بود. زمانی که نور زیادی برای محیط مورد نیاز می باشد بهتر است که از ال ای دی های اس او بی استفاده نمایید، زیرا COB نسبت به SMD نور بیشتری تولید می نماید.

در برخی از موارد نیز نور باید به صورت موضعی باشد و استفاده از COB قطعاً گزینه ی مناسب تری خواهد بود، اما در طرفی دیگر برای مواردی که به نور یکنواخت در کل محیط نیاز داریم و یا نمی خواهیم که میزان نور خیلی زیاد باشد استفاده از SMD ها اولویت خواهد داشت. در واقع با این اوصاف چراغ های ال ای دی که در منازل و یا ادرات به کار برده شده است از نوع دوم یعنی SMD می باشد و از COB در چراغ های ریلی که نیازمند نور موضعی می باشند استفاده می شود.

مطلب تفاوت دی او بی و اس ام دی از سایت مانی نور نیز می‌تواند برای شما عزیزان مفید باشد.

برتری و تفاوت لامپهای ال ای دی SMD با لامپهای ال ای دی COB

برای این که با توجه به تفاوت SMD و COB انتخاب صحیحی داشته باشید قابل ذکر است که کاربرد و شرایط محیط بر روی انتخاب شما قطعا تاثیر گذار میشود. ال ای دی های اس ام دی عمر طولانی دارند و در واقع به صرفه می باشند و علاوه بر این از انرژی بسیار کمی استفاده می کنند، اما تمامی این ویژگی ها زمانی معنا پیدا می کند که محیط و شرایط برای استفاده از آن قطعه مناسب باشد. برای این که بتوانید از بین این دو انتخاب درستی داشته باشید باید به تفاوت SMD و COB توجه کنید زیرا هر کدام از آن ها برای یک کاربردی ساخته و طراحی شده اند. مهم ترین موردی که باید به آن توجه کنید این است که آیا نور متمرکز نیاز دارید و یا از نور یکنواخت می خواهید استفاده کنید که این موضوع در واقع اصلی ترین تفاوت چراغ SMD با چراغ COB است.

تفاوت SMD و COB و کاربرد آن ها را در این مقاله با هم بررسی کردیم چنانچه در این باره سوال یا نظراتی دارید با ما به اشتراک بگذارید، مانی نور ارائه دهنده انواع لامپهای سقفی، لامپهای ال ای دی و پنل کنترل روشنایی آماده عرضه محصولات متناسب و با کیفیت بالا به شما عزیزان می باشد.

در پایان شما عزیزان می‌توانید مقاله تفاوت دی او بی و سی او بی را نیز مطالعه بفرمایید.

 

برخی از محصولات مانی نور

 
  
2 پاسخ
  1. Avatar
    پارسا گفته:

    سلام وقت شما بخیر باشه
    من یک لامپ اختصاصی میخواستم که قاب و نورش با نیاز من بخوره و یک برام سفارشی بزنید. ایا شما سفارش اختصاصی برای ساختن چراغ انجام میدید؟

    پاسخ
    • علی صداقت
      علی صداقت گفته:

      سلام جناب پارسا.
      بله، ما در مانی نور جدا از شعبات فروشگاهی خودمون، از سال ۸۴ یک کارگاه تخصصی برای تولیدات انواع لامپ ها و چراغ های مختلف براساس سلیقه مشتری پیاده سازی کردیم، طیف های مختلفی با لنز خاص و یا ترکیب های خاص تولید میکنیم. کافی هست شما با دفتر مرکزی و یا شماره همراه موجود در سمت چپ سایت (ایکون شناور هست) تماس بگیرید و درخواست خودتون ارسال کنید.
      محصولات همه ضمانت داره و همینطور هر جای ایران عزیز باشید ارسال میشه.
      موفق و پیروز باشید.

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *