وبلاگ - آخرین اخبار

لامپ استریل UV – دستگاه ضدعفونی یو وی (فرابنفش)- راهنمای خرید و استفاده

لامپ استریل  UV - دستگاه ضدعفونی یو وی (فرابنفش)- راهنمای خرید و استفاده

درباره آنچه لامپ استریل UV یا دستگاه ضدعفونی یو وی نامیده می شود چه می دانید؟ آیا اطلاعات کافی برای خرید لامپ ضدعفونی کننده UV را دارید؟ در این مقاله می توانید درباره کاربرد لامپ استریل کننده یو وی UV  و همینطور مزایا و معایب و حتی خطرات اشعه فرابنفش پراستفاده یاد بگیرید. در این مقاله خواهید آموخت، لامپ یو وی ضدعفونی چیست و استریل با لامپ UV چگونه انجام میشود؟ آیا خرید لامپ uv برای ضدعفونی و استریل محیط پیشنهاد می‌شود؟ دستگاه ضدعفونی uv برای چه کاری استفاده می‌شود؟

مانی نور

تماس با ما

مشاوره رایگان درباره طراحی و تامین‌ کننده انواع پروژه های نورپردازی و همینطور تعمیرات تخصصی ال ای دی - 09126356672 
  • خدمات پس از فروش
  • گارانتی بی قید و شرط
  • ۱۵ سال سابقه کار
برای تماس کلیک کنید

پاسخ این سوالات و مطالبی در مورد کاربرد نور لامپ فرابنفش یا همان لامپ UV برای آکواریوم، خشک کردن لاک ناخن، ضدعفونی کردن سطوح مختلف و محیط های مختلف مثل آب استخر، در گلخانه ها و همینطور برای مصارف پزشکی و … را در ادامه مقاله بخوانید.

کاربردهای لامپ استریل UV- دستگاه ضد عفونی یو وی چیست؟

لامپ استریل UV- دستگاه ضدعفونی یو وی لامپی است که با استفاده از امواج فرابنفش کار می کند و کاربری های گوناگونی از آن گرفته می شود که تمام این کاربری ها حاصل خواص مزایای اشعه پرتو فرابنفش است.

پرتو فرابنفش چیست؟

پرتو فرابنفش (Ultraviolet) نوعی موج الکترومغناطیسی است که طول موجی بلندتر از اشعه ایکس و کوتاه تر از نور مرئی دارد. خورشید، در کنار امواج مرئی و فروسرخ، نور فرابنفش نیز تابش می‌کند که عمده آن، توسط گاز اوزون موجود در جو کره زمین جذب می‌شود. امواج فرابنفشی که از جو عبور می‌کنند؛ طول موج بیشتری دارند و با نور بنفش هم مرزند. اثرات این امواج را می‌توان در دستگاه های حمام آفتاب مشاهده کرد.

ضدعفونی کردن به وسیله لامپ های استریل UV و دستگاه های ضدعفونی یو وی یکی از مهم ترین راه های جلوگیری از گسترش عفونت های بیمارستانی به شمار می‌آید. این روش بسیار کارآمد و موثر است و می‌تواند بسیاری از میکروارگانیسم های عفونی از جمله باکتری ها، ویروس ها و قارچ ها را از بین ببرد.

لامپ یو وی ضدعفونی که براساس نور فرابنفش کار می‌کند، محیط بهداشتی ای را برای کادر درمان و بیماران فراهم می‌سازد. این راهنما با بررسی و مقایسه انواع مختلف دستگاه های تولیدکننده پرتو فرابنفش، به شما کمک می کند تا مناسب ترین گزینه را برای کارکنان و بیمارانتان بیابید. در ابتدا بهتر است با پرتو فرابنفش آشنا شویم. سپس کاربردهای پرتو فرابنفش در ضدعفونی را بررسی می‌کنیم.

 

مزایای استریل با لامپ UV ضد عفونی کننده

ضدعفونی کردن محیط به وسیله لامپ UV روش نوینی نیست. این تکنیک برای اولین بار در سال 1879 ابداع شد. در ابتدا از اشعه فرابنفش تنها برای تمیز کردن محیط های عفونی استفاده می‌شد؛ اما امروزه با گسترش علم، پرتوی فرابنفش یا یو وی به عنوان یکی از راه های موثر استریل کردن محیط، به حساب می‌آید. امواج فرابنفش طول موج کوتاه تری نسبت به نور مرئی دارند؛ در نتیجه می‌توانند به داخل باکتری ها و ویروس ها نفوذ کرده و آن ها را از بین ببرند.

پرتو فرابنفش استفاده شده در لامپ ضدعفونی کننده یو وی (به عنوان یک عامل استریل کننده) اثربخشی بالایی دارد؛ به طوری که می‌تواند حدود 99 درصد میکروب های موجود در محیط (مانند باکتری ها و قارچ ها) را به سرعت از بین ببرد. این ویژگی باعث شده تا دستگاه های ضدعفونی کننده مختلفی تولید و عرضه شوند؛ بر همین اساس، قیمت لامپ های ضدعفونی کننده نیز متفاوتند. به همین خاطر ممکن است در برخی از موارد، انتخاب بهترین دستگاه استریل UV برای خرید، کمی دشوار باشد.

نحوه عملکرد دستگاه های استریل کننده UV و انواع فرابنفش UV

 

برای بررسی نحوه عملکرد دستگاه استریل کننده UV و انواع فرابنفش UV لازم است ابتدا امواج UV را بشناسید.

امواج نور فرابنفش UV را بر اساس طول موج می توان به چهار گروه زیر تقسیم کرد:

  • Vacuum-UV
  • UV-A (فرابنفش UVA)
  • UV-B (فرابنفش UVB)
  • UV-C (فرابنفش UVC)
امواج نور فرابنفش UV

امواج نور فرابنفش UV

UV-B موجب آفتاب سوختگی در انسان می‌شود. دستگاه های تصفیه کننده آب از UV-C به خاطر داشتن خاصیت گند زدایی و استریل استفاده می‌کنند. در این طول موج، پرتوی فرابنفش می‌تواند پیوندهای مولکولی ماده ژنتیک ویروس یا باکتری ها را بشکند؛ اما قادر نیست تمامی میکروارگانیسم های عفونی را از بین ببرد.

پرتوی فرابنفش می تواند به ساختار DNA میکروب های موجود در آب آسیب برساند و از همانندسازی و تقسیم آن ها جلوگیری کند.

  • عمده فرآیند میکروب کشی با لامپ ضدعفونی کننده یو وی در طول موج 254 نانومتر اتفاق می‌افتد. ماده ژنتیک در این طول موج، بیشترین جذب نوری را دارد؛ این امر می‌تواند باعث غیرفعال شدن برگشت ناپذیر فرآیندهای رشد عوامل بیماری زا و در نتیجه استریل شدن محیط شود. به این ترتیب، میکروارگانیسم ها قابلیت بیماری زایی خود را از دست می‌دهند.
  • از لامپ یو وی ضدعفونی کننده می‌توان در صنایع نیز استفاده کرد. رایج ترین محل نصب این محصولات، در لوله های آب می‌باشد.
  • پرتوی فرابنفش یا UV می‌تواند سطوح آلوده را استریل کند. همچنین این نور توانایی از بین بردن جلبک و تک یاخته ها را نیز دارد.

محل نصب دستگاه ضدعفونی کننده UV

محل نصب دستگاه ضدعفونی کننده UV یا همان لامپ استریل یو وی میتواند در آب، منازل یا محیط های کاری باشد امروزه یکی از رایج ترین مکان هایی که از این محصولات استفاده می‌کنند، بیمارستان ها می‌باشند. سطوح بیمارستانی را می‌توان با خرید دستگاه ضدعفونی کننده UV ، استریل کرد و مانع گسترش بیماری شد. همچنین از این امواج می‌توان برای استریل کردن محیط آزمایشگاه های تشخیص طبی نیز استفاده کرد.

مطالعات نشان می دهد که اندازه لامپ یو وی ضدعفونی کننده، تاثیر چندانی بر عملکرد آن ندارد؛ در نتیجه در هنگام خرید لامپ ضدعفونی کننده UV نباید به اندازه محصول توجه زیادی بکنید و بر اساس معیارهای دیگری خرید خود را انجام دهید. ویژگی های مهم تری هستند که می توانند به عملکرد بهتر دستگاه ضدعفونی کننده با اشعه فرابنفش کمک کنند.

کاربرد لامپ ضدعفونی یو وی

دستگاه یو وی حتی در کاشت ناخن هم استفاده می‌شوند

 

مزایای استفاده از لامپ یو وی استریل

از مزایای لامپ یو وی استریل می توان به این اشاره کرد که امواج فرابنفش می‌توانند به حذف میکروارگانیسم هایی که درمان دارویی مناسبی ندارد، کمک کنند. سایر میکروب های موجود در آب که نسبت به میکروب کش های رایج مانند کلر مقاوم شده اند نیز توسط پرتو فرابنفش از بین می‌روند. میزان اثربخشی استفاده از لامپ اشعه UV استریل کننده به موارد زیر وابسته است:

  • میزان کدری آب
  • شدت تابش نور فرابنفش
  • مدت زمان تابش پرتو

گندزدایی آب توسط امواج فرابنفش فواید فراوانی دارد؛ برخی از این فواید عبارت اند از:

  • امواج فرابنفش (Ultraviolet) بر خلاف مواد شیمیایی مانند کلر، ساختار و ترکیب آب را تغییر نمی‌دهند.
  • فرآیند میکروب کشی و استریل با لامپ UV بدون تغییر pH، رنگ، مزه، بو و دمای آب اتفاق می‌افتد.
  • قیمت لامپ ضدعفونی کننده UV ارزان و روش نصب دستگاه UV آسان است.
کاربرد لامپ استریل کننده UV در پزشکی

دستگاه یو وی استریل مصارف پزشکی بسیاری دارند.

 

نگهداری و تعمیر لامپ استریل کننده UV

  • لامپ دستگاه باید پس از هر 9000 ساعت (سالیانه یک بار) تعویض شود. توجه داشته باشید که قدرت استریل با لامپ یو وی با گذر زمان کاهش می یابد؛ در حالی که ممکن است میزان روشنایی به مرور زمان بیشتر شود.
  • کوارتز محافظ لامپ فرابنفش ضدعفونی کننده باید عاری از لکه باشد. در صورت مشاهده آلودگی، می‌توان آن را با یک پارچه نرم تمیز کرد.

انواع لامپ استریل UV-دستگاه ضدعفونی کننده یو وی

اغلب دستگاه های ضدعفونی کننده UV از لامپ های UV-C ( یو وی سی ) استفاده می‌کنند که برای گندزدایی مناسب است. توجه داشته باشید که این نور می‌تواند از پوست انسان عبور کند و اثرات مخربی برای بدن داشته باشد؛ در نتیجه رعایت نکات ایمنی در زمان استفاده از دستگاه الزامی است. همچنین، پرتوی فرابنفش می تواند باعث فرسایش برخی از فلزات و محصولات پلاستیکی نیز بشود.

در صورت رعایت نکات ایمنی، می‌توان با خیال آسوده به خرید لامپ یو وی ضدعفونی کننده پرداخت؛ با این حال بسیاری از این لامپ ها حاوی جیوه می‌باشند که تعویض آن ها را کمی دشوار می‌سازد. به همین خاطر توصیه می شود که از لامپ های فاقد جیوه استفاده کنید.

تاثیر لامپ اشعه UV استریل کننده روی ویروس کرونا

درباره تاثیر لامپ اشعه UV استریل کننده روی ویروس کرونا نمیتوان نظر قطعی داد. از آنجایی که ویروس کووید 19 جزو ویروس های جدید شناخته می‌شود، بنابراین مطالعات و تحقیقات زیادی درباره اثر بخشی اشعه ماوراء بنفش روی این ویروس در دست نیست. با این حال این مساله مانع از این نشده که مردم از دستگاه های تولید کننده نور فرا بنفش برای از بین بردن ویروس کرونا استفاده نکنند.

شواهد و آمارها نشان می‌دهند که میزان خرید لامپ ضدعفونی کننده یو وی به طرز چشمگیری افزایش یافته و در بیمارستان ها نیز از روبات های مجهز به اشعه ماوراء بنفش برای استریل کردن اتاق ها استفاده می‌شود. حتی گفته می‌شود ماسک های UV نیز برای متوقف کردن ویروس کرونا به کار گرفته می‌شوند.

تاثیر لامپ استریلUV بر ویروش کرونا

در این مورد می‌توان به مطالعات انجام شده روی دو ویروس قبلی یعنی ویروس SARS و MERS نگاهی انداخت. تحقیقات نشان می‌دهد اشعه فرابنفش (UV) می‌تواند این دو ویروس را غیر فعال کند. بنابراین انتظار اینکه همین مساله درباره ویروس COVID-19 نیز صدق کند، غیر منطقی نیست.

اما گذشته از همه اینها، نکته مهم این است که نباید سرخود، به سراغ اشعه فرابنفش بروید و خودتان را در معرض آن قرار دهید. همان طور که می‌دانید، اشعه ماوراء بنفش می تواند به DNA انسان ها آسیب برساند و باعث بروز برخی بیماری ها مثل سرطان پوست و یا آب مروارید بشود.

طبق بررسی های انجام شده، فقط طیف خاصی از نور فرابنفش می‌تواند باکتری ها را بدون آسیب رساندن به پستانداران از بین ببرد. این امر به این دلیل است که به خاطر جذب زیاد مواد بیولوژیکی، اشعه UVA در چنین شرایطی حتی نمی‌تواند به لایه های خارجی و غیر زنده پوست یا چشم انسان نفوذ کند. اما از آنجایی که اندازه باکتری ها و ویروس ها به میکرومتر و ابعاد کوچکتر می‌رسد، این مقدار اشعه می‌تواند در آنها نفوذ کند و باعث توقف فعالیتشان بشود. لامپ یو وی استریل کننده نیز به همین ترتیب اثر می‌کند.

شایان ذکر است دستگاه استریل کننده UV تولیدی مانی نور، بر اساس اشعه UVB ساخته شده است که در صورت خیره نشدن با چشم مستقیم به نور آن، مشکلی برای چشم و بینایی شما پیش نمی آید.

تحقیقات نشان می‌دهند که لامپ هایی که طیف خاصی از امواج فرابنفش را ساطع می‌کنند، می‌توانند ویروس های موجود در هوا را بدون آسیب رساندن به افراد از بین ببرند. به این ترتیب می‌توان دنیایی را تصور کرد که در آن برای ورود به فرودگاه ها یا بیمارستان ها، باید از یک محفظه حاوی لامپ ضد عفونی کننده UV عبور کرد.

در حال حاضر به راحتی می توانید برای تمیز کردن گوشی تلفن همراهتان آن را در معرض نور فرابنفش ضدعفونی کننده قرار بدهید. اما برای رعایت بهداشت شخصی، فعلا فقط باید از آب و صابون استفاده کنید.

اگر نیاز به مشاوره رایگان درباره گندزدایی با اشعه فرابنفش یا قیمت لامپ uvc ضدعفونی کننده و همینطور خرید دستگاه استریل uv بیمارستانی و آزمایشگاهی داشتید، می‌توانید با مانی نور در تماس باشید یا فروشگاه اینترنتی انواع لامپ مانی نور را ببینید.

 

برخی از محصولات مانی نور

 
  
17 پاسخ
  1. Avatar
    ارجمند گفته:

    متاسفانه چند سال پیش موقع خرید ماشین ظرفشویی به امکان داشتن یو وی فکر نکردم و حالا پیشمانم میخواستم بدونم الان میشه اضافه کرد یا اگر جواب منفی هست لامپی هست که بصورت دستی بعد از کارشستشو بشه ازش استفاده کرد ?یه چیز کوچک وجمع وجور که روی ظرفها قرار بگیره ودربش بسته بشه?اگر هست قیمت رو لطف کنین ممنون از پاسخگویی شما

    پاسخ
    • Avatar
      محمد عرفان صدری گفته:

      وقت به خیر
      لطفا با شماره ۰۹۱۲۶۳۵۶۶۷۲ تماس بگیرید تا شما رو بهتر راهنمایی کنیم.
      با تشکر

      پاسخ
  2. Avatar
    موسی گفته:

    سلام وقت بخیر میخواستم بدونم آیا امکان استفاده از لامپهای یووی زدعفونی کننده در دامداری رو پیشنهاد میکنید ؟ بسیاری از کره اسبهای بدنیا آمده بر اثر بیماریهای میکروبی و قارچی دچار بیماری میشن آیا میشه با روشن کردن این لامپها درصد این بیماریهارو کم کرد ؟ و اینکه اگه امکان داره قیمت لامپها رو لطف بفرمایید ممنون 09023734987

    پاسخ
    • Avatar
      محمد عرفان صدری گفته:

      سلام موسی جان
      بله؛ لامپ های UV با توجه به قدرت از بین برندگی قارچ ها، باکتری ها و میکروب های غیرمفید و مضر، قطعا محیط استریل برای موجوات زنده به وجود میارن.
      موفق باشید

      پاسخ
      • Avatar
        ناشناس گفته:

        باید توجه داشت در زمان استفاده از نور UV موجودات زنده دیگر اعم از انسان و حیوان در محیط نباشند چون اثر سرطانی دارد و پس از چندین ساعت از محیط UV زده استفاده شود
        بهترین زمان استفاده از لامپ UV آخر شب می باشد تا صبح محیط Safe و عاری از آلودگی فراهم می شود.

        پاسخ
        • Avatar
          محمد عرفان صدری گفته:

          سلام دوست عزیز
          بله درسته. موقع استفاده از لامپ UV بهتره موجودات زنده در محیط نباشند و تحت تشعشع اشعه UV قرار نگیرند. اما گاهی اوقات بر حسب نوع اشعه ماوراء بنفش، امکان حضور انسان در محیط مورد نظر وجود داره.
          برای مثال اشعه یو وی که توسط دندانپزشکان برای خشک کردن مواد پر کردنی دندان استفاده میشه، اشعه UV-C هست. همچنین اشعه ای که برای خشک کردن چسب های شفاف و شیشه ای استفاده میشه، UV-C هست.
          مهم ترین نکته درباره استفاده از لامپ های یو وی که کاربرد گندزدایی و استریل محیط رو دارند، امن نگه داشتن محیط هست. در مجموع خانم های باردار و شیرده و کودکان زیر ۸ سال، بیشترین آسیب رو از اشعه UV جذب می کنند و بهتره تحت تشعشع قرار نگیرند.
          موفق باشید

          پاسخ
    • علی صداقت
      علی صداقت گفته:

      با سلام وقت بخیر
      لطفا با شماره تماس موجود در سایت تماس بگیرید. (ایکون سمت چپ سایت)

      پاسخ
  3. Avatar
    پارسا گفته:

    سلام وقت شما بخیر باشه
    من یک لامپ اختصاصی میخواستم که قاب و نورش با نیاز من بخوره و یک برام سفارشی بزنید. ایا شما سفارش اختصاصی برای ساختن چراغ انجام میدید؟

    پاسخ
    • علی صداقت
      علی صداقت گفته:

      سلام جناب پارسا.
      بله، ما در مانی نور جدا از شعبات فروشگاهی خودمون، از سال ۸۴ یک کارگاه تخصصی برای تولیدات انواع لامپ ها و چراغ های مختلف براساس سلیقه مشتری پیاده سازی کردیم، طیف های مختلفی با لنز خاص و یا ترکیب های خاص تولید میکنیم. کافی هست شما با دفتر مرکزی و یا شماره همراه موجود در سمت چپ سایت (ایکون شناور هست) تماس بگیرید و درخواست خودتون ارسال کنید.
      محصولات همه ضمانت داره و همینطور هر جای ایران عزیز باشید ارسال میشه.
      موفق و پیروز باشید.

      پاسخ
      • Avatar
        محمد انور جعفری گفته:

        سلام میخواستم سوال کنم که آیا میشه درپرورش مرغ و برای ضدعفونی کردن سالن مرغداری از لامپ یووی استفاده کرد؟

        پاسخ
        • Avatar
          Milad گفته:

          سلام محمد انور جعفری عزیز وقت شما بخیر.
          بله با توجه به نیاز شما و متناسب با حوزه کاری لامپ یووی قابل ارائه است.

          پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *