وبلاگ - آخرین اخبار

تفاوت LED معمولی با LED رشد گیاه

علاقه و میل انسان ها به رشد و پرورش گیاهان آپارتمانی با گسترش آپارتمان نشینی و دوری از طبیعت  افزایش یافته و همین امر باعث بوجود آمدن گلخانه‌های زیادی در سطح شهر و از آن مهم تر، وجود تعدادی گلدان در هرخانه ای شده است. طبیعی است که در چنین شرایطی، دیگر بسنده کردن به نور خورشید کافی نباشد و استفاده از LED رشد گیاه جهت تولید نور مصنوعی خورشید، امری ضروری به نظر برسد.

نکته ی بسیار مهم، نوع لامپ رشد گیاهی است که ما در نهایت به عنوان گزینه ی مطلوب برای پرورش گیاه آپارتمانی انتخاب می کنیم.. می‌توان گفت لامپ های ال ای دی پرطرفدار‌ترین و مناسب‌ترین لامپ برای پرورش گیاهان هستند. اما آیا LED های معمولی با LED های رشد گیاه تفاوت دارند؟ ویژگی های ال ای دی‌های رشد گیاه چیست؟ برای گرفتن پاسخ این سوالات، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

مانی نور

تماس با ما

مشاوره رایگان درباره طراحی و تامین‌ کننده انواع پروژه های نورپردازی و همینطور تعمیرات تخصصی ال ای دی - 09126356672 
  • خدمات پس از فروش
  • گارانتی بی قید و شرط
  • ۱۵ سال سابقه کار
برای تماس کلیک کنید

لامپ LED معمولی چیست؟ 

لامپ های ال ای دی معمولی در سالیان قبل فقط در گجت‌‌های الکتریکی استفاده می‌شدند. وظیفه‌ی آنها نشان دادن روشن یا خاموش بودن نمایشگرها و تجهیزات الکترونیکی بود. اما امروزه با پیشرفت تکنولو‌ژی، این لامپها در بخش روشنایی محیط زندگی انسان هم به کار گرفته می‌شوند. ازمزیت های لامپ LED طول عمر بازدهی بالا، شدت نور و طول موج قابل تنظیم آن است و همچنین رنگهای این لامپها قابل تغییر است و به چشم کمترین آسیب را می‌رساند.

اما نکته اینجاست که رنگ لامپهای ال ای معمولی در طیف سفید مهتابی یا آفتابی هست وطیف رنگی نور برای رشد گیاه مناسب نیست. همچنین طول موج لامپ ال ای دی معمولی، نمی‌تواند شرایط خوبی را برای فتوسنتز گیاه فراهم کند. در واقع کاربرد اصلی لامپ LED  معمولی در تولید نور و روشنایی داخل و خارج ساختمان‌ها و محیط های عمومی و ورزشی است.

دسته جدیدی از لامپ‌های LED، ماژول های دی او بی هستند که در آنها درایور خارجی وجود ندارد و اصطلاحا Driver on Board می‌باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر و همچنین خرید دی او بی می‌توانید اقدام فرمایید.

دی او بی‌ها نیز می‌توانند برای رشد گیاه بکار بروند. دی او بی 50 وات مستطیلی و دی او بی 24 وات از محصولات مورد استفاده برای رشد گیاه می‌باشند.

لامپ LED رشد گیاه چیست؟

لامپهای LED رشد گیاه انواعی از لامپ های ال ای دی هستند که علاوه بر داشتن تمام مزیت های لامپ های ال ای دی معمولی، بدلیل تنوع در ایجاد طیف نوری، می‌توانند نور خورشید را شبیه سازی کنند چرا که طیف نور لامپ رشد گیاه ترکیبی از طیف‌های مختلف رنگی مورد نیاز برای رشد گیاهان است.

طیف رنگ لامپ LED رشد گیاه، شامل رنگ آبی و قرمز می‌باشد که برای فتوسنتز بسیار خوب است. در واقع ترکیب اصلی این دو رنگ که بنفش می‌شود، نوری است که گیاه برای رشد استفاده می‌کند. همچنین طول موجی که چراغ رشد گیاه ال ای دی ایجاد می‌کند، در محدوده‌ی ۳۸۰ نانومتر تا ۷۳۰ نانومتر می‌باشد.

به طور کلی تفاوت چراغ LED معمولی با چراغ LED رشد گیاه در این چند مورد است:

طول موج و طیف رنگی: همانطور که گفتیم، طیف رنگی مناسب رشد گیاه مانند خورشید باید شامل رنگهای مختلف باشد نه فقط تک رنگ سفید یا زرد.

کارایی و ساختار: کاربرد ال ای دی‌های معمولی تنها برای روشنایی محیط زندگی انسان است درحالی که لامپهای ال ای دی رشد گیاه به طور ویژه برای پرورش گیاهان ساخته شده‌اند، همین مورد باعث می‌شود که ساختار آنها هم متفاوت باشد.

عملکرد: در ال ای دی رشد گیاه، جریان الکتریکی بوسیله‌ی دیود، الکترونها را تحریک کرده و لامپ روشن می‌شود. نوع مواد نیمه رسانا در لامپ ال ای دی رشد گیاه متفاوت است، به همین دلیل طول موج نور می‌تواند در بازه‌های مختلف تغییر کند.

قیمت: بدلیل ساختار لامپهای LED‌ رشد گیاه که از ال ای دی های مخصوص در آنها استفاده شده است، قیمت این لامپ رشد گیاه از لامپ های معمولی کمی بیشتر است.

چگونه یک گیاه را بوسیله‌ی لامپ ال ای دی رشد گیاه، پرورش دهیم؟

برای اینکه بتوانیم گیاه مورد علاقه‌ی خودمان را با لامپ ال ای دی، پرورش دهیم، باید نکات مخصوصی را رعایت کنیم:

۱-توجه به میزان نور مورد نیاز گیاه:

اول از همه باید شدت و میزان نور لامپ را به اندازه‌ی میزان نور خورشیدی که گیاه نیاز دارد تنظیم کنیم.

۲- تنظیم ارتفاع LED رشد گیاه:

بعد از آن ارتفاعی که چراغ‌ها را در آن راستا به گیاه می‌تابانیم را تنظیم کنیم. معمولا بهترین ارتفاعی که بین لامپ رشد گیاه LED و گیاه مورد نظر پیشنهاد می‌شود، نزدیکترین فاصله‌ای است که لامپ برگهای گیاه را نسوزاند. این فاصله با توجه به نوع گیاه و توان لامپ رشد گیاهی که استفاده می کنید، بین 10 تا 50 سانتی متر خواهد بود.

۳- تنظیم ساعات روشنی لامپ رشد گیاه:

در زمان مراقبت از گیاه باید بر اساس اینکه نوع گیاه‌تان سایه دوست یا آفتاب دوست است، لامپ را روشن و خاموش کنید. معمولا گیاهان آفتاب دوست بین ۱۲ تا ۱۸ ساعت به صورت مرتب به نور نیاز دارند در حالی که گیاهان سایه دوست، بین ۸ تا ۱۰ نور برایشان کافی است.

۴- تمیز کردن لامپ رشد گیاه:

حتما به غیر از گیاه که نیاز به تمیز شدن و زدودن گرد و غبار دارد، لامپ را هم تمیز کنید. چون این کار باعث می‌شود تابش نور به گیاه شما همیشه یکسان و کافی باشد.

۵توجه به عمر لامپ رشد گیاه:

برای آسیب ندیدن گیاهانتان لازم است لامپهای ال ای دی رشد گیاه را در صورت تیره شدن، تعویض کنید. البته با توجه به عمر طولانی این چراغ ها، بسیار کم نیز به این کار پیدا می کنید.

۶- تغییر زاویه:

گیاه را چند وقت یکبار به جهت‌های مختلف بچرخانید تا نور لامپ به همه‌ی قسمتهای آن برسد.

۷- بازدید و چک کردن لامپ ها:

هرچند عمر لامپ رشد گیاه طولانی است اما از آنجا که به هر دلیلی ممکن است لامپ شما دچار مشکل شده باشد، بهتر است که هر ماه یا هر دوماه یک بار از سالم بودن لامپ ها اطمینان حاصل کنید.

لامپ ها و پروژکتورهای LED پرورش گیاه، امروزه جزو بهترین و پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌ها در صنعت کشاورزی می‌باشند. همچنین نه تنها تولیدکنندگان صنعتی بلکه کسانی که در محیط خانه، از گیاهی نگه‌داری می‌کنند، هم می‌توانند از مزایای آن بهره‌مند شوند. امیدواریم این مقاله به بالا بردن آگاهی شما برای استفاده درست از LEDرشد گیاه کمک کرده باشد.

 

 

 

 

برخی از محصولات مانی نور

 
  
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *